Gotova jela

Iako je Vojvodina u odnosu na druge regione zabeležila najveći pad vrednosne prodaje gotovih jela, ovaj region je i dalje vodeći i po količinskoj i po vrednosnoj prodaji pomenute kategorije. 

Nielsen analiza tržišta

Jelena Despotović, Retailer Services Account Executive:
Gotova jela su neizostavan deo svakodnevne ishrane i često se nađu u potrošačkim korpama, a njihova praktičnost pogotovo dolazi do izražaja leti, kada nam zbog velikih vrućina često nije do toga da kuvamo. Koliko su ovi proizvodi popularni u Srbiji pokazuju podaci iz Nielsen RMS panela prodaje za period od juna 2020. do maja 2021. godine.

Najveći udeo u vrednosnoj prodaji ima Vojvodina

Vrednosna prodaja gotovih jela u posmatranom periodu zabeležila je pad prodaje po sva tri kriterijuma u odnosu na isti period godinu dana pre. Vrednosno 12,1%, količinski i komadno 16%. U jugoistočnoj Srbiji zabeležen je najmanji pad prodaje gotovih jela od 2,5%, dok najveći pad beleži Vojvodina (15,4%). Sledi zapadna Srbija sa padom od 14,2% i Beograd od 12,2%. Posmatrano po kanalima prodaje, komadna prodaja beleži pad u svim formatima – hiper i super marketi beleže pad od 22,7%, velike i srednje prodavnice pad od 6,3%, male prodavnice od 12,8%.

Podaci iz panela maloprodaje pokazuju da najveći udeo u vrednosnoj prodaji ima Vojvodina (38,8%), zatim Beograd sa 28,9%, dok je vrednosna prodaja nešto manja u jugoistočnoj (18,3%) i u centralno-zapadnoj Srbiji (14%).

210730_gotova-jela-Nielsen

Skoro polovina gotovih jela se proda kroz hiper/super kanal

Najviše gotovih jela prodato je u hiper/supermarketima i to u svim kategorijama prodaje: 49,1% po vrednosti, 49,5% po količini i 48,9% po komadu.

U velikim i srednjim prodavnicama ostvarena je količinska prodaja od 36,3%, vrednosna od 35,9% i komadna od 36,3%. Gotova jela se manje kupuju u malim prodavnicama, prema podacima koji pokazuju da je ostvareno 15% vrednosne prodaje, 14,2% količinske prodaje i 14,9% komadne prodaje.

Količinska prodaja po regionima

Ukoliko posmatramo količinski, najviše gotovih jela proda se u Vojvodini (39%), sledi Beograd (28,4%), pa zatim jugoistočna Srbija (18,9%) i na kraju centralno-zapadna Srbija (13,7%).

Po tipu proizvoda

Posmatrano prema tipu proizvoda, najprodavanija gotova jela su pasulj sa slaninom, juneći gulaš i kobasice sa pasuljem. Najviše se prodaje pasulj sa slaninom sa 14,7% vrednosne prodaje i 15,7% količinske prodaje. Na drugom mestu je juneći gulaš sa 11,1% vrednosne i 6,9% količinske prodaje, dok je udeo kobasica sa pasuljem u ukupnoj vrednosnoj prodaji 10,8%, a u količinskoj 12%. Potom sledi posni pasulj, ćufte u paradajz sosu, svinjska šnicla sa graškom.

Po veličini pakovanja

Posmatrano prema veličini pakovanja, vrednosno najprodavanija pakovanja gotovih jela su sledeća – 400g (89,5%), 300g (5%), 200g (1,9%) .

Vodeći igrači

Top pet proizvođača gotovih jela ostvaruje 83,5% ukupne vrednosne prodaje na tržištu Srbije i 79,9% količinske prodaje. To su sledeći proizvođači (poređani abecednim redom): Carnex, Neoplanta, Podravka, SL Takovo i Zanae Zimai.

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 189, jul/avgust 2021)