U IZAZOVNIM VREMENIMA NA CENI SU BRENDOVI OD POVERENJA
Veliki deo smanjenja rasta tokom kriznih vremena dolazi kao posledica delovanja samih kompanija koje smanjuju fokus na inovacijama. Mi u kompaniji P&G smo posvećeni daljem ubrzanju inovacija i čvrsto verujemo da ćemo tako omogućiti dalji rast naših kategorija u ovom regionu.
Antoan Brun pridružio se kompaniji P&G 1995. godine u Francuskoj i tokom svoje karijere bio je na različitim pozicijama u sektorima prodaje, marketinga i menadžmenta. U svojoj biografiji je zabeležio više pozicija visokog rukovodstva na različitim tržištima širom sveta, uključujući Evropu, Bliski istok, Afriku i azijsko-pacifički region. Pre nego što je preuzeo region jugoistočne Evrope, držao je poziciju generalnog direktora za Australiju i Novi Zeland. Tokom poslednje dve godine Antoan predvodi široko ubrzavanje poslovanja na 10 tržišta u regionu jugoistočne Evrope kroz jačanje fokusa na rast kategorije zahvaljujući superiornim inovacijama.
U ova nesigurna vremena, kompanija P&G je više nego ikad posvećena cilju da potrošačima u jugoistočnoj Evropi pruži superiorne proizvode koji najbolje zadovoljavaju njihova očekivanja. Svesni smo da je u ova izazovna vremena potražnja za brendovima od poverenja i proizvodima superiornog kvaliteta povećana i to je ključni faktor koji pokreće rast kategorije za naše poslovne partnere.
G. Brun, šta mislite o poslovanju kompanije tokom ovog kriznog perioda?
Pored uticaja na zdravlje stanovništva, nema sumnje da će kriza izazvana pandemijom COVID-19 imati značajan uticaj i na privredu. Trenutna globalna situacija predstavlja izazov bez presedana za sve nas, kako na privatnom, tako i na poslovnom planu, a predstojeći meseci će verovatno biti veoma promenjivi i dinamični.
Od početka krize, mi u P&G smo odredili 3 jasna prioriteta. Prvo i pre svega, da zaštitimo zdravlje i blagostanje zaposlenih u P&G; drugo, da uslužimo potrošače širom sveta koji računaju na naše brendove od poverenja i prednosti koje oni pružaju. Treće, da pružimo podršku zajednicama u kojima živimo. Za početak, želeo bih da zahvalim zaposlenima kompanije P&G na svim neverovatnim stvarima koje su radili – pazili su na sebe i na druge, naporno su radili kako bi naši brendovi od poverenja našli put do ljudi i pomogli im da brinu o ličnom zdravlju, higijeni i o svojim domaćinstvima, te su pružali podršku našim lokalnim zajednicama i onima koji su se našli na prvoj liniji borbe protiv ove globalne pandemije. Uvek kažemo da se pravi karakter vidi u trenucima krize. Izuzetno sam ponosan na posvećenost i pokretačku silu timova P&G u Jugoistočnoj Evropi. Ljudi su očito naše najveće blago, a u ovakvim trenucima to je još očiglednije!
Možete li nam reći nešto više o ovim prioritetima?
Počeli smo od naših zaposlenih, koji su uvek bili i još uvek su naš prioritet. Od samog početka, uz smernice zdravstvenih radnika, izvršili smo procenu robusnih mera koje su već postojale kao pomoć našim zaposlenima da ostanu bezbedni na radu – i nikada zapravo nismo prestali da razvijamo ove mere. Neke od mera koje smo počeli da primenjujemo od početka krize uključuju merenje temperature, rotiranje smena, mere fizičkog distanciranja i metodično čišćenje svih radnih prostora. Imali smo tu sreću da imamo vodeće planove pogodnosti u industriji i mogućnost fleksibilnog organizovanja rada, što se pokazalo kao nezamenjivo za primenu brzih rešenja za zaštitu bezbednosti naših zaposlenih; primenjena su rešenja koja uključuju plaćeno odsustvo, sveobuhvatnu zdravstvenu negu i rad od kuće kako bi se očuvalo zdravlje i funkcionisanje organizacije. Mogu s ponosom da kažem da od početka krize kompanija P&G u jugoistočnoj Evropi i veliki broj njenih zaposlenih ‘Pobeđuju od kuće’. Takođe bih iskoristio ovu priliku da zahvalim svim onim zaposlenima koji su zbog prirode njihovog posla u prodavnicama, proizvodnim pogonima i distributivnim centrima nastavili sa radom, a mi smo im obezbedili svu potrebnu zaštitnu opremu i odgovarajuće uslove za rad.
Usluživanje potrošača postalo je važnije nego ikad, jer naši proizvodi igraju ključnu ulogu kao pomoć našim potrošačima u održavanju higijene. Neki proizvodi, kao što su deterdženti za posuđe, postali su veoma traženi jer su potrošači bili prinuđeni da jedu kod kuće. Znali smo koliko je važno da održimo proizvodnju i distribuciju naših brendova na tržištu, pa smo nastavili da snabdevamo naše potrošače i kupce svakodnevnim potrepštinama tokom ovog izazovnog perioda. Želeo bih da naglasim koliko sam ponosan na sve u kompaniji P&G koji su naporno radili da održe dostupnost brendova kompanije P&G na tržištu, od proizvodnje, pakovanja, lanca snabdevanja do izlaganja robe u prodavnicama.
Na kraju, ali ne najmanje važno, kompanija P&G ima dugu istoriju pružanja podrške zajednicama u vremenima krize – tako smo i tokom ove krize udružili snage sa više od 200 nevladinih organizacija i agencija za pomoć širom sveta u okviru partnerstva ‘Sila dobrote’, kako bismo pomogli u borbi protiv pandemije. U Srbiji, donirali smo proizvode kompanije P&G i novčana sredstva kao podršku inicijativama koje imaju za cilj da ublaže posledice pandemije COVID-19 u zemlji. Zahvaljujući zaposlenima u kompaniji P&G i našim partnerskim institucijama, iz naših skladišta je svakodnevno isporučivano na hiljade P&G proizvoda za najranjivije stanovnike naših zajednica u čitavom regionu koji nemaju pristup zdravstvenim i higijenskim prednostima koje nude P&G brendovi.
Čitav taj proces bio je veoma inspirativan i, da budem iskren, stvorio je obilje energije koja je svima nama pomogla da preguramo ovaj izazov. Zaposleni kompanije P&G su udružili snage kao nikada ranije i napravili su razliku u životima naših ljudi i naših zajednica.
Kako očekujete da će se kategorije u kojima poslujete razvijati tokom predstojećih meseci?
Segment u kojem poslujemo uključuje kategoriju proizvoda za svakodnevnu upotrebu u oblasti higijene, nege i lepote. Ove kategorije su dobile na značaju među potrošačima koji provode više vremena kod kuće i obraćaju veću pažnju na održavanje čistoće i zaštitu njihovih porodica. Nivo potrošnje po glavi stanovnika u regionu jugoistočne Evrope je mali u poređenju sa tržištima zapadne Evrope, pa stoga verujemo da će ove kategorije nastaviti da beleže rast tokom predstojećih meseci i godina. Ono što će biti od ključnog značaja za postizanje takvog rasta je održavanje ‘stvarnih’ inovacija koje se bave postojećim i novonastalim potrebama potrošača.
Kakav savet imate za vaše partnere koji im može pomoći da postignu rast kategorija u ovom kriznom okruženju?
Bio sam svedok različitih kriza koje su uticale na prihode na različitim tržištima. Možda ne zvuči intuitivno, ali pokazalo se da potrošači u vreme krize žele da nastave da kupuju brendove kojima veruju jer ne mogu da priušte da troše novac na proizvode koji možda ne odgovaraju njihovim potrebama. U tom kontekstu je od ključnog značaja da se održi i unapredi model koji nam je omogućio da razvijamo kategorije tokom prethodnih nekoliko godina: fokus na inovacijama za odgovarajuću cenu, jak plan komunikacije kako bi potrošači shvatili zašto vredi kupovati inovativne proizvode i jako partnerstvo sa maloprodajama kako bi se proizvodi i inovacije ponudili u prodavnicama i putem interneta. Veliki deo smanjenja rasta tokom kriznih vremena dolazi kao posledica delovanja samih kompanija koje smanjuju fokus na inovacijama. Mi u kompaniji P&G smo posvećeni daljem ubrzanju inovacija i čvrsto verujemo da ćemo tako omogućiti dalji rast naših kategorija u ovom regionu.
Da li očekujete bilo kakve promene vaše osnovne strategije, naročito u svetlu potencijalnog usporavanja privrede?
Model koji primenjujemo u kompaniji P&G zasniva se na superiornosti. Superiornost u razumevanju potreba potrošača i prevođenje tih potreba u razvoj proizvoda koji ih zadovoljavaju. Ne samo da se ovaj model neće promeniti, već je postalo jasno da je u vreme krize ovaj model još relevantniji. Potrošači obično ostaju verni brendovima kojima veruju. Primarna očekivanja potrošača u pogledu ‘posla koji treba da se uradi’ se neće promeniti, ali smo mi dovoljno agilni i bliski sa našim potrošačima da možemo da prepoznamo potrebe koje se javljaju i da prilagodimo naše proizvode, te da predstavimo nove proizvode kad god prepoznamo da postoje nove potrebe i navike naših potrošača. Više nego ikad smo posvećeni našoj integrisanoj strategiji koja ima za cilj kreiranje upečatljive superiornosti proizvoda kroz superiorne performanse proizvoda, ambalažu, komunikaciju, maloprodaju i vrednosti za potrošače i maloprodaje. Ova strategija nas je dobro služila dok su tržišta bila jaka i uvereni smo da će se dobro pokazati i u težim vremenima.
Da li ste primetili promene u ponašanju potrošača?
Tokom krize smo primetili da se menjaju navike koje se tiču kupovine. Potrošači su isprobali različite maloprodajne formate i koristili mogućnost kupovine putem interneta više nego ikada ranije. Zahvaljujući kapacitetu našeg lanca snabdevanja, imamo dobru poziciju koja nam omogućava da brzo odgovorimo na promenjivu potražnju na tržištu, što je naročito važno našim poslovnim partnerima i njihovim kupcima koji očekuju izvrsnu uslugu kad god i gde god da se odluče na kupovinu. Zato ćemo nastaviti da ulažemo u inovacije kako bismo omogućili rast naših kategorija u partnerstvu sa našim potrošačima i partnerima.
Koje su specifične karakteristike tržišta, mentaliteta i navika potrošača u jugoistočnoj Evropi?
Tokom prethodne dve godine, region jugoistočne Evrope je bio jedan od regiona u kojem je zabeležen najbrži rast u Evropi i imamo razloga da verujemo da možemo da održimo rast u našim kategorijama tokom predstojećih meseci i godina.
Prvo, nivo potrošnje po glavi stanovnika je i dalje nizak u poređenju sa tržištima zapadne Evrope, što ostavlja prostora za rast. Drugo, iako može doći do smanjenja ukupnog raspoloživog prihoda usled krize, primetno je da potrošači usmeravaju veći deo potrošnje na svoja domaćinstva i ličnu negu jer provode više vremena kod kuće, a manje na putovanjima. Dakle, verujemo da će naše kategorije tokom predstojećih meseci privući veći udeo u prihodima potrošača. Na kraju, ali ne i manje važno, potrošači su veoma verni brendovima kojima veruju i znaju da cene kvalitet proizvoda, jer su to proizvodi koje svakodnevno koriste. Imamo jake, vodeće brendove u ovom regionu i upravo te brendove potrošači godinama najradije biraju.
Kriza sa kojom smo suočeni donosi svoje izazove, ali ako potrošačima za pravu cenu pružimo superiornost i inovativnost sa našim brendovima kojima veruju, verujemo da ćemo nastaviti da beležimo rast kategorija u regionu.
Koje strategije rasta P&G primenjuje u regionu?
Dozvolite mi da ukratko pojasnim naš model superiornosti. Stavili smo fokus na 5 stubova superiornosti – proizvode, ambalažu, komunikaciju o brendu, maloprodaju i vrednost za maloprodaje i potrošače.
Pre svega, moramo da imamo superioran proizvod i ambalažu. Trebaju nam opšte propozicije proizvoda koje su toliko dobre da potrošači mogu odmah da prepoznaju razliku i prednosti. Angažujemo se na izvanrednoj komunikaciji o brendu kako bi podsetili potrošače na prednosti naših proizvoda. Udružujemo snage sa maloprodajama kako bismo imali superiornu realizaciju prodaje u prodavnicama i putem interneta. Ovo je važno našim poslovnim partnerima za brži opšti rast njihove celokupne kategorije i za povećanje njihove vrednosti prema kupcima. I na kraju, uvek imamo na umu povećanje vrednosti za potrošače i kupce.
U kratkim crtama, naš cilj je da pružimo superiornost koju pokreću produktivnost i predvođenje u brzim i konstruktivnim promenama našoj industriji.