PREDRAG ĐUROVIĆ, ŽITOPROMET-MLIN AD SENTA: Kvalitet, tradicija i široka prepoznatljivost

2962021-predragDjurovicZItopromet

U periodu jul-oktobar 2021. godine u planu je zamena postojećeg mlina novim, koji će u trenutku implementacije biti najmoderniji mlin u regionu, a i u Evropi. Vrednost nove opreme je 3,2 miliona evra, a konačna vrednost predmetne investicije iznosiće oko četiri miliona evra.

Razgovarale: Dragana Vraneš i Marija Šmit

Temelji današnjeg mlinarstva u Senti postavljeni su 1884. godine kada je u pogon pušten prvi parni mlin na valjke. Godine 1957. delatnost kompanije Žitopromet-Mlin AD Senta proširena je sa proizvodnje brašna kao osnovne delatnosti i na proizvodnju testenina i pekarskih proizvoda. Stalnim ulaganjima u proširenje i modernizaciju proizvodnih pogona kao i u povećanje kapaciteta skladišnih prostora, Žitopromet-Mlin izrastao je u kompaniju koja po obimu proizvodnje i uspešnosti poslovanja spada u krug vodećih žito-mlinskih organizacija u zemlji, jedan je od vodećih otkupljivača pšenice u zemlji i istovremeno je i značajan nosilac razvoja opštine i regiona. Žitopromet-Mlin je u 100% domaćem privatnom vlasništvu i zapošljava oko 160 radnika, a o poslovanju ove kompanije, novim značajnim investicijama, kao i o planovima za naredni period razgovarali smo sa Predragom Đurovićem, vlasnikom i predsednikom Žitopromet-Mlina.

Šta sve čini proizvodni portfolio Žitopromet-Mlina? Kakvu poziciju na tržištu zauzimaju Sentella proizvodi prema vašim saznanjima?

Žitopromet-Mlin godišnje preradi oko 65.000 tona pšenice proizvodeći 12 različitih vrsta mlinskih proizvoda, a to su različiti tipovi brašna, prezle, griz i stočno brašno kao nusproizvod. Sa druge strane, u fabrici testenine se godišnje proizvode oko 6.000 tona, a proizvodi se u 27 različitih oblika kratke, duge i motane testenine. U pekari se godišnje ispeče i isporuči preko 2.000 tona pekarskih proizvoda koji nastaju zahvaljujuću najmodernijoj robotizovanoj opremi.

U prošloj godini Žitopromet je izvezao 12.061 tonu brašna u inostranstvo, što nas stavlja među vodeće izvoznike u ovoj branši, a prodaja na domaćem tržištu se takođe nalazi u samom vrhu. Osim što smo poznati i dobro prihvaćeni u domaćinstvima, naša brašna su posebno priznata i od strane konditora – kako u našoj zemlji, tako i u inostranstvu.

Koji Sentella proizvodi su top selleri, na koje proizvode potrošači najbolje reaguju?

Najprodavaniji proizvod iz našeg proizvodnog asortimana brašna je brašno T-400 glatko u pakovanju od 1kg, dok su iz proizvodnog asortimana testenine najprodavaniji oblici koso sečena makarona, spirala i fida.

Koliki su proizvodni kapaciteti i koliki deo proizvedenog se izveze i na koja tržišta?

Maksimalni proizvodni kapaciteti mlina su trenutno 270t/24h, a fabrike testenine 34t/24h. Pekara ima proizvodni kapacitet 10t/24h. Što se tiče izvoza, on je uglavnom na tržišta zemalja iz regiona (Severna Makedonija, BiH, Crna Gora), ali je zastupljen i izvoz u Albaniju, Australiju, Bugarsku, Švedsku, Tursku, Rumuniju i delimično u Hrvatsku. U poslednjih nekoliko godina u proseku 25% prodaje se ostvaruje u inostranstvu.

Da li je u planu širenje i na neka nova tržišta u narednom periodu?

Vizija naše kompanije je da bude široko prepoznatljiv brend te je shodno tome i širenje na nova tržišta uvek aktuelno. S obzirom na to da smo od skoro počeli sa izvozom prema Bugarskoj i Rumuniji, tu trenutno vidimo najveću šansu za dalje širenje. Za sada smo naišli na pozitivan odgovor potrošača na ovim tržištima koji su prepoznali naš kvalitet i možemo reći da postepeno stičemo njihovo poverenje.

Na koji način obezbeđujete sirovine za svoje proizvode?

Stabilnost i sigurnost sirovinske baze oslanja se na 20-tak zemljoradničkih zadruga koje su dugi niz godina uključene u nabavku pšenice kao osnovne sirovine celokupnog proizvodnog asortimana naše kompanije. U sezoni žetve otkupi se količina do 70.000 tona pšenice i ista se skladišti u sopstvenim silosima na više lokacija na severu Vojvodine.

Kakve rezultate ste ostvarili u toku prošle godine i da li je pandemija imala uticaja na poslovanje?

Na samom početku pandemije, tražnja za mlinskim proizvodima je višestuko porasla. Nakon prvog talasa pandemije virusa COVID-19 došlo je do naglog pada tražnje iz razloga predimenzioniranih zaliha, i kod kupaca i kod krajnjih potrošača. Ukupni efekat gorenavedene situacije jeste rast prodaje kao i tržišnog učešća generalno u kategorijama brašna i testenina, gde kompanija Žitopromet nije odstupala od ostvarivanja rasta.

Kako je krenula ova godina i kakve rezultate očekujete do njenog kraja?

Kalendarska godina je krenula odlično, u kontekstu ostvarivanja rasta prodatih količina kao i tržišnog učešća kada posmatramo prethodne kalendarske a i ekonomske godine, ukoliko izuzmemo 2020. godinu koja je bila specifična usled pandemije. Uzevši u obzir trenutnu tržišnu situaciju, kao i projekcije tržišta, verujemo da ćemo ostvariti konstantan nivo poslovanja, i da ćemo godinu završiti na nivou prethodne 2020.

Šta su najznačajnije investicije Žitopromet-Mlina u prethodnom periodu, u koje segmente je najviše investirano?

Godine 2020. izvršena je investicija u novi pak centar čime je u potpunosti automatizovan proces pakovanja i paletizacije. Kapacitet najsavremenije pakerice italijanskog proizvođača Paglierani je 110t/24h sitnopakovanog brašna. Ukupna vrednost ove investicije je oko 1.000.000 evra i finansirana je iz sopstvenih sredstava kompanije. Takođe kao jednu od značajnijih investicija u prethodnom periodu izdvajamo i investiciju u fabriku testenine, koja je 2015. kompletno renovirana i u koju su implementirane tri najsavremenije linije za proizvodnju testenine italijanskog proizvođača Pavan. Godine 2014. je sprovedena i kompletna zamena pekarske opreme opremom češkog proizvođača Kornfeil (većim delom), kao i opremom hrvatskog proizvođača Termotehnika.

Koji projekti su u ovom trenutku najaktuelniji? Možete li nam reći nešto više o projektu zamene starog mlina novim, najsavremenijim, koji je upravo u toku? Šta ovaj projekat znači za vašu kompaniju i za tržište Srbije?

U periodu jul-oktobar 2021. godine u planu je zamena postojećeg mlina novim, koji će u trenutku implementacije biti najmoderniji mlin u regionu, a i u Evropi.

Novi mlin kapaciteta 300t/24h je nemačkog proizvođača Buhler GmbH iz Nemačke koji je svetski poznat kao broj 1 u domenu proizvođača opreme namenjene mlinarskoj industriji. Vrednost nove opreme je 3,2 miliona evra, a konačna vrednost predmetne investicije iznosiće oko četiri miliona evra uzimajući u obzir sva prateća ulaganja neophodna za dovođenje novog mlina u upotrebno stanje (građevinski radovi, sklapanje opreme i sl). Planirano vreme potrebno za implementaciju nove opreme mlina je tri meseca i to u periodu jul, avgust i septembar ove godine.

Nakon završene ugradnje Žitopromet-Mlin će se naći na samom vrhu u regionu u domenu kapaciteta i kvaliteta izmeljavanja. To je za Srbiju od velikog značaja, najviše u domenu povećanja ukupnog kvaliteta mlinskih proizvoda namenjenih kako za ljudsku tako i za ishranu životinja.

Kakvi su danas trendovi kada je reč o proizvodnji testenine, pekarskih proizvoda i brašna u svetu i kod nas? Na koje sve načine se trudite da im se prilagodite?

Zbog brzine odvijanja svakodnevnih životnih aktivnosti gotovo svih stanovnika na zemlji, sveprisutnih trendova proizvodnje hrane i namirnica koje se u kratkom vremenu lako i brzo pripremaju a pritom su i veoma ukusne i mi smo, kao proizvođači istih, usmereni na prilagođavanje sopstvene proizvodnje modernim trendovima. Kvalitetna testenina koja se priprema za pet minuta, proizvodnja hleba sa heljdinim i ovsenim brašnom, pakovanja prilagođena potrebama krajnjih potrošača, kvalitetnija ambalaža koja ima uticaj na održavanje svežine proizvoda u dužem vremenskom periodu i slično.

Kakvim se načelima rukovodite u poslovanju?

Nastojimo da obezbedimo najkvalitetniju uslugu i bogat asortiman proizvoda našim potrošačima, a to ostvarujemo konstantnim unapređenjima poslovanja, prema svakoj kompaniji se odnosimo profesionalno i sa poštovanjem i držimo se datih obećanja i ispunjavanja svih dogovora sa našim kupcima.

Zaposleni su jedan od najvažnijih segmenata svake kompanije. Na koji način se trudite da motivišete svoje zaposlene i da li ulažete u njihovo usavršavanje?

Mi se kao kompanija uvek trudimo da naši zaposleni budu zadovoljni i motivisani i da konstantno rade na svom usavršavanju. Trudimo se da ih motivišemo kroz sistem bonusa i definisanih ciljeva u zavisnosti od sektora u kom rade. Takođe, konstantno smo otvoreni za predloge i projekte koje zaposleni iz svih sektora mogu da nam dostave, a tiču se unapređenja procesa rada, poboljšanja uslova rada, smanjenja troškova u okviru organizacionih jedinica, bezbednosti na radu. Neretko i realizujemo te vrste projekata koji nam stižu iz svih sektora. Time želimo da pokažemo da osluškujemo njihove potrebe i da je svaki član naše kompanije bitan, kao i da svako kao pojedinac može da bude nosilac neke promene. Osim toga, kompanija često ulaže u obuke menadžmenta s obzirom na to da smatramo da je konstantno usavršavanje ono što nas gura napred.

Kada je reč o saradnji sa trgovcima, kroz koje prodajne kanale imate najbolju izlaznost?

Najbolja prodaja se ostvaruje kroz KA kanale, tj. kroz velike trgovačke lance. Imamo kvalitetne i dugorotrajne partnereske odnose sa svim najvećim sistemima u zemlji kroz koje ostvarujemo oko 70% prodaje. Naravno ne treba zaboraviti ni TT kanale koji su takođe značajni u našem prometu.

Kakav je vaš stav prema proizvodnji PL proizvoda? Da li Žitopromet-Mlin proizvodi takve proizvode?

Bez obzira na činjenicu da proizvodnja robnih marki utiče na obim prodaje afirmisanog brenda, PL proizvodi su nezaobilazni u današnjem poslovnom okruženju pa tako i naša kompanija ima nekoliko robnih marki koje proizvodi u svojim proizvodnim pogonima. Pored PL-ova prvenstveno nastojimo da forsiramo svoje brendove, kako bismo osigurali opstanak na tržištu nevezano od proizvodnje PL-a.

Kontrola kvaliteta i bezbednosti hrane je od izuzetnog značaja za svaku kompaniju u poslovanju hranom. Koje aspekte kontrole vaših proizvodnih procesa i gotovih proizvoda sprovodite i kako ispunjavate sve veće zahteve kupaca za kvalitetom i bezbednosti proizvoda?

Žitopromet-Mlin poseduje sopstvenu laboratoriju za kontrolu kvaliteta pšenice, mlinskih proizvoda, sušene testenine i pekarskih proizvoda. U svom radu laboratorija primenjuje preko 20 metoda ispitivanja i opremljena je specifičnom opremom za kontrolu kvaliteta brašna. U laboratoriji se ispituju uzorci pšenice iz silosa, kao i uzorci iz procesne i završne kontrole proizvoda. Rad laboratorije je organizovan u dve smene i dnevno se u proseku ispita preko 60 različitih uzoraka i izvrši više od 130 analiza. U laboratoriji se takođe kontroliše ambalaža i ambalažni materijali, koji se koriste u procesima pakovanja gotovih proizvoda. Pored kvaliteta proizvoda, Žitopromet redovno kontroliše zdravstvenu ispravnost pšenice i svih proizvoda u akreditovanoj laboratoriji Jugoinspekt Novi Sad i tako dokazuje usaglašenost sa zahtevima zakona i propisa iz oblasti kvaliteta i bezbednosti hrane. Kako Žitopromet snabdeva veliki broj kupaca sa visokim zahtevima po pitanju kvaliteta i bezbednosti hrane, često se ispituju i veoma specifični parametri, u akreditovanim laboratorijama u zemlji i inostranstvu. Osnovno opredeljenje Žitoprometa je da proizvodi bezbedne proizvode kontinualnog i najvišeg kvaliteta. Uspostavljena laboratorijska praksa obezbeđuje da je pre prerade iskontrolisana celokupna količina uskladištene pšenice, pre pakovanja i isporuke su ispitane sve vrste brašna po određenim serijama (lotovima), za sve oblike sušene testenine se redovno vrši senzorna ocena nekuvane i kuvane testenine. Uz stalna poboljšavanja, razvoj i ulaganja u tehničko-tehnološke i ljudske resurse, Žitopromet je među vodećim proizvođačima mlinskih proizvoda sa aspekta kvaliteta i bezbednosti hrane i ti potencijali će se još proširivati i unapređivati primenom nove tehnologije u novom mlinu.

Koje sve sertifikate posedujete i šta oni obezbeđuju kompaniji, ali i potrošačima?

Žitopromet-Mlin AD Senta poseduje sledeće sertifikovane sisteme menadžmenta: ISO 9001:2015 sistem menadžmenta kvaliteta, FSSC 22000 sistem menadžmenta bezbednosti hrane, HALAL Islamska zajednica Srbije i SMETA 4 pillar standard iz oblasti društvene odgovornosti (zaštita ljudskih prava, bezbednost i zdravlje na radu, zaštita životne sredine i poslovna etika iz oblasti etičke trgovine). Sertifikaciona kuća je Bureau Veritas, filijala za Srbiju i Crnu Goru.

Kakvi su planovi Žitopromet-Mlina za naredni period?

Planovi su na prvom mestu usredsređeni na proizvodnju visokokvalitetnih proizvoda koji uz pristupačnu cenu obezbeđuju konkurentnu poziciju na tržištu hrane, uz istovremeno vođenje računa o zaštiti životne sredine i zdravlju naših vernih potrošača. U periodu od nekoliko narednih godina, a najviše zbog nedostatka kvalitetne radne snage na tržištu rada, razmišljamo o podizanju nivoa automatizacije ostalih proizvodnih procesa, kao i o izgradnji dodatnih skladišnih kapaciteta.

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 188, jun 2021)