Žvakaća guma

arre060-zvake

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 60, maj 2009.)

 

Žvakaća guma je tipičan impulsivni proizvod i u većini slučajeva se kupuje neplanirano – ukoliko je postavljen na vidnom mestu. Kako je konzumacija veoma visoka i kupovina mora biti jednako česta, pa se žvakaće gume mogu naći u većini prodavnica, kiosaka, apoteka… Najpogodnije mesto u okviru radnje za postavljanje žvakaćih guma je kasa, gde je frekvencija potrošača najveća i gde oni i očekuju da žvakaću gumu pronađu. Žvakaća guma je najčešće kupovana kategorija proizvoda na kasi. S obzirom na visok stepen impulsivnosti prilikom kupovine, neophodna je neprestana prisutnost proizvođača u medijima.

Istorijat
Iako se možda misli da je žvakaća guma proizvod modernog doba, činjenica je da su ljudi širom sveta žvakali prirodne sirovine stotinama godinama unazad. Stari Grci su žvakali mastiku vekovima. Ova supstanca se formira od smole koja se nalazi u kori drveta mastike koje raste uglavnom u Grčkoj i Turskoj. Grkinje su rado žvakale mastiku kako bi očistile zube i osvežile dah slatkastim mirisom smole. Indijanci Nove Engleske su naučili američke koloniste da ugase žeđ žvakanjem smole nalik gumi, koja se formira na isečenoj kori drveta smreke. Žvakaća guma kakvu znamo danas potiče iz 1869.godine, kada je Thomas Adams iz SAD-a izumeo žvakaću gumu dok se trudio da pronađe način kako da proizvede ekonomičnije gume za automobile. Mešajući čiklu, supstancu dobijenu od drveta ebanovine ili sapote, stvorio je najverovatnije prvu komercijalnu žvakaću gumu koju je nazvao žvakaća guma Adams New York. 1893. godine, kompanija William Wrigley, sa sedištem u Čikagu, predstavila je dve nove žvakaće gume, Juicy Fruit i Wrigley’s Spearmint.

Žvakaća guma danas
Danas, gumena baza se pravi od veštačke sirovine, lateksa, i deli se na dve glavne kategorije, žvakaća guma i balon guma, koja je elastičnija. Poslednjih godina, gumene baze koje se ne lepe za žvakaće i balon gume su tako formulisane da zadovolje potrebe još većeg broja potrošača. Većina žvakaćih guma se proizvodi od najfinijeg praha šećerne trske, šećerne repe i kukuruznog sirupa. Žvakaća guma je dostupna u nekoliko oblika, kao što su listić, dražeja, traka ili punjena dražeja. Žvakaće gume i njihova svojstva prate današnji način života potrošača i njihove specifičnosti. Kako se način života menja, žvakaće gume se više ne tretiraju samo kao slatkiši zbog dodatnih benefita koje pružaju. Prema nekim istraživanjima, žvakanje ne samo da pomaže u sprečavanju karijesa i poboljšava oralno zdravlje, već može da pomogne tokom dijete i regulisanja telesne mase, a žvaće se i radi bolje fokusiranosti, koncentracije i budnosti, ili radi umanjenja stresa.

Trendovi
Novi oblici i ukusi nastaju gotovo svakodnevno. Klasičnim pakovanjima su dodate i bočice, blisteri, kao i tuba. Trenutni trendovi idu u pravcu novih, uzbudljivih, ukusa i dodatnog efekta izbeljivanja zuba, a tu je i pojava žvakaćih guma sa tečnim punjenjem.
Ne unapređuju se samo proizvodi, već i pakovanje koje postaje sve više ekološki orijentisano. Proizvođači poklanjaju više pažnje predstavljanju novih pakovanja koja mogu da se recikliraju i koja čuvaju okolinu.

Tendencija rasta
Žvakaća guma je, po istraživanju Nielsena koje je rađeno u periodu DJ08 – JJ08 (Retail Audit, vrednosna prodaja – čokoladne dražeje, čokoladne figurice, praline, vafli, čokoladne table, čokoladni dezerti, tvrde bombone, gume za žvakanje), najčešće konzumirani konditorski proizvod na tržištu Srbije. Žvake drže prvo i drugo mesto na prodajnoj rang listi konditorskih proizovda do 100g. Po Nielsen Retail Auditu za 2008. (količinska učešća), najpopularniji oblik žvakaće gume je dražeja sa 95,5 odsto udela na tržištu žvakaćih guma u Srbiji. Potrošači Srbije su prepoznali koristi žvakaće gume bez šećera i 93,3 odsto kupljenih proizvoda su upravo proizvodi bez šećera. Tržište žvakaćih guma je takođe podeljeno na žvakaće gume za odrasle i balon gume, a kategorija za odrasle predstavlja 97,5 odsto udela na tržištu žvakaćih guma. Nielsen CMI, Key Market indikatori pokazuju da je konzumacija žvakaćih guma u Srbiji na visokom nivou, sa 117 paketića po glavi stanovnika, što je jednako nivou konzumacije visoko razvijenih tržišta, i ima tendenciju rasta iz godine u godinu.

Wrigley