PRIJATELJ VAŠEG STOMAKA
(tekst objavljen u Progressive magazinu br._, _.)
U maloprodajnim objektima ponuda običnog, belog jogurta je veoma raznovrsna. Prisutanjie veliki broj proizvođača, u zavisnosti od toga kom regionu ili kraju se jogurt kupuje.
Jogurt, napitak koji su ljudi poznavali još pre četiri milenijuma, danas kada je trend zdrave ishrane jedan od tržišnih imperativa, doživljava vrhunac popularnosti. Sve je više varijacija ovog proizvoda i svako može da pronađe jogurt koji je baš po njegovom ukusu. Tradicija ispijanja jogurta u Srbiji je duga i jogurt se u našoj zemlji pije daleko više nego bilo gde u regionu.
Tradicija, znanje, tehnologija
U Imleku kažu, da kao najveća kompanija domaće mlekarske industrije, spajaju znanje, tradiciju dugu 50 godina i najsavremeniju tehnologiju sa svetskim standardima. „Imlekovi jogurti, dokazano visokog kvaliteta zauzimaju lidersku poziciju u segmentu jogurta sa 43 odsto udela na tržištu i naš udeo je stabilan“, kaže Srđan Popović, direktor marketinga AD Imleka. U ovoj kompaniji se realizuju investicije koje omogućavaju neophodnu modernizaciju proizvodnje, poboljšanje kvaliteta i količine sirovog mleka, kao i najvažnije, sigurnost u vrhunski kvalitet proizvoda. Po rečima Popovića, Imlekovi planovi su da dominira na tržištima jakim brendovima koje će podržavati izvanrednom organizacijom prodaje i inovativnom komunikacijom sa potrošačima, a kao prioritete, on izdvaja želje i potrebe potrošača kao i kvalitetan i zdrav proizvod. Jedan od primera kvalitetne komunikacije sa konzumentima jeste nedavno završeni konkurs na temu ‘Kako da tvoja kravica postane Imlekova kravica’. „Smatrali smo da taj najprepoznatljiviji simbol svih naših brendova moraju da modernizuju potrošači“, kaže Popović.
Uskoro proširenje asortimana
„Najprepoznatljiviji i brend sa najvećom tradicijom na ovim prostorima je jogurt sa 3,2% mm, među potrošačima poznat kao ‘Roze kravica’. On je deo svakodnevnice mnogih generacija i za njega su, prema rečima naših potrošača, vezane mnoge njihove uspomene na detinjstvo i mladost“, ističe direktor marketinga Imleka. Na tržištu se ovaj proizvod može naći u različitim pakovanjima. Tu je i jogurt Fit sa 1,5% mm, zatim Viva Plus, prvi probiotski jogurt koji se pojavio na domaćem tržištu, sa 1% mm i probiotskim kulturama koje pospešuju prirodni odbrambeni sistem organizma, naročito organa za varenje. „Imlekovi proizvodi su sveži, najvišeg kvaliteta, i ne sadrže konzervanse. Ukus je prilagođen domaćem potrošaču, a cena je usklađena sa standardom prosečnog kupca. Imlekov jogurt je upakovan u praktičnu i ekonomičnu ekološku kartonsku ambalažu. Najpopularnija pakovanja su elopak i tetra top zbog praktičnog zatvarača. Kao lider na tržištu jogurta, imamo odgovornost da se stalno usavršavamo, kako u pogledu kvaliteta proizvoda, tako i po pitanju raznovrsnosti ponude. Naš cilj je da uvek izađemo u susret zahtevima potrošača i savremenim trendovima u zdravoj ishrani. Planiramo da do kraja godine proširimo asortiman proizvoda sa nekoliko novih artikala, ali neka to bude iznenađenje“, kaže Popović. On dodaje da mlekarska industrija u Srbiji prolazi kroz proces konsolidacije i ukrupnjavanja, što je pozitivno, i da očekuje da u doglednoj budućnosti na tržištu opstane manji broj kvalitetno opremljenih i konkurentno sposobnih proizvođača. Proizvodi lmleka izvoze se u Bosnu, Makedoniju, Crnu Goru i Hrvatsku. Potrošači u Timoku se najčešće odlučuju za jogurt u elopak pakovanju ili u čaši. „U zaječarskoj mlekari je u toku proces restrukturiranja proizvodnje. Ulažemo u
U toku restrukturiranje
U Industriji mlečnih proizvoda lmpaz iz Zaječara kažu da su najveći proizvođač mleka u Timočkoj krajini. U ovoj mlekari se dnevno preradi oko 50.000 litara mleka. Jogurt Probiotik ove mlekare se distribuira na teritoriji Timočke krajine. Finansijski i fizički udeo na tržištu Impaz Zaječara je u neprestanom porastu, kažu u Impazu. Kupovinom većinskog paketa akcija od strane londonskog investicionog fonda Salford, ova kompanija je postala sastavni deo kompanije Danube Foods Group. Ovim je otvorena nova etapa u razvoju zaječarske mlekare. „Ulažu se sredstva u modernizaciju opreme i tehnologije, kao i u primarnu proizvodnju kako bi se dobila što kvalitetnija osnovna sirovina – mleko. To nam omogućava proizvodnju kvalitetnijih mlečnih proizvoda, a samim tim i veće zadovoljstvo naših potrošača“, kaže Sveta živković, direktor sektora za marketing Impaza. Najpoznatiji zaječarski proizvod u ovoj kategoriji je jogurt Probiotik sa 2,8% mm u elopak pakovanju. Impazovi proizvodi se izvoze u Makedoniju i Republiku Srpsku, a u toku je uvođenje HACCP standarda koji će im, kako se nadaju u Zaječaru, omogućiti da izvoze i u zemlje Evropske unije.
Redizajn ambalaže
Proizvodi mlekare Kuč pokrivaju centralni deo Srbije, a naročito je dobro pokrivena teritorija Kragujevca sa okolinom. Na jugu Srbije, proizvodi ove kompanije se mogu naći u Nišu, Leskovcu i Vranju, a teritorija grada Beograda je u potpunosti pokrivena. Mladen Mijatović, iz marketinga i prodaje Kuča kaže da ova kompanija, sve ukupno, svojim proizvodima pokriva oko 35 odsto teritorije Srbije, i da je njen finansijski i fizički udeo na tržištu u konstantnom porastu. To je naročito primetno kod jogurta sa 0,5% mm, koji je u odnosu na prethodnu godinu, zabeležio porast od 15-20 odsto, u zavisnosti od vrste pakovanja. Osim ovog, bezmasnog jogurta koji je najprodavaniji, Kuč proizvodi i punomasni jogurt sa 3,2% mm. U Kragujevcu i okolini, najpopularnija među potrošačima su pakovanja u kesi od 0,51 i ll, dok su na području Beograda i Niša najprodavanije PET boce od 0,5 i ll. Osim pomenutih pakovanja, na tržištu se mogu naći i Kuč jogurti u čašama od 0,18l. „Za kraj godine planiramo izbacivanje kompletno redizajnirane ambalaže, kao i štampe na ambalaži. To je projekat koji je započet sredinom aprila, a finalni proizvod bi na tržištu trebalo da se pojavi pred kraj godine“, kaže Mladen Mijatović iz službe prodaje i marketinga Kuč Companya.
HACCP i najsavremenija oprema
Iz marketinga Mlekare Subotica kažu da su, kao prva mlekara u Srbiji sa HACCP sertifikatom koji garantuje kontrolisanu proizvodnju i zdravstvenu bezbednost proizvoda, već decenijama jedan od lidera u proizvodnji jogurta. „Najsavremenija oprema i vrhunski tehnološki kadar je preduslov za ostvarenje kvaliteta poznatog na celoj teritoriji bivše Jugoslavije. To dokazuju ne samo priznanja i medalje sa raznih sajmova, nego i rezultati nezavisnih istraživanja Pokreta potrošača Beograda, gde su proizvodi Mlekare Subotica ocenjeni najvišim ocenama. Udeo subotičke mlekare na tržištu jogurta je svakim danom sve veći, a pogotovo Ella jogurta sa 0,9% mm i inulinom, te najnovijeg proizvoda 5+ jogurta, sa likom Supermena na ambalaži“, dodaju iz marketinga Mlekare Subotica. Jogurt 5+, prvi srpski brend sa holivudskim likom na svom pakovanju, sadrži 3,2% mm, bogat je probiotskim kulturama koje blagotvorno deluju na organizam i poboljšava imunitet. Namenjen je pre svega deci i sportistima, ali i svima koji vode računa o psihofizičkoj kondiciji, jer je bogat kalcijumom koji jača kosti, proteinima za snažnije mišiće, magnezijumom za bolje pamćenje i mlečnim mastima koje povećavaju energetski nivo. Kao ni ostali proizvodi iz kategorije jogurta Subotičke Mlekare, ni ovaj proizvod ne sadrži konzervanse i gluten. Mlekara Subotica mesečno proizvede i plasira više od 1,2 miliona litara jogurta. Najviše se proizvede AB jogurta, jogurta sa 3,2% mm u čaši, a zatim Ella i 5+ jogurta. Iako su jogurti Mlekare Subotica najzastupljeniji u Vojvodini, preko 18 tona jogurta se svakodnevno distribura i na beogradskom tržištu.
Novi jogurt Family In
Novosadska mlekara je najveća mlekara u Vojvodini i dnevno prerađuje oko 200.000 litara mleka. Kratkotrajni proizvodi pokrivaju teritoriju Vojvodine, uz apsolutnu dominaciju na teritoriji Novog Sada, dok su trajni proizvodi zastupljeni na teritoriji cele Srbije, kažu iz Novosadske mlekare. Osnovne odlike višedecenijskog poslovanja ove kompanije su neprestana ulaganja u modernizaciju proizvodnje, poboljšanje kvaliteta i količine mleka, kao i ulaganje u primarnu proizvodnju. „Stabilnost i kvalitet proizvoda i kvalitetno snabdevanje potrošača, osnovni su razlozi zbog kojih je udeo Novosadske mlekare na tržištu jogurta u permanentnom porastu“, kaže Miloš Brdarić, generalni direktor Novosadske mlekare. On dodaje da je jogurt Family sa 2,2% mm, od skora i u novom pakovanju, najprepoznatljiviji brend Novosadske mlekare u segmentu jogurta i apsolutni lider na tržištu Novog Sada. Svi Proizvodi Novosadske mlekare su upakovani u ekološku i praktičnu ambalažu, koja se iz godine u godinu menja i prilagođava potrebama tržišta i sve većim zahtevima potrošača. „To je bio razlog što smo u avgustu mesecu počeli da jogurt Family pakujemo u ambalažu sa novim i praktičnijim čepom. Većoj raznovrsnosti asortimana svakako doprinosi i ponuda različitih veličina pakovanja“, objašnjava Brdarić. Prema podacima Novosadske mlekare, potrošači novosadskog jogurta prednost daju pakovanjima od 0,51 i jednog litra. Brdarić još kaže i da, kada su u pitanju noviteti na tržištu, treba istaći da Novosadska mlekara kontiuirano unapređuje kvalitet svojih proizvoda. „Trudimo se da što bolje i potpunije razumemo potrebe potrošača. Zahvaljujući tome, u avgustu ove godine smo počeli da jogurt Family pakujemo u modifikovanu ambalažu, a 1. oktobra je počela i proizvodnja novog jogurta Family ln, sa 0,9% mm“, kaže generalni direktor Novosadske mlekare.
Dugotrajna svežina
Somboled svojim potrošačima nudi širok asortiman svežih mlečnih proizvoda, intenzivno osvajajući popularnost zahvaljujući jogurtima vrhunskog kvaliteta, u praktičnom i modernom pakovanju. „Somboled jogurt je potpuno prirodan i bez konzervansa. Naši potrošači ga ocenjuju kao proizvod izuzetne konzistencije i specifičnog blagog ukusa“, ističe Milica Šetka, rukovodilac robne marke. Ono što Somboled nudi potrošačima jesu dve linije ovog proizvoda – klasičan jogurt sa 3,2% mm, kao i light jogurt sa nižim učešćem mlečne masti – 1,5%. Somboledovi jogurti su prepoznatljivi po plavoj PET boci, koja čuva svežinu i dugotrajnost proizvoda. Uspeh Somboled jogurta na srpskom tržištu i sve veću popularnost među potrošačima, kako kažu iz Somboleda, objašnjava pre svega prvoklasno kravlje mleko, kao bazična sirovina, posebno odabrana jogurtna kultura, kao i vrhunska tehnologija proizvodnje. U leto 2005. godine, u Somboru je puštena u pogon Krones punilica PET ambalaže, koja odgovara najvišim ekološkim standardima, a garantuje i potpunu higijensku ispravnost proizvoda. U Somboledu su posebno ponosni na kvalitetno pakovanje – PET bocu sa čepom, koja se na tržištu pojavljuje u dva osnovna formata od 500g i 1kg, a čuva svežinu i ugotrajnost proizvoda čak do 24 dana. Somboled jogurt sa 3,2% mm je dostupan potrošačima i u čaši od 180g, čime je upotpunjen asortiman ove kategorije proizvoda. Pakovanje od 1kg je izuzetno popularno među potrošačima, pošto se ubraja u porodično pakovanje, a izuzetno je jednostavno i praktično za primenu.
Dvomesečna reklamna kampanja
Prema poslednjim istraživanjima, tržišno učešće nearomatizovanih Somboled jogurta, količinski i vrednosno posmatrano, je u stalnom porastu. Trenutno količisko učešće Somboleda na tržištu jogurta je 8,5 odsto, odnosno vrednosno posmatrano 9,5 odsto, prema poslednjem MEMRB panelu“, kaže Milica Šetka. Glavni konkurenti Somboleda, po njenim rečima, u ovoj kategoriji su: Imlek, Mlekara Subotica i Novosadska mlekara. „Somboled, zajedno sa pomenutim mlekarama, prema podacima kojima raspolažemo, drži preko 65 odsto ukupnog tržišta nearomatizovanih jogurta“, dodaje Šetka. Somboled jogurti su se tokom 2006. godine oglasili TV reklamnom kampanjom, u trajanju od dva meseca, kao i brojnim aktivnostima na samom mestu prodaje. „U nizu degustacija, potrošači koji do tada nisu imali prilike da probaju ukus Somboled jogurta, na ovaj način su bili pridobijeni, pošto prema njihovim rečima, kada se jednom oseti blag ukus Somboled jogurta, odluka o daljoj kupovini je već donesena. Naši potrošači mogu očekivati mnogo toga novog u skorijoj budućnosti, kada je ova bazična grupa proizvoda iz Somboled asortimana u pitanju“, najavljuju iz Somboleda.
Pripremila: Marija F. Šmit