Ukoliko uporedimo posmatrani period sa istim periodom prethodne godine, total čoko kategorija beleži rast od 1,7% količinski, dok je vrednosni rast od 14,7% generisan od rasta cena.
Veličina globalnog tržišta čokoladnih konditorskih proizvoda procenjena je na 128 milijardi dolara u 2023. godini i predviđa se da će dostići 136,42 milijarde dolara do 2027, uz CAGR od 2,3% tokom predviđenog perioda.
Globalni trendovi i glavni izazovi
Čokoladni konditorski proizvodi se obično konzumiraju kao užina. U okviru ove kategorije postoji bezbroj mogućnosti za inovacije, sa širokim spektrom proizvoda, sastojaka i mogućih kombinacija. Dominantni trendovi koji oblikuju tržište čokolade i čokoladnih proizvoda globalno, regionalno i lokalno su:
-Povećana potražnja za premium i visokokvalitetnim čokoladama: Potrošači postaju sve svesniji kvaliteta i sastojaka proizvoda koje kupuju, što dovodi do povećane potražnje za premium i luksuznim čokoladama;
-Inovacije u ukusima i sastojcima: Proizvođači se trude da zadovolje različite ukuse potrošača nudeći inovativne kombinacije ukusa, kao i proizvode sa organskim, bez glutena ili veganskim sastojcima. Dok su jedinstveni i nepoznati ukusi sve više u trendu, konditorski proizvodi sa tradicionalnim i prijatnim ukusima, kao što su slana karamela, mlečna čokolada, bela čokolada, jagoda, mlečna čokolada sa lešnicima i crna čokolada, takođe će i dalje biti popularni kod potrošača u 2024;
-Održivost i etička proizvodnja: Potrošači sve više obraćaju pažnju na ekološke i društvene aspekte proizvodnje čokolade, te proizvođači sve više naglašavaju svoje napore u vezi sa održivim i etičkim praksama;
-Porast potražnje za zdravim alternativama: Potrošači traže čokoladne proizvode koji imaju niži sadržaj šećera, veći sadržaj kakaoa ili dodatke poput voća, orašastih plodova ili superhrane;
-Personalizacija i iskustvo potrošača: Kompanije sve više nude personalizovane opcije za kupovinu čokolade, kao što su mogućnosti prilagođavanja pakovanja ili izbora sastojaka;
-Onlajn prodaja i e-trgovina: Povećana popularnost onlajn kupovine i e-trgovine, posebno tokom kovid pandemije, utiče na način na koji potrošači kupuju čokoladu, sa većim naglaskom na praktičnost i dostupnost proizvoda putem onlajn kanala;
-Promocija zdravstvenih benefita: Kompanije često ističu zdravstvene benefite tamne čokolade, poput antioksidanata i poboljšanog raspoloženja, kako bi privukle potrošače koji traže uravnotežene opcije.
Tržište Srbije
Podaci kompanije Retail Zoom se odnose na količinsko i vrednosno učešće čokolada i čokoladnih proizvoda na maloprodajnom tržištu Srbije u periodu od februara 2023. do januara 2024. godine, dakle proteklih godinu dana.
Ukoliko uporedimo ovaj period sa istim periodom prethodne godine, total čoko kategorija beleži rast od 1,7% količinski, dok je veći rast od 14,7% vrednosno posmatrano generisan od rasta cena (14,5% po pojedinačnom artiklu). Usled skoka cena primetan je prelazak na nešto veća pakovanja, što se posebno vidi u kategoriji čokoladnih tabli kod domaćih brendova (rast prodaje pakovanja od 200g) i internacionalnih brendova (rast prodaje pakovanja od 80g).
Najveći rast prosečnih cena po jedinici prodaje (kg) dolazi iz segmenta čokoladnih jaja i figurica (21%) i čokoladnih dražeja (17%). Gledano po pojedinačnim segmentima, čokoladne table rastu 1% količinski i 12% vrednosno, čokoladni barovi blago padaju količinski – 3% i rastu 11% vrednosno, čokoladne dražeje padaju 6% količinski i rastu 9% vrednosno, čokolade za kuvanje rastu 11% količinski, a beleže još veći rast vrednosno (27%), čokoladna jaja i figurice rastu količinski 26% i vrednosno 53%, čokoladne praline rastu 10% količinski i 25% vrednosno.
Po regionima
U toku posmatranog perioda na severu Srbije je generisano 23% prodatih količina total čokoladnih proizvoda, u Beogradu 28%, u zapadnoj i istočnoj Srbiji kumulativno 49% prodatih količina.
Ako posmatramo vrednosno učešće, primećujemo da je u severnoj Srbiji zabeleženo 24% vrednosnog tržišnog učešća, Beograd beleži 31% vrednosnog tržišnog učešća, a istočna i zapadna Srbija kumulativno 45% vrednosne prodaje.
Po segmentima
Na teritoriji Srbije, prema istraživanju kompanije Retail Zoom u proteklih godinu dana na tržištu čokoladnih proizvoda segmentacija izgleda ovako: čokoladne table čine 48% količinski i 49% vrednosno, čokoladice (čokoladni barovi) 30% količinski i 27% vrednosno, čokoladne dražeje 1% količinski i 2% vrednosno, čokolade za kuvanje 10% količinski i 6% vrednosno, čokoladne praline 10% količinski i 8% vrednosno, čokoladna jaja i figurice čine po 1% količinski i vrednosno.
Po kanalima prodaje
Najveće količine čokoladnih proizvoda su u ovom periodu prodate kroz kanal srednjih i velikih radnji (39% količinski, 37% vrednosno), kanal malih radnji učestvuje sa 25% količinski i 23% vrednosno, hiper/supermarketi učestvuju sa 31% količinski i 33% vrednosno, kanal kiosaka, paviljona i benzinskih stanica učestvuje sa 5% količinski i 7% vrednosno.
Vodeći igrači
Vodeći proizvođači u kategoriji čokoladne konfekcije u periodu od februara 2023. do januara 2024. godine (poređani po abecednom redu), količinski i vrednosno posmatrano su: Ferrero, Mars, Mondelēz, Nestlé, Pionir, Štark i kumulativno privatne robne marke.