Mešavine začina i monokomponentni začini

(Foto: Freepik)

U Vojvodini je generisano 31,1% količinske prodaje mešavina začina, u jugoistočnoj Srbiji se proda 28,6%, u zapadnoj Srbiji 21%, a preostale prodaje generiše Beograd, pokazuju podaci NIQ. Kada su u pitanju monokomponentni začini, najviše vrednosno učešće u prodaji ima Vojvodina (27,4%), sledi Beograd sa 27%, dok nešto niži udeo imaju jugoistočna Srbija sa 23,3% i zapadna Srbija sa 22,3%.
(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 214, feb’23.)

NIQ analiza tržišta:
Mešavine začina, bogate aromama i savršeno uravnoteženog ukusa, kao i monokomponentni začini koji svojom jednostavnošću osvajaju nepca širom planete, predstavljaju neiscrpan izvor inspiracije za svakog kulinarskog entuzijastu.

NielsenIQ (NIQ) Retail Audit
NielsenIQ Retail Audit se zasniva
na praćenju prodaje ka krajnjim
potrošačima koristeći elektronske
podatke, gde se pored prodaje u
okviru nacionalnih i lokalnih
maloprodajnih lanaca izveštava
mesečna prodaja kompletnog
tržišta na osnovu podataka
reprezentativnih uzoraka prodajnih
mesta za kanale koji se prate.
Konstantno praćenje ovih
informacija omogućava izveštavanje
o obimu i vrednosti maloprodaje,
učešću na tržištu, prosečnoj ceni,
kao i o ostalim podacima značajnim
za proizvođače, distributere i
prodavce. Prikupljeni podaci se koriste
za pregled trendova FMCG tržišta i
prikaza ponašanja potrošača. Kanali
čiju prodaju NIQ prati su:
hipermarketi, supermarketi, velike,
srednje i male prodavnice, drogerije,
diskonteri, kiosci, paviljoni i benzinske
stanice.

Uzimajući u obzir raznolikost kuhinja i gastronomskih tradicija na globalnom nivou, ne možemo zanemariti činjenicu da se mešavine začina razlikuju od kontinenta do kontinenta. Na primer, u azijskoj kuhinji često se koriste kompleksne mešavine začina poput garam masale ili karija, dok su u mediteranskoj kuhinji dominirajuće mešavine kao što su italijanski začini ili provansalske biljne mešavine. Ove mešavine ne samo što obogaćuju jelovnike raznovrsnim ukusima, već često nose i neobične priče o svom poreklu i tradiciji.

Interesantno je napomenuti da su neki od najpoznatijih monokomponentnih začina takođe duboko ukorenjeni u istoriji i kulturi različitih civilizacija. Na primer, cimet, koji se tradicionalno uzgaja na Šri Lanki, ima bogatu istoriju koja seže unazad hiljadama godina i bio je predmet trgovine čak i u antičkim vremenima. S druge strane, čili papričice, koje su danas nezaobilazni sastojak mnogih pikantnih jela širom sveta, potiču iz Južne Amerike i imale su dugu istoriju upotrebe u lokalnim kuhinjama pre nego što su stekle globalnu popularnost.

Analizirajući tržište začina, osim uočavanja gastronomskih trendova i preferencija potrošača, takođe se suočavamo sa dinamičnim svetom inovacija. Na primer, u poslednjih nekoliko godina primetan je porast interesovanja za egzotične začine poput sumaka ili šafrana, što ukazuje na rastuću želju potrošača za istraživanjem novih ukusa i kulinarskih iskustava.

U skladu s tim, naša analiza tržišta začina ima za cilj ne samo da identifikuje trenutne trendove i preferencije, već i da osvetli bogatstvo i raznolikost sveta začina, inspirišući inovacije i otkrivanje novih ukusa koji će osvojiti srca i nepca širom sveta.

MONOKOMPONENTNI ZAČINI

Po regionima i kanalima prodaje
Podaci iz NielsenIQ panela pokrivaju period februar 2023-januar 2024. i odnose se na vrednosno učešće na tržištu Srbije. Posmatrano po regionima, najveće učešće u vrednosnoj prodaji ostvaruje Vojvodina (27,4%), sledi Beograd sa 27%, dok nešto niži udeo imaju jugoistočna Srbija sa 23,3% i zapadna Srbija sa 22,3. Monokomponentni začini se najviše prodaju u hiper i super marketima (47,9%), a slede velike i srednje prodavnice sa 38,4% i male radnje sa 13,7% vrednosnog učešća. Kada je reč o količinskom učešću, supermarketi prednjače sa 36%, dok su na začelju hipermarketi sa 4,3%. U odnosu na isti period godinu dana ranije, srednje i velike prodavnice su jedine zabeležile rast količinskog učešća.

Po segmentima
Monokomponentni začini na bazi paprike ‘zauzimaju’ 42,5% vrednosnog učešća, biber 21,6%, a druge različite vrste imaju 36% vrednosnog udela.

Po veličini pakovanja
Vrednosno učešće monokomponentnih začina zapremine 10-99g je 49%, dok pakovanja 100-249g ‘zauzimaju’ 32%. Začini težine do 10g ostvaruju 19% vrednosnog učešća.

Vodeći igrači
Vodeći brendovi (po abecednom redu) su: Aleva, C začin, Horgoška, Kotany i Moravka, a vodećim brendovima se pridružuju i sumirani brendovi PL-a.

MEŠAVINE ZAČINA

Po kanalima prodaje i regionima
Podaci iz NielsenIQ panela pokrivaju period februar 2023-januar 2024. i odnose se na vrednosno učešće na tržištu Srbije. Mešavine začina se najviše prodaju u hipermarketima i supermarketima (46,2%). U velikim i srednjim radnjama proda se 40%, a u malim prodavnicama 13,8% posmatrano vrednosno. Posmatrano po regionima, u Vojvodini je generisano 31,1% količinske prodaje mešavina začina, u jugostočnoj Srbiji se proda 28,6%, u zapadnoj Srbiji 21%, a preostale prodaje generiše Beograd.

Po vrsti i veličini pakovanja
Mešavine začina najčešće se pakuju u kesice i to u 79,3% slučajeva, dok su začini u staklenoj ambalaži zastupljeni sa 4,3% vrednosnog učešća. Razna druga pakovanja čine 15,8%. Vrednosno učešće začina zapremine 10-99g je 42,5%, dok pakovanja 250-499g ‘zauzimaju’ 18,5%. Začini težine 0,5kg ili više ostvaruju 14,5% vrednosnog učešća.

Vodeći igrači
Vodeći proizvođači (po abecednom redu) su: Aleva, Kotanyi, Nestlé, Podravka i Vitamin, a vodećim proizvođačima se pridružuje i PL. Vodeći proizvođači imaju vrednosno učešće od preko 72% na tržištu.

Izlazak Progressive magazina br.214, zakupom oglasnog prostora u ovoj rubrici, pomogla Aleva