Maloprodajni lanci i FMCG industrija uveliko prate praksu savremenog poslovanja da se ciljevi održivog razvoja i Agende 2030, definisani od strane Ujedinjenih nacija*, integrišu u poslovanje. To je intezivirano u poslednjih godinu i po dana, jer je pandemija korona virusa stavila CSR komunikaciju u središte fokusa kompanija koje su direktno u dodiru sa krajnjim potrošačima. CSR (Corporate social responsibility – Korporativna društvena odgovornost) po svojoj definiciji podrazumeva društveno odgovorno poslovanje.
Kompanija treba da usklađuje svoje poslovanje sa interesima pojedinca i društva u celini. Maloprodajni lanci i FMCG su bili ti koji su se prvi prilagodili i odreagovali na novonastalu situaciju kada je počela pandemija COVID-19. Potrošači su upućeni na FMCG i pokazalo se da je mreža distribucije i često nevidljivih tokova robe, bila od najveće pomoći za one kojima je pomoć bila najpotrebnija. Kompanije su postale centri pomoći, pa su potrošačima ulivale i nadu i davale priče i narative koji su nam pomogli da prevaziđemo najteži deo pandemije.
Pojedini svetski i lokalni brendovi su se brzo prilagodili komunikaciji u doba korone. Komunikacija je postala senzitivna na aktuelni trenutak. Takođe, postojeći kanali marketinških komunikacija su korišćeni da se ponove relevantne preporuke kako se zaštititi od pandemije korona virusa. Kompanije su pomagale i putem klasičnih CSR aktivnosti direktnim donacijama u robi i uslugama. FMCG je naročito bio aktivan u donacijama hrane. To su činili Atlantic Grupa, Bambi, Coca-Cola HBC Srbija, Delhaize Srbija, Delta holding (Yuhor i Danubius), Gomex, Imlek, Lidl Srbija, Nice foods d.o.o, Mercator-S, Metro Cash&Carry, MK Group (Carnex i PIK Bečej), Mlekara Šabac, Mlekoproduct, Nelt, Nestle Adriatic, PepsiCo Zapadni Balkan, Vital a.d. i mnogi drugi.
I pre pandemije, u savremenim tokovima, potrošači su sve više pokazivali tendenciju da se opredeljuju za kompanije koje su društveno odgovorne. To pokazuju i domaća i strana istraživanja. Potrošači su čak spremni da plate višu cenu da bi kupovali proizvode koji imaju dodatnu svrhu. Postaje jasno da je i budućnost korporativnih komunikacija povezana sa društvenom odgovornošću.
Društveno odgovorno poslovanje odnosi se na način na koji organizacije upravljaju svojim poslovnim procesima kako bi ostvarile pozitivan učinak na društvo, tačnije odnosi se na preuzimanje odgovornosti organizacije za učinak njenih aktivnosti na društvo i prirodno okruženje, pri čemu te aktivnosti moraju biti u skladu s interesima društva, temeljiti se na etičkom ponašanju i biti u skladu sa zakonom i ostalim pravnim regulativama.
CSR se kod FMCG brendova ogleda u čitavom spektru mogućnosti koje se kreću od prilagođavanja sopstvene proizvodnje, distribucije i plasmana do odnosa prema lokalnoj zajednici, zaposlenima i potrošačima. Primera ima puno – ne samo kroz direktna davanja i pomoć već upravo kroz kvalitet proizvoda i pakovanja, prilagođavanja dostupnosti proizvoda, posebnih serija proizvoda koji imaju dodatnu namenu, rešavanje pitanja lokalnih zajednica u kojima proizvodi nastaju, uticaj na životnu sredinu itd.
FMCG brendovi treba da nastave da ulažu u dugoročne inicijative koje pomažu u rešavanju pitanja u društvu, jer to zaista može da utiče na poboljšanje uslova života pojedinca, a time i društva u celini. Koncept win-win nije zamišljeni koncept, nego poslovni model pozitivne spirale koja, razumevajući život pojedinca i pomažući mu u prevazilaženju prepreka, postaje njegov prvi izbor i saputnik u životu.
Tačka preseka između tekućih izmenjenih potreba i novih horizonata je prostor za nove ideje.
Društvena odgovornost je naročito bitna kada su deca u pitanju. Profit i efikasnost komunikacije ne smeju ugroziti etiku. Sa jedne strane postoje zakoni profita i tržišta, a sa druge strane naučne činjenice o tome šta jeste a šta nije dobro za najmlađe. Usklađivanjem interesa javnosti i poboljšavanjem uslova života najmlađih, kompanije dugoročno dobijaju više nego kratkoročnim ulaganjem u povećanje prodaje proizvoda koji nisu uvek najbolji izbor za dete.
Podsticanje društveno odgovorne komunikacije, naročito one koja je usmerena na dobrobit dece, cilj je godišnje smotre društveno odgovorne komunikacije ‘Kampanje sa svrhom’ koja prepoznaje društveno odgovorne kampanje namenjene dobrobiti dece i društva u celini. Smotra Kampanje sa svrhom održava se jednom godišnje, na Međunoradni dan deteta, 20.11.2021. Kampanje sa svrhom su prvi Festival društveno odgovorne komunikacije u srbiji.
Razvoj projekta Kampanje sa svrhom svi zainteresovani mogu ispratiti na društvenim mrežama Facebook, Twitter i Instagram.
*Ciljevi održivog razvoja, definisani od strane Ujedinjenih nacija:
svet bez siromaštva, svet bez gladi, zdravlje i blagostanje, kvalitetno obrazovanje, rodna ravnopravnost, čista voda i sanitarni uslovi, pristupačna energija iz čistih izvora, dostojanstven rad i ekonomski rast industrija, inovacije i infrastruktura, smanjenje nejednakosti, održivi gradovi i zajednice, održiva potrošnja i proizvodnja, zaštita klime, očuvanje vodenog sveta, očuvanje života na zemlji, mir, pravda i snažne institucije i partnerstvom do ciljeva.
Autor teksta je Tijana Adamov Ignjatović, osnivač i zastupnik UG ‘Žute Patalone – Inicijativa za proučavanje detinjstva i Koncept inkubator društvene odgovornosti’, koja je inicijator smotre društveno odgovorne komunikacije Kampanje sa svrhom.