Hrana za kućne ljubimce

MEZIMCIMA SAMO NAJBOLJE

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.31,decembar 2006.)

Na tržištu hrane za kzćne ljubimce u Srbiji dominiraju strani proizvođači – Masterfoods i Nestle Purina.

Hrana za kućne ljubimce, prema istraživanjima, još uvek je nedovoljno korišćen proizvod na našem tržištu. Nije u pitanju ponuda, već navika vlasnika da svoje ljubimce hrane ostacima svojih obroka, a ne specijalnom industrijski obrađenom hranom koja je namenjena isključivo njima. Međutim, navike se menjaju, marketing čini čuda, pa možemo da očekujemo da će i potrošnja ove grupe proizvoda rasti u narednom periodu.

Poslastice za kuce
Dragan Petrović, iz Masterfoodsa, kaže da posmatrano u odnosu na protekle dve godine, Masterfoods Pet Care program ima izuzetno visoku stopu rasta, kako finansijski, tako i količinski. Kako navode iz ove kompanije, prema njihovim saznanjima, učešće vodećih na tržištu je nešto veće nego što pokazuju rezultati istraživanja GfK. „Naša procena, verifikovana udelom naše robe na polici (naročito u velikim, modernim prodajnim lancima), jeste da imamo vodeću ulogu na tržištu Srbije“. Najpoznatiji Masterfoods brendovi u kategoriji hrane za mačke su: Whiskas® (Junior za mačiće i Adult za odrasle mačke) – mokra hrana u kesici od 100g, konzerva od 400g, suva hrana od 300g, 1,5kg i 14kg, zatim Kitekat® – mokra hrana u kesici od 100g, konzerva 400g, suva hrana 400g, lkg, 2kg, 12kg i Sheba® – mokra hrana u aluminijskom pakovanju 100g. Kada je reč o psima, to su Pedigree® mokra hrana u kesici od 100g, konzerva od 400g i 1,2kg, suva hrana od 500g, 3kg i 15kg, zatim Chappi® – konzerva od 400g, 800g i 1,2kg, suva hrana od 3kg, 10kg i 15kg i Cesar® – mokra hrana u aluminijskom pakovanju 150g. Kako ističe Petrović, posebna kategorija su poslastice za pse: Pedigree Schmackos ®, Pedigree Rask®, Pedigree Dentastix ®, Pedigree Markies®, Pedigree Biscrock® i Pedigree Snap®. On dodaje da su Masterfoodsu konkurenti nekoliko internacionalnih i nekoliko domaćih proizvođača. „Masterfoods kao globalna kompanija izvozi svoje proizvode na sva značajna tržišta širom sveta“, naglašava Dragan Petrović.

Noviteti
„U poziciji tržišnog lidera, imamo obavezu edukacije i izgrađivanja tržišta, a najveća novost u ovoj godini je Pedigree ® PSD – poluvlažne granule koje su napravile revolucionarni pomak u briketima (suvoj hrani za pse). Prve reakcije, kako naših kupaca tako i vlasnika kućnih ljubimaca, su izuzetno pozitivne. Lansirali smo novu generaciju Whiskas® proizvoda u konzervama i kesicama koja će se uskoro pojaviti na tržištu. Upravo uvodimo Whiskas® nove ukuse u konzervama i kesicama, sa unapređenim teksturama komadića mesa u sosu i želeu, koja izrazito odgovaraju mačkama. Treba izdvojiti da je zajednički trud oko edukacije krajnjih kupaca o prednostima gotove hrane za mačke i pse, kroz osoblje i na mestima prodaje, od esencijalne važnosti za povećanje prodaje i rast ove kategorije proizvoda“, ističe Dragan Petrović.

Veće učešće za vodeće
„Što se tiče rezultata istraživanja GfK, smatramo da vodeći proizvođači, mi i Masterfoods, imamo malo veće tržišno učešće, minimum 70 odsto“, navode iz kompanije Nestle Purina PetCare Beograd, i dodaju da udeo hrane za pse jeste veći u odnosu na hranu za mačke. „Prema podacima kojima raspolažemo, naše tržišno učešće se kreće oko 45 odsto. I finansijski i fizički udeo na tržištu nam je u porastu, pre svega zahvaljujući visokom kvalitetu Purina proizvoda, odnosno stalnom radu u našim naučno-istraživačkim centrima na unapređenju kvaliteta, ukusa hrane, proširenju asortimana. Purina pruža široku lepezu proizvoda ne samo kada je reč o različitim oblicima, pakovanjima i ukusima hrane već imamo bogatu ponudu baziranu na uzrastu ljubimaca, određenom stanju, načinu života, veličini rasa. Sve to doprinosi održanju naše dugogodišnje pozicije market lidera na ovim prostorima“, kažu u Nestle Purini. Kako navode, generalno, hrana za kućne ljubimce može da se podeli u tri kategorije po kvalitetu, ceni i sastojcima koje sadrži: economy, premium i superpremium. „Pravna definicija ovih kategorija ne postoji, ali se ovi nazivi najčešće koriste u industriji hrane za ljubimce. Što se tiče oblika i pakovanja, postoji konzervirana, suva i poluvlažna hrana“, objašnjavaju u kompaniji.

Važan i dijetalni program
„Kada je reč o brendovima hrane za kućne ljubimce, možemo slobodno reći da je Friskies najpoznatiji brend u ovoj kategoriji kod nas, a naročito treba izdvojiti Friskies suvu hranu za mačke. Inače, u paleti Purina brendova nalaze se, osim Friskiesa, Darling, Gourmet, Felix, ProPlan, Chow, Vitto, zatim poslastice za pse Bonio, Shapes, Pien ic, T-Bonz, Beggin Strips. Takođe, veoma važan segment je i dijetalni program, Purina Veterinary Diets, koji se može naći samo u veterinarskim ambulantama i apotekama, a zadovoljava specifične potrebe u vezi sa određenim bolesnim stanjima ili oporavkom naših kućnih ljubimaca. Hrana za kućne ljubimce se prodaje u dva kanala prodaje, jedan kanal je ‘grocery’, odnosno trgovinski lanci – cash&carry, hipermarketi, supermarketi, kao i radnje na malo, STR-ovi. Drugi je ‘specialist’, odnosno, specijalizovani kanal prodaje, gde spadaju marketi za kućne ljubimce, pet shopovi, poljoprivredne apoteke, veterinarske ambulante i apoteke, odgajivači. Treba napomenuti da asortiman hrane nije podjednak u oba kanala prodaje. U trgovinskim lancima su najviše zastupljene economy i premium kategorije i veoma retko superpremium, dok u specijalnom kanalu imamo sve kategorije, s tim da je vrlo bitan segment koji karakteriše ovaj kanal superpremium hrana“, navode iz Nestle Purine.

Poslastice za zdrave zube
Najpopularnija pakovanja u trgovinskim lancima su Friskies suva hrana za mace 400g i 2kg, kao i konzerve od 400g, dok za pse, u Nestle Purini, izdvaju Darling konzerve 1,2kg, kao i suvu hranu pakovanja od 3kg i 15kg. Ono što je karakterisitično za specijalizovani kanal je velika zastupljenost prodaje hrane na meru (iz džakova od 10, 15kg). Tu su takođe najviše zastupljene Friskies granule za mačke i Friskies i Darling granule za pse, kao i superpremium hrana ProPlan. Iz kompanije ističu da značaj, odnosno prodaja u specijalnom kanalu, kontinuirano raste, uprkos izraženom rastu međunarodnih lanaca trgovine mešovitom robom u našem regionu. Kao svog glavnog konkurenta, u Nestle Purini navode Masterfoods, a svoje proizvode ne izvoze.

Za zdraviji život
„Današnja kompanija, Nestle Purina PetCare, koja postoji od 2001. godine, izrasla je na 75-ogodišnjem iskustvu i tradiciji svetski poznatih imena u oblasti Pet Care-a, a to su Spillers, Ralston i Friskies. Svi proizvodi u asortimanu Purine razvijeni su u Purina Pet Institutu u St. Louisu u Americi. Kućni ljubimci su naša strast i sve vreme se posvećeno radi na unapređenju naučnih saznanja o ishrani ljubimaca i njihovoj nezi, tako da smo proizveli više noviteta u hrani i ukusima od bilo koje kompanije u svetu. Sve u cilju da se ljubimcima omogući duži, srećniji i zdraviji život“, naglašavaju iz Nestle Purine. Noviteti koje planiraju do kraja ove godine su Friskies Dental Fresh, tri vrste ukusnih poslastica za pse: Fresh Breath, Gental Dental i Tartar Control, namenjenih održavanju nege zuba i desni pasa. Takođe proširuju asortiman konzervi za mace Gourmet Gold, novim ukusima i načinom pripreme.

Pripremila: Ana Filipović