(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 199, jul/avgust 2022)
POUZDAN PARTNER PROFESIONALNIH KUPACA
Planirani rast u narednih nekoliko godina fokusiran je na izoštravanje veleprodajnog fokusa na profesionalne kupce, HoReCa sektor i samostalne trgovce, značajno proširujući višekanalni poslovni model (takozvani multichannel) i posao dostave.
Razgovarala: Dragana Vraneš
Metro Cash&Carry u Srbiji postoji od 2005. godine i u periodu od skoro pune dve decenije kompanija je otvorila veleprodajne centre na devet lokacija, od Palića, preko Novog Sada, Šapca, Beograda, Požarevca, do Kragujevca i Niša. U devet Metro distributivnih centara zaposleno je više od 1.000 ljudi i njihov prosečan radni vek u Metro-u je osam godina što, kako ističu iz kompanije, dosta govori o snazi atmosfere i kompanijske kulture Metro-a. O poslovanju kompanije, partnerstvu sa profesionalnim kupcima, prevazilaženju izazova koje je donela pandemija, kao i o planovima za naredni period razgovarali smo sa Marijanom Racić, direktorkom finansija kompanije Metro Cash&Carry Srbija.
Kakva je struktura distributivnih centara, koja sve odeljenja postoje i kolikim prodajnim prostorom i asortimanom objekti raspolažu? Kako je asortiman prilagođen ciljnoj grupi – profesionalnim kupcima?
Dve trećine naših centara spada u objekte veličine hipermarketa, dok je jedna trećina veličine supermarketa. Svi su u potpunosti prilagođeni pre svega našim profesionalnim kupcima. Kao pravi veletrgovac, čije osnovne kupce čine ugostitelji i samostalni trgovački sektor, naš asortiman pa samim tim i raspored odeljenja u objektima, ocrtava njihove potrebe. Tako je fokus uvek na Fresh i Ultra Fresh odeljenjima i proizvodima, bilo da je reč o voću i povrću, ribi ili mesu – po čemu se ističemo i posebno smo poznati na tržištu. Naravno, veliki deo asortimana je i pod Metro robnim markama – kao što su dobro poznati Aro, Metro Chef, Metro Professional, Metro Premium, Rioba, ali i Fine Life, Sigma i Tarrington House. To su sopstveni Metro brendovi, koji nude dobar i vrhunski kvalitet, sa prilagođenim i dobro izbalansiranim odnosom cena. Istovremeno, svaki naš korak u budućnosti će biti usmeren na potrebe profesionalnih kupaca i organizacija naših objekata će u narednom periodu dodatno biti prilagođena njima, kako u pogledu asortimana, tako i u pogledu same organizacije kupovine.
Šta je ono što kupac može dobiti samo u vašim objektima?
S obzirom da Metro jedini ima zaista pravi, izvorni, veletrgovački koncept na našem tržištu, to je ono što nas izdvaja u odnosu na druge i po čemu smo poseban partner profesionalnih kupaca. Širinu i kvalitet našeg asortimana, kao i specifično definisane cenovne politike za profesionalne kupce, ali suštinski i krajnje potrošače, ne možete naći nigde drugo na srpskom tržištu. Jednu od glavnih tačaka u okviru veletrgovinske strategije predstavlja naš ‘Kupi više, plati manje’ program, u kojem se nalazi više od 3.000 ključnih proizvoda za trgovce, ali i ugostitelje. U osnovi je ponuda koja podrazumeva stabilnu i atraktivnu cenu i adekvatna pakovanja na koja se primenjuju količinski popusti.
Sa kakvim se izazovima danas susrećete u poslovanju, s obzirom na to da su pandemija i ostale krize doneli promene na tržištu robe široke potrošnje – kako se to odrazilo na vas i kako ste se prilagodili novim potrebama kupaca?
Pandemija nam je pokazala da smo sposobni da se suočimo sa nezamislivim. Dobrom organizacijom i neverovatnom posvećenošću smo uspevali da postignemo odličnu snabdevenost i to su kupci prepoznali kao izuzetnu prednost. Tako smo dočekali novonastalu situaciju izazvanu ratom u Ukrajini, koja je duboko poremetila lance snabdevanja i izazvala brojne finansijske izazove, na globalnom, ali i lokalnom nivou. Danas smo u najvećoj meri usmereni na snabdevenost i to je verovatno najveći izazov na svim tržištima. Neprestano radimo sa dobavljačima i partnerima da osiguramo prisustvo kvalitetne robe dugoročno, po cenama koje kupcima omogućavaju profitabilnost njihovog biznisa. U tom kontekstu je inflacija veliki izazov, jer se trudimo da ne prenosimo inflatorni udar na kupce koliko god je to moguće. Trudimo se da kupcima nudimo kvalitetan asortiman, po dobrim cenama, jer njihov uspeh je naš posao. Takav zadatak nije lak kada vidimo da je inflacija dvocifrena, ali se nadamo stabilizaciji u doglednom periodu.
Kakva je 2022. do sada bila za vas i kakva su očekivanja do kraja godine?
Možemo da budemo zadovoljni rezultatima koje beležimo. Sa oporavkom posle pandemije imamo rast u oblasti ugostiteljstva, ali beležimo i solidne rezultate u okviru saradnje sa malim, nezavisnim trgovcima. Očekujemo da u narednim godinama osnažimo svoju lidersku poziciju u ugostiteljskom sektoru, kao i da proširimo svoju ulogu kao partner malih i nezavisnih trgovaca.
Partnerstvo sa malim, samostalnim trgovcima karakteriše vaše poslovanje od samog početka. Na koji način je organizovano, kakvu uslugu oni dobijaju, kakve su prednosti ovakve saradnje?
Samostalni trgovci predstavljaju jednu od dve najveće i najznačajnije grupe Metro profesionalnih kupaca od kada smo otvorili svoju prvu radnju u Beogradu, pre 17 godina, ali ono što uvek svi moramo da imamo u vidu jeste da bez obzira na razvoj većih formata i lanaca trgovine – male, nezavisne, trgovačke radnje zapravo predstavljaju izuzetno bitnu podršku svakodnevici miliona građana, u svim zajednicama u kojima se razvijaju i rade. To su često mali, porodični, biznisi od kojih zavise i oni koji ih vode i šira zajednica čiji su deo. Zbog toga je ovaj deo preduzetništva važan za celokupnu ekonomiju, posebno ukoliko želimo da razvijamo decentralizovan i održiv model privrede. Metro smatra da je samostalnim trgovcima neophodno pružati profesionalnu i kvalitetnu uslugu, kako bi njihovo preduzetništvo nastavilo da obogaćuje srpsku ekonomiju. To ukratko znači da naš asortiman i usluge moraju biti precizno usklađeni sa potrebama samostalnih trgovaca i njihovih kupaca, kao i da moraju biti konzistentni tokom dužeg perioda. Opet pominjem ‘Kupi više, plati manje’ program kao dobar primer, jer u njegovoj osnovi leži ideja da trgovcima na jednom mestu ponudimo ono što njihovi kupci traže. Asortimanski odgovaramo na njihove potrebe u najvećoj meri, sa ciljem da trgovci u kratkom vremenskom periodu u našim objektima pronađu sve što im je potrebno. Istovremeno naravno razumemo da je cena ključna, te smo različitim nivoima cena za količinske kupovine nastojali da omogućimo profitabilno i stabilno poslovanje naših profesionalnih kupaca. Verujemo da smo na dobrom putu jer vidimo da nas prepoznaju kao mesto na kome su proizvodi dostupni, nalaze se u transportnim pakovanjima, lako ih mogu pronaći, i na bazi toga širimo asortiman koji će trajno biti u našoj ponudi kroz ovaj program.
Uz male trgovce, kupci iz HoReCa segmenta Metro vide kao važnog partnera. Kakva je uloga i značaj HoReCa centra?
Iskustvo i znanje koje nam donosi višedecenijska liderska pozicija kao veletrgovca na globalnom tržištu osnovni je razlog što znamo da uvek možemo da ponudimo više od standardnog koncepta ‘asortiman i dostava’. To ‘više’ predstavlja našu ekspertizu, koja je u slučaju HoReCa centra usmerena pre svega ka ugostiteljskom sektoru Srbije. Tim vrhunskih profesionalaca koji rukovodi i upravlja HoReCa centrom posvećen je unapređivanju gastronomske scene u Srbiji, kroz različite formate podrške postojećem ugostiteljstvu, ali i donošenjem najnovijih trendova na tržište, angažovanjem stranih predavača i svetski priznatih kuvara. Tim HoReCa centra pruža usluge realizacije različitih treninga i edukativnih radionica, a jedna od novina u projektima Centra je i Metro HoReCa Akademija, čiji je cilj unapređenje kvaliteta gastronomije i poslovanja ugostiteljskih objekata. Interaktivne obuke na osnovnom i naprednom nivou polaznicima pružaju teorijska znanja i praktične veštine koje je za kratak vremenski period moguće implementirati u HoReCa poslovanje. Dodatna motivacija tokom pohađanja obuka u okviru Akademije jeste i razmena profesionalnih iskustava, gde su instruktori i predavači profesionalci iz različitih oblasti usko vezanih za temu obuke.
Kakve napore ulažete da biste stekli lojalnost krajnjih potrošača – mnogima Metro distributivni centri nisu u blizini kuće, a opet se opredeljuju da u njima obave svoje kupovine? Kakve pogodnosti donosi kartica Prijatelji&Metro?
Mi smo pre svega veletrgovac, koji je otvorio vrata svim ljubiteljima hrane koji prepoznaju kvalitet i specifičnost naše ponude u Srbiji. U našim objektima oni mogu pronaći proizvode namenjene profesionalnim kupcima po atraktivnim cenama, posebno kada se odlučuju za naše robne marke, koje u svakom segmentu garantuju adekvatan kvalitet. Vlasnici kartice Prijatelji&Metro cene priliku da biraju proizvode u različitim cenovnim kategorijama, otkrivaju bogatstvo ukusa sveta koje nudimo, uvek uz strogo poštovanje kvaliteta i bezbednosti hrane pre svega!
Svedoci smo značajnih digitalnih i tehnoloških inovacija u maloprodaji i dostavi, naročito ‘poguranih’ pandemijom, kako je u tom smislu Metro transformisao svoj model?
Mi u Srbiji smo neraskidivo povezani sa globalnim tehnološkim rešenjima Metro grupe i konstantno primenjujemo nove sisteme, u gotovo svim oblastima rada. U toku protekle dve godine smo veliku pažnju posvetili inovacijama u segmentu logistike, kako bismo doprineli još efikasnijem lancu snabdevanja. Istovremeno, radimo na primeni Metro aplikacije za kupce, a u planu su i druge brojne digitalne inovacije, za koje verujem da će naše poslovanje učiniti još efikasnijim, a iskustvo kupovine boljim.
Na globalnom nivou Metro ulaže u CSR strategiju koja se, između ostalog, zalaže za održivo uzgajanu hranu, FSC sertifikovana pakovanja, upotrebu aplikacije za sledljivost koja kupcima omogućava da saznaju detalje o hrani kupljenoj u prodavnici i slično. Kakva je situacija u Srbiji?
U Metro Srbija smo posebno ponosni na naš ‘pilot’ program koji je usmeren na smanjenje otpada koji nastaje od hrane, a u okviru kojeg smo započeli kompostiranje organskog otpada u našoj prodavnici na Vidikovcu, u Beogradu. Otpad sa odeljenja voća i povrća se izdvaja u posebne kontejnere i transportuje do postrojenja za kompostiranje, gde postaje kompost i dobija svoju novu namenu. Zahvaljujući ovome Metro prodavnica na Vidikovcu smanjiće svoj komunalni otpad za čak 30%. Ovo je dobar primer cirkularne ekonomije i namera nam je da ovu inicijativu proširimo i nadogradimo.
Na globalnom nivou, Metro teži postizanju klimatske neutralnosti do 2040. godine, izbegavanju stvaranja plastičnog i otpada od hrane, kao i nastavku širenja našeg asortimana održivih proizvoda. Svesni smo svoje uloge kao veletrgovca i preuzimamo odgovornost i korake, kako bismo širom sveta, te i u Srbiji, mogli da poslujemo uspešno u okruženju koje čuvamo.
Kakva su vaša očekivanja, predviđanja i planovi kada je reč o narednom periodu? Na čemu će biti akcenat?
Planirani rast u narednih nekoliko godina fokusiran je na izoštravanje veleprodajnog fokusa na profesionalne kupce, HoReCa sektor i samostalne trgovce, značajno proširujući višekanalni poslovni model (takozvani multichannel) i posao dostave.
Osnovni cilj je da budemo jedini pravi višekanalni veletrgovac – pre svega kroz cash&carry i dostavu, kao i uz dodatni razvoj digitalnog poslovanja i nove usluge koje možemo da ponudimo našim kupcima. U narednim godinama želimo da zadržimo lidersku poziciju u ugostiteljstvu, ali i da ojačamo partnerstvo sa trgovcima. Cilj nam je da obe kategorije u nama vide partnera koji pomaže i podržava njihovo poslovanje uz konstantno stabilne i dobre cene, za kvalitetan i uvek dostupan asortiman, maksimalno prilagođen njihovim potrebama. Takvo partnerstvo zasniva se na ideji da mi kao veletrgovac omogućavamo našim kupcima održiv i dugoročan poslovni uspeh.
Ovakav pristup podrazumeva adaptacije modela saradnje sa našim dobavljačima, dodatni razvoj proizvoda u okviru Metro robnih marki, kao i komercijalne, operativne i logističke promene u našem poslovanju. Plan je i da naše prodavnice, odnosno distributivni centri, promene svoj raspored, da imaju veći broj paletnih mesta i prilagođene rute, ali i pakovanja koja odgovaraju profesionalnim kupcima i njihovoj brzoj i jednostavnoj kupovini i dostavi robe. U oblasti logistike takođe želimo da poslujemo efikasnije i da nastavimo da obezbeđujemo stabilnost snabdevanja, što je ključno za naše profesionalne kupce.