U Vojvodini je generisano 31,1% količinske prodaje mešavina začina, u jugoistočnoj Srbiji se proda 28,6%, u zapadnoj Srbiji 21%, a preostale prodaje generiše Beograd, pokazuju podaci NIQ. Kada su u pitanju monokomponentni začini, najviše vrednosno učešće u prodaji ima Vojvodina (27,4%), sledi Beograd sa 27%, dok nešto niži udeo imaju jugoistočna Srbija sa 23,3% i zapadna Srbija sa 22,3%.
(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 214, feb’23.)
NIQ analiza tržišta:
Mešavine začina, bogate aromama i savršeno uravnoteženog ukusa, kao i monokomponentni začini koji svojom jednostavnošću osvajaju nepca širom planete, predstavljaju neiscrpan izvor inspiracije za svakog kulinarskog entuzijastu.
NielsenIQ (NIQ) Retail Audit |
NielsenIQ Retail Audit se zasniva na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima koristeći elektronske podatke, gde se pored prodaje u okviru nacionalnih i lokalnih maloprodajnih lanaca izveštava mesečna prodaja kompletnog tržišta na osnovu podataka reprezentativnih uzoraka prodajnih mesta za kanale koji se prate. Konstantno praćenje ovih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, učešću na tržištu, prosečnoj ceni, kao i o ostalim podacima značajnim za proizvođače, distributere i prodavce. Prikupljeni podaci se koriste za pregled trendova FMCG tržišta i prikaza ponašanja potrošača. Kanali čiju prodaju NIQ prati su: hipermarketi, supermarketi, velike, srednje i male prodavnice, drogerije, diskonteri, kiosci, paviljoni i benzinske stanice. |
Uzimajući u obzir raznolikost kuhinja i gastronomskih tradicija na globalnom nivou, ne možemo zanemariti činjenicu da se mešavine začina razlikuju od kontinenta do kontinenta. Na primer, u azijskoj kuhinji često se koriste kompleksne mešavine začina poput garam masale ili karija, dok su u mediteranskoj kuhinji dominirajuće mešavine kao što su italijanski začini ili provansalske biljne mešavine. Ove mešavine ne samo što obogaćuju jelovnike raznovrsnim ukusima, već često nose i neobične priče o svom poreklu i tradiciji.
Interesantno je napomenuti da su neki od najpoznatijih monokomponentnih začina takođe duboko ukorenjeni u istoriji i kulturi različitih civilizacija. Na primer, cimet, koji se tradicionalno uzgaja na Šri Lanki, ima bogatu istoriju koja seže unazad hiljadama godina i bio je predmet trgovine čak i u antičkim vremenima. S druge strane, čili papričice, koje su danas nezaobilazni sastojak mnogih pikantnih jela širom sveta, potiču iz Južne Amerike i imale su dugu istoriju upotrebe u lokalnim kuhinjama pre nego što su stekle globalnu popularnost.
Analizirajući tržište začina, osim uočavanja gastronomskih trendova i preferencija potrošača, takođe se suočavamo sa dinamičnim svetom inovacija. Na primer, u poslednjih nekoliko godina primetan je porast interesovanja za egzotične začine poput sumaka ili šafrana, što ukazuje na rastuću želju potrošača za istraživanjem novih ukusa i kulinarskih iskustava.
U skladu s tim, naša analiza tržišta začina ima za cilj ne samo da identifikuje trenutne trendove i preferencije, već i da osvetli bogatstvo i raznolikost sveta začina, inspirišući inovacije i otkrivanje novih ukusa koji će osvojiti srca i nepca širom sveta.
MONOKOMPONENTNI ZAČINI
Po regionima i kanalima prodaje
Podaci iz NielsenIQ panela pokrivaju period februar 2023-januar 2024. i odnose se na vrednosno učešće na tržištu Srbije. Posmatrano po regionima, najveće učešće u vrednosnoj prodaji ostvaruje Vojvodina (27,4%), sledi Beograd sa 27%, dok nešto niži udeo imaju jugoistočna Srbija sa 23,3% i zapadna Srbija sa 22,3. Monokomponentni začini se najviše prodaju u hiper i super marketima (47,9%), a slede velike i srednje prodavnice sa 38,4% i male radnje sa 13,7% vrednosnog učešća. Kada je reč o količinskom učešću, supermarketi prednjače sa 36%, dok su na začelju hipermarketi sa 4,3%. U odnosu na isti period godinu dana ranije, srednje i velike prodavnice su jedine zabeležile rast količinskog učešća.
Po segmentima
Monokomponentni začini na bazi paprike ‘zauzimaju’ 42,5% vrednosnog učešća, biber 21,6%, a druge različite vrste imaju 36% vrednosnog udela.
Po veličini pakovanja
Vrednosno učešće monokomponentnih začina zapremine 10-99g je 49%, dok pakovanja 100-249g ‘zauzimaju’ 32%. Začini težine do 10g ostvaruju 19% vrednosnog učešća.
Vodeći igrači
Vodeći brendovi (po abecednom redu) su: Aleva, C začin, Horgoška, Kotany i Moravka, a vodećim brendovima se pridružuju i sumirani brendovi PL-a.
MEŠAVINE ZAČINA
Po kanalima prodaje i regionima
Podaci iz NielsenIQ panela pokrivaju period februar 2023-januar 2024. i odnose se na vrednosno učešće na tržištu Srbije. Mešavine začina se najviše prodaju u hipermarketima i supermarketima (46,2%). U velikim i srednjim radnjama proda se 40%, a u malim prodavnicama 13,8% posmatrano vrednosno. Posmatrano po regionima, u Vojvodini je generisano 31,1% količinske prodaje mešavina začina, u jugostočnoj Srbiji se proda 28,6%, u zapadnoj Srbiji 21%, a preostale prodaje generiše Beograd.
Po vrsti i veličini pakovanja
Mešavine začina najčešće se pakuju u kesice i to u 79,3% slučajeva, dok su začini u staklenoj ambalaži zastupljeni sa 4,3% vrednosnog učešća. Razna druga pakovanja čine 15,8%. Vrednosno učešće začina zapremine 10-99g je 42,5%, dok pakovanja 250-499g ‘zauzimaju’ 18,5%. Začini težine 0,5kg ili više ostvaruju 14,5% vrednosnog učešća.
Vodeći igrači
Vodeći proizvođači (po abecednom redu) su: Aleva, Kotanyi, Nestlé, Podravka i Vitamin, a vodećim proizvođačima se pridružuje i PL. Vodeći proizvođači imaju vrednosno učešće od preko 72% na tržištu.
Izlazak Progressive magazina br.214, zakupom oglasnog prostora u ovoj rubrici, pomogla Aleva