DAVOR MILIĆEVIĆ, PRESTON HOLDING: Kao društveno-odgovorna kompanija oduvek smo sledili principe solidarnosti i humanosti

Najevropljanin‘: Davor Milićević, Preston Holding

Jedan od naših glavnih resursa su upravo zaposleni. Konstantni rast našeg poslovnog sistema prati i potreba za stalnim ulaganjem u zaposlene, ali i potraga za novim stručnjacima koji će taj rast podržati. Kao holding, posvećeni smo razvoju naših kadrova i svakodnevno brinemo o njihovim potrebama. Činjenica je da jedna kompanija može biti uspešna na duge staze i ostvarivati visoke ciljeve samo ukoliko ima zadovoljne ljude koji u njoj rade. 

Preston Holding predstavlja konzorcijum firmi koje uspešno posluju na tržištu Srbije, regiona i zemalja Evropske unije. Izvozeći svoje proizvode, robu i usluge u oblastima agrobiznisa, trgovine robom, razvojem nekretnina i upravljanjem njima, hemijskom proizvodnjom, transportom i logistikom, Preston Holding ostvaruje poslovne prihode od preko 100 miliona evra i upošljava oko 500 ljudi u Srbiji i u regionu.

Kao investiciono-razvojna kompanija, Preston Holding je na tržištu Srbije investirao više od 50 miliona evra kroz mnoge projekte. Najveću pažnju javnosti svakako je izazvao ulaskom na tržište hemijske industrije i kupovinom kompanije Beohemija 2017. godine.

Vlasniku i predsedniku Preston Holdinga nedavno je uručena ovogodišnja nagrada ‘Najevropljanin‘, za oblast menadžment u privredi, a ovo prestižno priznanje ujedno je i jedan od povoda za naš intervju.

Kako je tekao vaš put ka uspehu?

Počeo je 2008. godine osnivanjem firme Preston. Prvi poslovi koje smo radili su bili trgovina poljoprivrednim proizvodima, skladištenje, transpot i punjenje barži koje su bile namenjene izvozu. Već nakon dve godine poslovni prihodi su nam prešli cifru od dvadeset miliona evra. U periodu od 2010. do 2015. godine nastavili smo da beležimo kontinuirani rast prihoda. Ušli smo u trgovinu naftnim derivatima za industrijsku proizvodnju u kanalima vele i maloprodaje. Uz dobar kreditni rejting koji smo imali, banke su počele da prate naše razvojne planove. Godine 2016. ušli smo u sektor real-estatea kupovinom 100% udela slovenačkog trgovinskog lanca Merkur od Raiffeisen banke kao poverioca, što nas je dovelo pred vrata nove delatnosti – retaila. Početkom 2017. godine prepoznali smo potencijal kompanije Beohemija koja je imala svoju regionalnu poziciju u proizvodnji i prodaji proizvoda iz asortimana kućne hemije. Napravili smo dobru analizu tržišta i doneli najveću i najhrabriju odluku za našu kompaniju. Kupili smo firmu iz bankrota i stečaja i investirali smo više od trideset miliona evra u njen razvoj. Danas, nakon četiri godine od akvizicije, Beohemija je finansijski stabilna kompanija sa jasno definisanim ciljevima razvoja, organizovanom distribucijom na sedam tržišta i izvozom robe u više od 15 zemalja.

Da li je pandemija korona virusa imala uticaja na poslovanje kompanije i na koji način ste se sa njom izborili?

Bez obzira na situaciju proisteklu iz aktuelne pandemije, koja je obeležila gotovo celu poslovnu 2020. godinu i dinamično poslovno okruženje, sve naše poslovanje je ostalo stabilno. Ako uzmemo Beohemiju kao primer, ona beleži vrednosni rast od 4% u svim segmentima prodaje, kako na domaćem tako i na svim izvoznim tržištima. Sve nabrojano potvrđuju i Nielsen podaci koji za tržište Srbije beleže rast Duel brenda, 11,1% market sharea u kategoriji praškastih deterdženata, što je za 0,9 procentnih poena više u odnosu na 2019. i 15,5% market sharea, tj. rast od 2,7 procentnih poena u odnosu na prošlu godinu u kategoriji omekšivača. Značajan podatak predstavlja i činjenica da smo u KA segmentu prodaje zabeležili rast u odnosu na 2019. godinu od 58,03%.

Koliko je teško pronaći i zadržati kupca u FMCG industriji, konkretno u sektoru proizvodnje deterdženata, omekšivača i proizvoda kućne hemije, biznisu kojim dominiraju globalni igrači?

Činjenica je da je teško naći, a još teže zadržati kupca robe široke potrošnje. U svakom trenutku nastojimo da osluškujemo potrebe sve zahtevnijeg tržišta i prilagođavamo se novonastaloj situaciji na najbolji mogući način. Koliko je ovo zahtevan zadatak govori i činjenica da su naši prvi konkurenti svetske multinacionalne kompanije poput P&G-a, Henkela i Unilevera. Njihovi poslovni prihodi na globalnom nivou se mere u milijardama evra. Međutim, ukoliko imate kvalitetan proizvod, uz pristupačne cene, svaki proizvod nađe svog kupca.

Kakvom vizijom i strategijom se danas vodite u poslovanju?

U stvaranju strategije, pratimo trendove i prikupljamo podatke o novinama u tehnologijama, sprovodimo SWOT analizu, pažljivo analiziramo svetska i regionalna kretanja i jasno prepoznajemo svoje mesto na tržištu.

Planirate li nove investicije u 2021. godini i u koje segmente poslovanja planirate da usmerite ulaganja?

Kada su u pitanju investicije u 2021. godini, u planu su pre svega ulaganja u proizvodnju, proširenje portfolia i razvoj logistike, kako bi se što efikasnije realizovala planirana prodaja u narednom periodu. Međutim, usled poremećaja na tržištima izazvanih pandemijom korona virusa, smatram da će biti veliki izazov očuvanje postojećih pozicija u svim biznisima u kojima nastupamo.

U okviru tih investicija, koliko novca se ulaže u edukaciju zaposlenih, poboljšanje uslova rada u skladu sa evropskim standardima?

Jedan od naših glavnih resursa su upravo zaposleni. Konstantni rast našeg poslovnog sistema prati i potreba za stalnim ulaganjem u zaposlene, ali i potraga za novim stručnjacima koji će taj rast podržati. Kao holding, posvećeni smo razvoju naših kadrova i svakodnevno brinemo o njihovim potrebama. Insistiramo na bezbednosti i zaštiti na radu, zapošljavanju bez diskriminacije, kao i na poslovnoj etici. Činjenica je da jedna kompanija može biti uspešna na duge staze i ostvarivati visoke ciljeve samo ukoliko ima zadovoljne ljude koji u njoj rade.

Na koji način birate svoje saradnike?

Ljude na ključnim pozicijama u svim svojim firmama biram lično, na osnovu svoje procene i intuicije, analizirajući njihov dosadašnji poslovni put, planove i pogled na razvoj kompanije. Što se tiče ostalih zaposlenih u našem poslovnom sistemu, oni moraju da prođu niz procedura HR službe i ukoliko ih zadovolje, o njihovom angažovanju odlučuju direktori kompanija u kojima zasnivaju svoj radni odnos. Smatram da ključ uspeha svakog poslovnog sistema leži upravo u ljudskom potencijalu i timskom radu svih učesnika.

Vaš osvrt na društveno-odgovorne aktivnosti kompanije?

Preston Holding, zajedno sa svojim članicama, jasno prepoznaje svoju društvenu ulogu organizacije od značaja za državu, što je potvrđeno pravovremenim odgovorom na aktuelnu situaciju. Od početka pandemije do danas, lokalnim zajednicama, kriznim štabovima i bolnicama pružamo pomoć i podršku. Donirali smo više od 100 tona gotovog proizvoda iz našeg proizvodnog asortimana (tečni i praškasti deterdženti, omekšivači, tečnosti za sudove i slično). Navedenim donacijama, naša kompanija želi da u ovim teškim okolnostima sa kojima se suočava čitava država, pomogne i pruži podršku naporima Vlade Republike Srbije i našem zdravstvenom sistemu. Podrška i pomoć svih onih koji su u mogućnosti da je pruže od ključne je važnosti u ovim trenucima. Preston Holding kao društveno-odgovorna kompanija, poštuje i oduvek je sledila principe solidarnosti i humanosti.

Pored hemijske industrije, bavite se i trgovinom, logistikom i razvojem nekretnina. Koliko je dobro ne fokusirati se na samo jednu delatnost?

Tržiste kapitala je surovo. Konstatno se menja. Aktivnosti konkurentskih firmi nam ne dozvoljavaju uspavanost. To često govorim svojim saradnicima. Mislim da je dobro diverzifikovati poslovanje. Upravo iz tog razloga je nastao Preston Holding kao grupa firmi iz različitih delatnosti, uz težnju da izgrade sinergetski odnos i pomažu jedna drugoj u promenama na tržištu koje su neminovne.

Da li ste zadovoljni dosadašnjim poslovnim rezultatima?

Imajući u vidu kompletnu poslovnu klimu, zadovoljan sam postignutim rezultatima u proteklom periodu. Naš primarni zadatak bio je da bez kompromisa održimo vrhunski kvalitet proizvoda i usluga po pristupačnim cenama, uz nameru da i dalje radimo na poboljšanju uslova u cilju daljeg unapređenja tržišnog udela za dolazeći period.

Kakvi su poslovni planovi i očekivanja za 2021?

Naše odluke se uvek temelje na studijama izvodljivosti uz maksimalnu racionalnost. Imamo realne ciljeve, idemo korak po korak. Prateći trendove, kako u tehnološkom tako i u razvojnom putu naših kompanija, sami sebi podižemo lestvicu svesni da samo kontinuiranim rastom postojećih, kao i proširenjem izvoznih tržišta, možemo opstati na tržištu.

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 184, januar/februar 2021)