Majonez

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.24, maj 2006.)

Majonezi i proizvodi slični majonezu imaju istoriju staru nekoliko stotina godina. Tada su se aromatični sastojci od raznih trava i začina često dodavali hladnim umacima i koristili kao hladni dodaci mesu i jelima od ribe. Majonez je polučvrsti emuIgovani proizvod tipa ulje u vodi, što znači da se sastoji od malih kapi ulja, dispergovanih u kontinualnoj vodenoj fazi. Proizvodi se od jestivih biljnih ulja, žumanaca, sirćeta i začina. Majonez zauzima značajno mesto u ishrani i omiljeni je dodatak jelima, naročito u pripremi sendviča, salata, preliva i slično. Pošto su potrošači vremenom definisali vrlo precizne kriterijume, kada je u pitanju kvalitet majoneza, ponuda proizvođača je ovu kategoriju proizvoda izdiferencirala na tri osnovne vrste: delikatesni, salatni i lajt majonezi.

• Za rusku salatu
Delikatesni majonez se proizvodi od visokokvalitetnog suncokretovog ulja, svežih žumanaca, šećera, soli, sirćeta, senfa i ostalih začina po proizvođačkim recepturama i ukusima potrošača. Ovaj biološki visokovredan proizvod može da se koristi neposredno u ishrani, ili kao dodatak raznim vrstama salata od mesa i povrća. U kvalitativnoj strukturi dominira rafinisano biljno ulje sa oko 75 odsto, zatim žumanca oko šest odsto, so oko jedan odsto, a energetska vrednost na 100gr proizvoda je preko 700 kcal. Veliki je broj čarobnih salata, koje serviraju najpoznatiji majstori kulinarstva, iz mnogih nacionalnih kuhinja, kojima magičan ukus daje delikatesni majonez. Može li se zamisliti bogata, svečana, praznična trpeza bez čuvene ruske salate? A, delikatesni majonez osnovni je razlog njene posebnosti.

• Salatni i niskokalorični
Salatni majonez se, takođe, proizvodi od visokokvalitetenog suncokretovog ulja, svežih žumanaca, šećera, soli, sirćeta, senfa i ostalih odabranih začina. Najzastupljeniji sastojci su ulje – oko 60 odsto, žumanca četiri do pet odsto, so 0,7 odsto, a energetska vrednost na 100gr proizvoda je preko 500 kcal. Dakle, sadržaj ulja je redukovan u odnosu na delikatesni majonez, a odlikuje ga izvanredna vezivost u pripremanju gotovo svih salata od povrća i mesa. Light majonez je niskokalorični majonez, bez jaja, sa niskim sadržajem ulja. Deo masnoće je zamenjen prirodnim skrobom. Izostavljanjem žumanaca eliminisano je unošenje holesterola, a nizak sadržaj ulja pogoduje dijetaInoj ishrani. Kreiran je u skladu sa novim istraživanjima u oblasti ljudskog zdravlja, s ciljem da odgovori zahtevu savremene nauke za proizvodnjom funkcionalne hrane, koja služi poboljšanju zdravlja. Namenjen je potrošačima sa zdravstvenim tegobama, zatim da pomogne urešavanju gojaznosti, uopšte, ljudima koji vode računa o zdravoj i raznovrsnoj ishrani. Izuzetno je pogodan za režim ishrane tokom posta. U svom sastavu ima svega oko 35 odsto rafinisanog biljnog ulja, pa je i energetska vrednost na 100gr redukovana na oko 350 kcal.

• ‘Lagani’ majonez
Lajt majonez, sa nutricionističkog aspekta veoma je preporučljiv za široku populaciju, prijatnog je ukusa i lako mazive konzistencije. Zauzima značajno mesto među novim proizvodima, koncipiranim u skladu sa naučnim preporukama o formulisanju takozvanih funkcionalnih proizvoda. To su proizvodi koji, pored svoje osnovne osobine da nahrane osobu, imaju i ulogu u očuvanju zdravlja putem prevencije nastanka različitih promena u telu koje vode ka pojavi bolesti. Aspekti modernog načina života su heterogeni, pa je zato, danas, hrani dat poseban značaj u izgradnji i očuvanju funkcionalnosti organizma. Niz prirodnih namirnica se zato posmatra kao dobar izvor funkcionalnih sastojaka, a industrijski proizvedenim namirnicama se čuva ili pospešuje funkcionalnost. Sve to u cilju da je mnogo bolje i efikasnije, a sa aspekta društva i mnogo jeftinije, ‘sprečiti nego lečiti’.

Ljiljana Klačar
‘Vital’ A.D., Vrbas, Marketing