ČOKOLADNI PROIZVODI

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 202, novembar 2022)

Kakvi su tržišni trendovi i buduće mogućnosti za rast kategorije čokoladnih proizvoda u Srbiji pokazuje analiza Euromonitor Internationala iz septembra 2022. godine. U analizu su uključeni bombonjere, čokolade, čokoladni barovi, čokoladni proizvodi u kesicama i oni koji sadrže igračku, sezonski čokoladni proizvodi (npr. za Uskrs, Novu godinu…), kao i ostali čokoladni produkti. Čokolada za kuvanje/pečenje je isključena iz istraživanja.

Prema analizi Euromonitor Internationala, maloprodajna vrednost čokoladnih proizvoda nastavlja da raste u 2022. godini. Povratak u ‘normalu’ nakon pandemije – na posao, u školu, na društvene aktivnosti – oživeo je impulsivnu kupovinu i povećao potražnju za čokoladnim slatkišima koji se konzumiraju ‘u pokretu’, u poređenju sa 2021. Čokolade i drugi čokoladni proizvodi su među pobednicima zato što pružaju uživanje koje je potrošačima pristupačno i ovaj tip koditora je tradicionalni favorit potrošača. Takođe, ponovna društvena okupljanja podstakla su prodaju sezonskih čokoladnih proizvoda (za Uskrs, Novu godinu, Dan zaljubljenih i slično).

Potrošači lojalni omiljenim brendovima
Ekonomska neizvesnost i rastuća inflacija negativno su uticali na kupovnu moć potrošača u zemlji. Shodno tome, povećana osetljivost na cene podstakla je srpske potrošače da obrate više pažnje na popuste i promocije. Kako je cena postala još važniji faktor u izboru čokoladnih proizvoda 2022. godine, potrošačima ne smeta da probaju privatnu marku koja ponekad nudi isti kvalitet po nižoj ceni. Kao rezultat toga, udeo vrednosti čokoladnih konditorskih proizvoda privatne marke raste.
Ipak, uprkos tendenciji štednje, lojalnost brendu i dalje je visoka među srpskim potrošačima. Zato se oni više opredeljuju da koriste promocije i popuste na cene kako bi kupili svoje omiljene brendove čokoladnih poslastica.Pet vodećih igrača na srpskom maloprodajnom tržištu po vrednosti prodaje (retail value) su, poređani abecednim redosledom: Ferrero, Mars, Mondelez International, Pionir i Štark.

Perspektive i prilike
Čak i u teškoj ekonomskoj klimi zadržaće se potencijal rasta čokoladnih proizvoda zbog njihove pristupačnosti i zbog potrebe potrošača za uživanjem u njima. Povratak na način života pre pandemije će podstaći prodaju čokoladnih konditorskih proizvoda. Modernizacija maloprodaje favorizovaće velike prodavce prehrambenih proizvoda u odnosu na male nezavisne trgovce.