(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 179, jul/avgust 2020)
UNIVEREXPORT: MESTO ZA KUPOVINU, ALI I ZA UŽIVANJE
Planiramo širenje i u potpuno nove regione, i to u vrlo kratkom roku. To će nam biti novi izazov. Mi smo svesni da u ovom trenutku nedovoljno poznajemo potrebe i navike potrošača na delu teritorije koji do sada naša mreža nije pokrivala, tako da smo već sada u periodu intenzivnog istraživanja tržišta i lociranja potencijalnih lokacija u gradovima južno od Beograda.
Razgovarala: Marija F. Šmit
Grupa Univerexport ove godine slavi 30 godina postojanja. Ovaj jubilej dočekala je kao kompanija koja u svom sastavu, osim trgovinskog lanca koji je izašao iz okvira isključivo vojvođanskog i započeo put ka nacionalnim okvirima, ima svoje proizvodne pogone i farme. Sa 75% proizvoda iz Srbije na policama svojih prodavnica, Univerexport je prepoznat kao domaći lanac, a sopstvena proizvodnja i ponuda organskih proizvoda čine ga poželjnim mestom kupovine i za sve veći broj potrošača koji u svojoj korpi žele što zdravije proizvode.
O trenutnoj situaciji na domaćem tržištu robe široke potrošnje, rezultatima i planovima Univerexporta, on-line poslovanju i drugim temama, razgovarali smo sa Nikolom Cvijanovićem, izvršnim direktorom kompanije.
Univerexport ove godine slavi 30 godina postojanja. Da li ste zadovoljni onim što je do sada postignuto i koje trenutke vidite kao prelomne kada je u pitanju razvoj kompanije?
Od 1990. godine kada je osnovana kompanija Univerexport pa do danas, 30 godina posle, od malog porodičnog preduzeća sa četvoro zaposlenih, Univerexport je prerastao u grupaciju koja broji gotovo 3.000 ljudi ali je i dalje kompanija koja se ponosi duhom porodične firme. Tokom godina, otvoreni su maloprodajni objekti gotovo na celoj teritoriji Vojvodine, a od 2010. počinje razvoj prodajne mreže i na teritoriji Beograda. Univerexport je tokom godina izgradio sopstvene proizvodne pogone za proizvodnju hleba i sladoleda. Svoj put do potrošača je našla i ponuda organskih proizvoda sa naših organskih parcela u Liparu, pod brendom Organa, kao i sopstvena farma i klanica svinja koja se nalazi u Bačkoj Palanci iz koje sveže meso do vitrina prodavnica stiže u roku od 48 sati. Tokom dugogodišnjeg rasta prodajne mreže Univerexport je tokom razvoja i akvizirao tri trgovinska lanca – Lurdy, Angropromet i Trgopromet.
Po čemu se, po vašem mišljenju, Univerexport danas izdvaja od konkurencije? Zbog čega vaši kupci biraju da svoju lojalnost poklone baš vašem lancu?
Univerexport je domaći trgovinski lanac u pravom značenju te reči, gde 75% proizvoda koji se nalaze na policama stiže iz Srbije. Ta činjenica je veoma važna i samoj kompaniji, a i potrošačima koji biraju Univerexport za mesto svoje kupovine. Uz to, proizvode iz sopstvenih proizvodnih pogona smatramo značajnom distinktivnom kompetentnošću. Sa druge strane, Univerexport nikada nije bio trgovinski lanac koji se oslanja samo na cenu kao način privlačenja potrošača. Sam izgled prodavnica, koji je uvek moderan, sa višim nivoom opremanja, po ugledu na velike svetske trgovinske lance, širina asortimana i nivo usluga čini Univerexport ne samo mestom za kupovinu, već i mestom za uživanje. Naša kompanija danas, kada posmatramo istraživanja, ima značajno veći broj lojalnih kupaca od proseka, bez obzira na to da li im se radnja nalazi u neposrednoj blizini, što je poslednjih godina trend ponašanja većeg dela kupaca. Dodatno, naši kupci vole osećaj kupovine u komšijskoj radnji koja im i pored manje kvadrature omogućava da u njoj nabave sve što im je potrebno.
Kako vidite trenutnu situaciju na srpskom tržištu robe široke potrošnje i kako mislite da će se ona razvijati do kraja godine, kao i u narednom periodu?
Tržište robe široke potrošnje je prožeto intenzivnom konkurencijom koja postoji sada, a koja će u budućnosti biti još veća. Po mom mišljenju, to je privredna oblast sa najizraženijim nivoom konkurencije u Srbiji. Ovaj intenzitet konkurencije doveo je do izuzetno brzog razvoja ove privredne grane, koja je u svojim počecima bila bazirana na samostalnim trgovinskim radnjama, da bi kasnije doživela transformaciju u velike domaće trgovinske lance. Ulazak inostranih trgovinskih lanaca je doveo do daljeg jačanja konkurencije i potrebe za još intenzivnijim prilagođavanjem novim okolnostima. Taj trend će se nastaviti i dalje, a sami trgovinski lanci će morati da pronađu sopstveno mesto u toj velikoj i užurbanoj tranziciji kroz koju zajedno prolazimo i da se posebnom ponudom ili načinom poslovanja izdvoje od konkurencije, kako bi u velikoj tržišnoj trci osigurali mesto za sebe.
Šta je, po vašem mišljenju, potrebno da bi se trgovci, proizvođači i distributeri ‘održali na nogama’ uprkos turbulencijama koje izaziva pandemija?
Pandemija je napravila ozbiljna pomeranja u našoj i u svetskoj ekonomiji, čije posledice će se verovatno osećati duži vremenski period. Ali, ono što se pokazalo kao konstanta i u odnosu na prethodne krize, jeste da se negativan uticaj krize najmanje oseća u FMCG sektoru i da ova velika zdravstvena kriza nije negativno uticala na tražnju u trgovini robe široke potrošnje. Ono što se kod nas javlja kao najveći izazov jeste kako obezbediti da roba blagovremeno stigne na police u uslovima narušenih lanaca snabdevanja, odnosno kako očuvati zdravlje i zadovoljstvo zaposlenih u samim maloprodajnim objektima.
Recite nam nešto o najznačajnijim investicijama u prethodnom periodu, u koje segmente ste najviše ulagali i kakvi su naredni potezi u tom pogledu?
Izuzetno značajnom smatramo izgradnju novog Distributivnog centra kompanije 2017. godine, koji novim tehnologijama spremno odgovara na izazove, a što se posebno pokazalo u vreme prvog talasa epidemije, kada je tražnja enormno porasla. Najvećom investicijom kompanije Univerexport od kada postoji smo značajno promenili i poboljšali način rada, a samim tim pozitivno uticali na produktivnost i efikasnost.
Osim Distributivnog centra, investirali smo i u izgradnju modernog informacionog sistema, što smatramo vrlo značajnim jer nam je omogućilo da se uhvatimo u koštac sa velikim brojem izazova u poslovanju.
Ulaganja u širenje maloprodajne mreže u Vojvodini su konstanta razvoja od kojih bih posebno istakao hipermarket u tržnom centru Promenada, koji je osmišljen kao šetnja koja potrošače vodi kroz različita odeljenja i koji u svom asortimanu broji i unikatne artikle. U prethodnih deset godina širila se i mreža prodavnica u Beogradu, što je doprinelo većoj prisutnosti i poznatosti brenda Univerexport u prestonici, u kojoj trenutno broji 10 prodavnica, a svoj rast će nastaviti tokom tekuće i narednih godina.
Koliko je prodavnica otvoreno ove godine i kakvi su dalji planovi?
Ove godine Univerexport slavi veliki jubilej, 30 godina poslovanja, tokom koga ćemo naše prodavnice učiniti još bližim našim potrošačima, ali i na potpuno novim lokacijama. Očekujemo da će nam kraj godine doneti petnaestak novootvorenih prodavnica i proširenje maloprodajne mreže u Beogradu, Novom Sadu, Zrenjaninu, kao i u obodnim beogradskim opštinama. Ne možemo govoriti sa potpunom preciznošću, jer izgradnja samih objekata, zbog trenutnog stanja, ne ide uvek u skladu sa planovima.
Da li planirate širenje u neke potpuno nove regione i kada?
Svakako da planiramo i to u vrlo kratkom roku. To će nam biti novi izazov. Mi smo svesni da u ovom trenutku nedovoljno poznajemo potrebe i navike potrošača na delu teritorije koju do sada naša mreža nije pokrivala, tako da smo već sada u periodu intenzivnog istraživanja tržišta i lociranja potencijalnih lokacija u gradovima južno od Beograda. Pošto smo fokusirani na efikasnost i ekonomičnost lanca snabdevanja, svakako da našoj odluci o ulasku na tržište cele Srbije doprinosi i razvoj putne mreže. Upiti koji stižu do nas od ljudi iz mesta širom Srbije daju nam vetar u leđa da smo kao domaći trgovinski lanac nestrpljivo očekivani i u nacionalnim okvirima.
Kakve su poslovne rezultate ostvarile članice Univerexport grupe ove godine i da li su oni bili na nivou planiranog ili je korona ipak uticala na rezultate i planove? Kakva su očekivanja za celu 2020. godinu?
Rezultati su značajno iznad planiranih, jer epidemija nije negativno uticala na poslovanje Grupe Univerexport. Sa druge strane, iako pandemija nije uticala na same rezultate, došlo je do velikih i ozbijnih pomeranja u samoj organizaciji rada što je uslovilo, a uslovljava i dalje, velike napore da se sve neometano obavlja. U tom smislu, u potpunosti smo preokupirani očuvanjem zdravlja zaposlenih, obezbeđivanjem uslova za bezbedan rad svih kolega u lancu, kao i omogućavanjem bezbedne kupovine naših potrošača kojoj posvećujemo posebnu pažnju. Maske, rukavice, pleksiglas barijere, držanje rastojanja, dezinfekcija opreme i prostora, kao i stepen higijene na najvećem mogućem nivou – za nas nisu samo obaveza već su podrazumevana nužnost, kako bismo neometano mogli da radimo i očuvamo lanac nabavke, distribucije i prodaje robe u našim maloprodajnim objektima. Svakako da poslednji kvartal donosi veliku neizvesnost, kako sa stanovišta toka epidemije, tako i njenog uticaja na funkcionisanje cele privrede, ali nam ne preostaje ništa drugo nego da budemo spremni i za ove izazove.
Koliko se povećala on-line prodaja za vreme karantina i vanrednog stanja u odnosu na prethodni period i da li je taj trend nastavljen i nakon ukidanja najstrožih mera?
On-line kupovina osnovnih životnih namirnica za vreme vanrednog stanja je, slobodno možemo da kažemo, bila najtraženija usluga u zemlji. Slobodni termini su se popunjavali u roku od nekoliko minuta. Uz rast broja porudžbenica, rasle su i prosečne potrošačke korpe i do 400%. Ono što je zanimljivo jeste činjenica da je i nakon prestanka vanrednog stanja on-line kupovina nastavila da beleži visoke trendove rasta. To je zapravo pokazatelj menjanja kupovnih navika, iako u našoj industriji i dalje primat ima tradicionalna kupovina.
Koji su top seller proizvodi u fizičkim prodavnicama, a koji u on-line prodavnici – i da li tu ima bitne razlike? Takođe, da li imate posebno kreirane marketinške aktivnosti i ponude za oba kanala ili su one identične?
Elakolije prodavnica je za nas prodavnica za sebe, pa joj tako i pristupamo – od analize potrošačkih navika, strukture potrošačke korpe do analize prometa. Bilo koja vrsta poređenja po prometima i profitabilnosti nije adekvatna, jer su kupovne misije drugačije, kao i ciljne grupe. U skladu sa tim, i način i kanali komunikacije se prilagođavaju navedenim činjenicama.
Kakvo je vaše isustvo u vezi sa tim koji su trgovački formati najpopularniji kod srpskih potrošača danas i da li su učestalije male ili veće kupovine – da li je bilo nekih promena po tom pitanju?
Do svetske ekonomske krize u usponu su bili veliki trgovački formati sa manjim brojem odlazaka u trgovinu, ali velikom potrošačkom korpom. Trend kupovine koji je nastao sa velikom ekonomskom krizom 2009. godine doneo je veću frekvenciju kupovine i uticao je na smanjenje prosečne potrošačke korpe. Manje, komšijske radnje su doživele ekspanziju. Tome smo svakako doprineli i mi trgovci širenjem asortimana u malim formatima i prenošenjem velikog broja promotivnih aktivnosti u njih. Verujem da bi se takav trend nastavio i u budućnosti da nije nastala pandemija COVID-19 koja je ponovo vratila stare navike i velike formate u fokus potrošača, povećanje potrošačke korpe i ređe odlaske u prodavnice, što utiče i na veći utisak bezbednosti potrošača u ovakvom trenutku.
Univerexport je profilisan i prepoznat pre svega kao domaća kompanija. Koliko su čvrste veze koje ste izgradili sa domaćim proizvođačima?
Kompanija Univerexport godinama gradi saradnju sa domaćim proizvođačima i na našim policama dominiraju domaći proizvodi, od voća i povrća koje nabavljamo od poljoprivrednika čija imanja su blizu, zbog dnevnih isporuka i dopuna tokom dana, do najvećih domaćih proizvođača robe koja se nalazi u našem asortimanu. Saradnja, kojom se možemo pohvaliti, se neguje sa najvećim brojem dobavljača tokom svih ovih godina unazad.
Koliko artikala trenutno Univerexport ima u svom portfoliju organskih proizvoda? Da li planirate njegovo širenje? Kakvi su trendovi kada je reč o organskim i zdravim proizvodima, da li kod potrošača raste potražnja za njima?
Univerexport ima oko 1.500 organskih i zdravih proizvoda, a na širenju mreže ovih artikala se konstantno radi, kako domaćih tako i uvoznih proizvoda. Ono čime se možemo pohvaliti jesu naši organski proizvodi pod brendom Organa sa imanja iz sela Lipar, u čijem procesu od tretiranja zemljišta, preko sadnje pogodnih kultura, do pakovanja, izlaganja i prodaje proizvoda u potpunosti učestvujemo. Čitava kategorija organskih i zdravih proizvoda je u ekspanziji, ali je i posebno osetljiva, jer se navike potrošača sa usvajanjem novih znanja i sve većom edukacijom menjaju svakodnevno.
Grupa Univerexport je veoma aktivna kada je reč o društveno-odgovornom poslovanju. Koje od nedavnih aktivnosti na ovom polju biste izdvojili?
Kompanija Univerexport se od samog osnivanja bavi i društveno-odgovornim poslovanjem, da bi 2017. godine osnovala i Fondaciju Univerexport. Kako bi mogla da kvalitetno odgovori najrazličitijim zahtevima i potrebama, doneta je odluka da Fondacija bazira svoje poslovanje na deci, posmatrajući ih kao oslonce i stubove društva. S tim u vezi, pokrenuti su različiti projekti od koji su najznačajniji: organizacija besplatnog kampa za mlade rukometaše koji nosi ime po tvorcu Univerexporta ‘Kamp Bogdan Rodić’, projekat ‘Obrazovanje=upotrebljivo znanje’ koji je uvrstio u osnovnoškolsko obrazovanje preduzetništvo kao međupredmetnu kompetenciju, pomoć deci oboleloj od raka u velikim kampanjama ‘Pamti me po dobru’ i ‘Reci ne plastičnoj kesi i nešto lepo će da se desi’, kao i poklon paketi đacima prvacima koje Fondacija Univerexport daruje đacima svakog prvog dana škole.
Da li možemo očekivati neke nove pravce u razvoju Univerexporta? Planirate li širenje u još neki proizvodni segment?
Ostajemo usmereni ka razvoju mesne industrije i organske proizvodnje. Pored modernizacije i povećanja kapaciteta mesne industrije AD Bačka, planirano je i ulaganje u proširenje parcela organskih proizvoda. Trenutno na površini od 55ha se nalaze parcele organskih proizvoda od kojih se proizvode ulje i brašno, a u naredne tri godine će se raditi i na širenju parcela za dodatnih 55ha. Uporedo sa tim, planira se i nova primena agro-tehničkih mera, kao i proizvodnja i skladištenje organskih proizvoda koje do sada nismo imali u ponudi.
Kako vidite Grupu Univerexport za deset godina?
Iako je u ovom momentu teško planirati toliko unapred, Univerexport definitivno želimo da vidimo kao najveći nacionalni trgovinski lanac u punom smislu te reči.