(tekst je opbjavljen u Progressive magazinu br. 196, april 2022)
Najvažniji kanal prodaje kod jestivog ulja je kanal srednjih i velikih radnji (od 40 do 300m²).
Aktuelna ratna kriza u Ukrajini, kao najvećem proizvođaču suncokreta u Evropi, ne ide u prilog već visokoj maloprodajnoj ceni suncokretovog ulja. Cena litarske flaše rafinisanog suncokretovog ulja u Srbiji premašila je 200 dinara i u pojedinim velikim trgovinskim lancima dostiže 225 dinara. Očigledno je da će cena suncokretovog ulja zabeležiti još veću vrednost u narednom periodu, usled nestašice sirovina i neizvesne žetve ove godine.
Količinski pad i vrednosni rast prodaje
Podaci kompanije Retail Zoom se odnose na količinsko i vrednosno učešće jestivog ulja na maloprodajnom tržištu Srbije u periodu od marta 2021. do februara 2022. godine, dakle u proteklih godinu dana.
Čitava kategorija jestivih ulja beleži pad količinske prodaje od 9%, dok je vrednosna prodaja porasla za 15%. Ovome najviše doprinosi rast cena suncokretovog ulja od 31% u poslednjih godinu dana.
Podela po regionima
U toku posmatranog perioda na severu Srbije je generisano 21% prodatih količina, u Beogradu 20%, u zapadnoj Srbiji 19% dok je u regionu istočne Srbije prodato 40% količina. Ako posmatramo vrednosno učešće primećujemo da ono na severu Srbije iznosi 21%, Beograd beleži 23% vrednosnog tržišnog učešća, zapadna Srbija 18%, a istočna Srbija 38% vrednosne prodaje.
Podela po kanalima
Najveće količine jestivog ulja (kumulativno posmatrano) su u ovom periodu prodate kroz kanal srednjih i velikih radnji (39% količinski, 38% vrednosno), slede hiper/super marketi sa 31% količinski i 34% vrednosno, dok kanal malih radnji učestvuje sa 30% količinski i 28% vrednosno.
Segmentacija jestivog ulja
Na teritoriji Srbije, količinski posmatrano, dominira segment suncokretovog ulja sa čak 95% učešća. Sledi maslinovo ulje sa 3% količinskog učešća. Vrednosno posmatrano suncokretovo ulje beleži 85% tržišnog učešća, dok je maslinovo ulje na 11%.
Podela po tipu pakovanja
Dominantan tip pakovanja je plastična ambalaža sa 97% prodate vrednosti, dok staklena ambalaža čini 3% prodate vrednosti.
Maslinovo ulje
Maslinovo ulje, podaci pokazuju, generiše 52% količinske prodaje i 58% vrednosne prodaje iz kanala hiper i super marketa. Iz kanala srednjih i velikih radnji dolazi 36% prodajne količine i 33% vrednosne prodaje. Male radnje učestvuju sa 12% količina i 9% vrednosti maslinovog ulja.
Vodeći igrači
Vodećih pet proizvođača u kategoriji jestivih ulja u periodu od marta 2021. do februara 2022. godine (po abecednom redu), količinski i vrednosno posmatrano su: Dijamant, Monini, Olitalia, Victoria Oil i Vital. Vodeća tri proizvođača i kumulativno proizvođači robnih marki generišu preko 85% prodajne vrednosti.