Čokoladni proizvodi

(tekst opbjavljen u Progressive magazinu br. 196, april 2022)

Najvažniji kanal prodaje kod čokoladnih proizvoda je kanal srednjih i velikih radnji (od 40 do 300m²).

Usred tekuće pandemije COVID-19, brendovi čokoladnih konditorskih proizvoda nastavljaju sa inovacijama u pokušaju da odgovore na različite potrebe potrošača i da unesu više uzbuđenja u svakodnevnu rutinu. Pošto se čokolada doživljava kao poslastica za uživanje i smanjenje stresa, postoji dodatni prostor za razvoj novih proizvoda na svim tržištima od Amerike do Evrope. Stoga, brendovi čokolade mogu sebi priuštiti da budu hrabri sa inovacijama ukusa s obzirom na to da je apetit potrošača za novim iskustvima značajan. Međutim, treba uzeti u obzir i očekivanja potrošača u pogledu vrednosti za novac, a od brendova se očekuje da se postaraju da ukusi nisu toliko neobični da bi bili prihvatljivi. Prema globalnim istraživanjima značajan deo lansiranja novih čokolada u Evropi je bez ukusa/običan, dok je lešnik i dalje najpopularniji ukus u aromatizovanim kreacijama. Ukus pomorandže je zabeležio povećanje aktivnosti lansiranja, dostigavši 3% ukupnih lansiranja.

Rast total čoko kategorije

Podaci kompanije Retail Zoom se odnose na količinsko i vrednosno učešće čokoladnih proizvoda na maloprodajnom tržištu Srbije u periodu od marta 2021. do februara 2022. godine, dakle u proteklih godinu dana.

Ukoliko uporedimo ovaj period sa istim periodom godinu dana ranije, primetan je rast total čoko kategorije od 6% količinski, a nešto je veći rast vrednosno posmatrano (10%), generisan od rasta cena od 3% po pojedinačnom artiklu. Najveći rast cena dolazi iz segmenta čokoladnih barova (5%). Gledano po pojedinačnim segmentima čokoladne table rastu 7% količinski i 8% vrednosno, čokoladni barovi imaju porast od 12% količinski i 15% vrednosno, čokoladne dražeje rastu 17% količinski i 22 vrednosno, čokolade za kuvanje beleže pad od 7% količinski i 8% vrednosno, čokoladna jaja i figurice padaju količinski za 2%, a rastu 2% vrednosno, čokoladne praline imaju skok od 14% količinski i 17% vrednosno.

Podela po regionima

U toku posmatranog perioda u severnoj Srbiji je generisano 22% prodatih količina total čokoladnih proizvoda, u Beogradu 27%, u zapadnoj i istočnoj Srbiji kumulativno 51% prodatih količina.

220505_cokolade

Ako posmatramo vrednosno učešće primećujemo da je u severnoj Srbiji zabeleženo 23% učešća, Beograd beleži 30% vrednosnog tržišnog učešća, a istočna i zapadna Srbija kumulativno ostvaruju 47% vrednosne prodaje.

Segmentacija čokoladnih proizvoda

Na teritoriji Srbije, na tržištu čokoladnih proizvoda segmentacija izgleda ovako: čokoladne table čine 47% količinski i 49% vrednosno, čokoladice (čokoladni barovi) čine 31% količinski i 28% vrednosno, čokoladne dražeje 3% količinski i 4% vrednosno, čokolade za kuvanje 10% količinski i 7% vrednosno, čokoladna jaja i figurice 2% količinski i isto toliko vrednosno, čokoladne praline 7% količinski i 10% vrednosno.

Podela po kanalima

220505_cokolade2

Najveće količine čokoladnih proizvoda su u ovom periodu prodate kroz kanal srednjih i velikih radnji (38% količinski, 37% vrednosno), kanal malih radnji učestvuje sa 28% količinski i 26% vrednosno, hiper/super marketi sa 28% količinski i 31% vrednosno, kanal kiosaka, paviljona i benzinskih stanica doprinosi sa 6% količinski i isto toliko vrednosno.

Vodeći igrači

Vodeći proizvođači u kategoriji čokoladne konfekcije u periodu od marta 2021. do februara 2022. godine (poređani po abecednom redu), količinski i vrednosno posmatrano su: Ferrero, Mars, Mondelēz International, Nestlé, Pionir i Štark.