ALEKSA VUČIĆEVIĆ, ART IVAL

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 202, novembar 2022)

PRIČA KOJA POČINJE I ZAVRŠAVA SE ČOKOLADOM

Za zaposlene u Art Ivalu, koji ove godine slavi 30. rođendan, čokolada predstavlja veliku strast. Na prvom mestu je kvalitet i vodi se računa o svakom i najsitnijem detalju, što možda nije ekonomski najisplativije, ali je svakako razlog dugog trajanja ove kompanije, koja je od male radionice na periferiji Beograda postala ozbiljan proizvođač premijum čokoladnih proizvoda, sa više od 200 artikala u svom asortimanu.
Razgovarale: Marija F. Šmit i Dragana Vraneš

Art Ival je porodično preduzeće koje je 1992. godine osnovao bračni par Rade i Tatjana Vučićević, kojima se nakon studija priključuju i njihova deca Aleksa Vučićevič i Ivana Stipčić. Početak proizvodnje čokoladnih proizvoda vezuje se za 1996. godinu, kada su se iz Art Ivalove male radionice na periferiji Beograda ‘zakotrljale’ prve draže bombone sa lešnikom, bademom i suvim grožđem u čokoladi.
Danas je Art Ival dobro poznat po Premier premijum čokoladnim proizvodima, koji su prisutni na policama trgovina širom Srbije, kao i na izvoznim tržištima.
Iz proizvodnog pogona ove firme u Zemunu danas izlazi više od 200 različitih Premier čokoladnih proizvoda. Pored dvadesetak vrsta Premier dražeja i više od 30 ukusa Premier čokoladnih tabli, najpoznatije su ručno izrađene praline (u preko 50 ukusa i oblika), koje se mogu naći samo u njihovoj čokolateriji na Obilićevom vencu, u samom centru Beograda.
Kako ističu iz kompanije, i danas su na srpskom tržištu lider u proizvodnji čokoladnih dražeja od prave čokolade i jedini proizvođač dražeja sa tečnim alkoholnim punjenjem na Balkanu.
O poslovanju kompanije Art Ival, kao i njihovim rezultatima i planovima, razgovarali smo sa Aleksom Vučićevićem, komercijalnim direktorom.

Art Ival slavi 30 godina rada. U čemu je tajna višedecenijskog uspešnog poslovanja kompanije?
Kvalitet bez kompromisa i vođenje računa o svakom i najsitnijem detalju. To je sigurno ekonomski manje efikasno, ali nas to izdvaja od drugih i pokazuje se da nas u isto vreme i čini dugotrajnim.

Šta biste izdvojili kao najznačajnije momente/prekretnice u dosadašnjem razvoju kompanije?
Pored proširivanja asortimana, kada smo, nakon proizvodnje samo čokoladnih dražeja, odlučili da počnemo i sa proizvodnjom čokoladnih tabli i pralina, izdvojili bismo trenutak kada smo se 2006. godine preselili u svoj novi proizvodni pogon. Ipak, smatram da je naveća prekretnica bila otvaranje naše prve maloprodaje, odnosno čokolaterije 2009. godine. Sledeći bitan događaj je bio i otvaranje onlajn šopa tokom pandemije 2020. godine, koji je opet doneo još jedan važan kanal prodaje, a koji će iz godine u godinu biti sve važniji.

Kojim principima se Art Ival rukovodi u poslovanju?
U svom poslovanju vodimo računa o svakom i najsitnijem detalju kada je reč o inovacijama i proizvodnoj delatnosti, prateći trendove i trudeći se da ponuda bude uvek nova i aktuelna. Širenjem asortimana uspešno odgovaramo potrebama i željama naših potrošača za vrhunskim čokoladnim artiklima.
Prvi u Srbiji počeli smo da oplemenjujemo liofilizovano voće poreklom iz Srbije čokoladom. Plodove koji su sačuvali najbolje od onoga što im je priroda podarila, obukli smo u Premier čokoladu i dobili jedinstven ukus, savršenu harmoniju i nutritivno vredan proizvod.
Naša priča počinje i završava se sa čokoladom, koja za sve zaposlene u ovoj kompaniji, a 70% njih čine žene, predstavlja strast i ljubav, odatle je i naš zajednički slogan ‘Ljubav je od čokolade’.

Kakve rezultate ste ostvarili 2021? Da li ste zadovoljni rezultatima do sada postignutim u aktuelnoj godini i ima li izgleda da oni premaše prošlogodišnje?
Nakon veoma loše 2020. godine izazvane dobro poznatom pandemijom, prošla 2021. je bila izuzetno uspešna za nas – zabeležili smo najveći promet koji je naša kompanija ostvarila u poslednjih 30 godina. Međutim, već krajem prošle godine, počele su turbulencije na tržištu i skokovi cena, što je rezultiralo neizvesnom 2022. godinom. Ne mogu da kažem da je neuspešna, ali skokovi cena svega doveli su i do povećanja naših cena, što se osetilo i na ostvarenoj prodaji, ne toliko u finansijskoj, koliko u količinskoj.

Kakva je konkurencija u premijum segmentu čokoladnih proizvoda na srpskom tržištu i kako se sa njom borite?
Na tržištu se suočavamo sa dva tipa konkurencije. Iako se naša proizvodnja zasniva na ručnom radu i nismo industrija, jedan tip naših konkurenata su veliki proizvođači sa kojima delimo prostor na rafovima trgovinskih lanaca širom Srbije, dok su drugi tip manji proizvođači ručno rađenih čokoladnih proizvoda, kojih je sve više na ovim prostorima.

Koje od modernih tendencija na tržištu čokoladnih proizvoda se Art Ival trudi da prati? Koji su to poslednji noviteti koji su izašli iz vaše ‘kreativne radionice’?
Ljudi se sve više okreću zdravijem načinu ishrane, sa što manjim unosom šećera, što smo i mi uvideli, pa pokrenuli novu liniju proizvoda, pod robnom markom Puro. Puro asortiman za sada ima takozvane raw kocke, odnosno dezerte napravljene od sirovih sastojaka, bez termičke obrade i dodatog šećera, a na bazi urme. Kroz naš novi brend planiramo da plasiramo sve što u budućnosti budemo proizvodili, a što ne sadrži šećer, a tu pre svega mislim na čokolade bez dodatog šećera, sa steviom i slično.

Vrhunski kvalitet sigurno zahteva i vrhunske sastojke. Na koji način i odakle nabavljate sirovine za svoje proizvode?
Uvek smo na prvo mesto stavljali kvalitet, pa je tako i u izboru sirovina koje koristimo u proizvodnji. Pronašli smo partnere koji dele ista načela kao i mi, tako da naši potrošači mogu uživati u najkvalitetnijim čokoladnim proizvodima.

Na koji način izlazite na kraj sa posledicama pandemije i nove krize?
Pandemija korona virusa je uticala kako na ceo svet, tako i nas i naše poslovanje. Onlajn prodaja je postala jedan bitan kanal prodaje, a siguran sam da će u budućnosti imati sve veću ulogu i na našim prostorima. Što se tiče trenutnih izazova, u situaciji smo kao i svi drugi, borimo se sa rastom cena i gledamo da smanjimo troškove maksimalno.

Koji su najznačajniji maloprodajni kanali kada je reč o plasmanu Art Ival proizvoda?
Najznačajni maloprodajni kanali su svakako ključni kupci, odnosno veliki trgovinski sistemi, izvozna tržišta, ali i naša čokolaterija u Beogradu.

U koje zemlje se Art Ivalovi proizvodi izvoze, koji procenat proizvedenog se izveze?
Izvoz čini oko 12% naše godišnje prodaje, a Premier čokoladne proizvode možete naći u Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini, Slovačkoj, Severnoj Makedoniji, Austriji i drugim zemljama. Ovaj kanal prodaje planiramo da unapredimo i proširimo svoje poslovanje pre svega na zemlje u okruženju.

U kojoj meri se prodaja povećava za praznike? Da li potrošačima u tim prilikama nudite neke specijalne limitirane serije i pakovanja?
Kod čokolada je u velikoj meri izražen sezonalitet. Imamo slavski period, pa novogodišnji, zatim dolaze Dan zaljubljenih i 8. mart i na kraju Vaskrs. Nakon toga ide leto, kada je zatišje i sezona sladoleda. Za sve ove pomenute periode, trudimo se da napravimo i neke kreativne ‘sezonske’ proizvode koji će biti u duhu tih praznika. Naši kupci se uvek raduju tome i iščekuju šta ćemo novo spremiti.

Koji Art Ivalov proizvod je best seller na domaćem tržištu? A šta je najpopularnije na stranim tržištima na koja izvozite?
Najprodavaniji Premier proizvod je bombonjera Paleta, ujedno i jedan od prvih proizvoda koji su napravljeni, ali je godinama modernizovan u pogledu pakovanja, dok na izvoznim tržištima prednjači suvenir bombonjera, kod nas pakovana sa motivom Beograda, dok se za strana tržišta taj proizvod brendira motivima tog podneblja.

Onlajn prodavnica posluje već dve godine – kako ste zadovoljni njenim dosadašnjim radom?
Izuzetno smo zadovoljni. Naša onlajn prodavnica beleži konstantan rast i sve veći udeo u maloprodaji. Trenutno je na nekih 8% prometa koji zabeleži naša čokolaterija.

Da li je u planu otvaranje Premier čokolaterija na još nekim lokacijama u Beogradu ili u drugim gradovima?
Usled razvoja onlajn trgovine, zbog pandemije korona virusa i zbog trenutne ekonomske situacije u svetu smo odložili planove za otvaranje prodavnica na drugim lokacijama. Međutim, kada već pričamo o tome, Novi Sad je svakako sledeći grad u kom bismo otvorili našu čokolateriju.

Kakvi su planovi kompanije za naredni period, na čemu će biti fokus?
Fokus će biti na optimizaciji troškova i investicijama u opremu i postepenu automatizaciju proizvodnje, bez gubitka kvaliteta proizvoda.