Sveže mleko

NEKA TEČE BELA REKA…

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.21, februar 2006.)

Lider na tržištu mleka Imlek. Slede Unimilk, Mlekara Subotica, Novosadska mlekara i Impaz.

Sigurno ste od malih nogu slušali priče o tome kako je mleko zdravo, kako od njega jačaju kosti i da morate da ga pijete ako želite dugo da poživite. Neki od vas su bili u potpunosti dosledni u prihvatanju tih saveta, neki možda manje, neki ni malo, ali sigurno da nema čoveka koji nije nikada pio mleko. Sa hlebom ga ubrajaju u osnovne životne namirnice i proizvod koji se redovno kupuje. U gotovo svim anketama o kupovnoj moći stanovništva i potrošačkoj korpi dobijate skoro identične odgovore prodavaca: “Najviše se kupuju hleb i mleko”. Nužda ili potreba – svejedno, tek mleko je nezaobilazni sadržaj frižidera, pa makar to bilo i sporadično. Dugotrajno, kratkotrajno, obogaćeno vitaminima, ili čokoladno – manje je bitno. Važno je da stalno teče reka mleka.

Imlek
“Imlekovo Sveže Mleko je dokazano visokog kvaliteta i zauzima lidersku poziciju u segmentu pasterizovanih mleka sa skoro 40 odsto udela na tržištu”, ističe Srba Jovanović, zadužen za odnose s javnošću Imleka i dodaje: “Imlek, kao najveća kompanija domaće mlekarske industrije, spaja znanje, dugu tradiciju i najsavremeniju tehnologiju sa svetskim standardima kvaliteta”. Prema njegovim rečima, u Imleku se realizuju investicije koje omogućuju neophodnu modernizaciju proizvodnje, poboljšanje kvaliteta i količine sirovog mleka, kao i – najvažnije – sigurnost u vrhunski kvalitet proizvoda koji se nalaze na tržištu. “Naš udeo na tržištu mleka je u konstantnom porastu. Naši planovi su da dominiramo tržištima jakim brendovima koje ćemo podržavati izvanrednom organizacijom prodaje i inovativnom komunikacijom sa potrošačima”, ističe Jovanović. On dodaje da je najpoznatiji Imlekov brend Sveže Mleko sa prepoznatljivim simbolom, Kravicom, koji se na tržištu nalazi u varijanti sa 2,2 odsto mlečne masti i 2,8 odsto mlečne masti.
Jovanović kaže da je Imlekovo Sveže Mleko upakovano u praktičnu i ekonomičnu, ekološku, kartonsku ambalažu, ističući da im je u izboru ambalaže na prvom mestu potrošač. “U narednom periodu planiramo da se na tržištu pojavi Imlek Sveže Mleko sa niskim procentom mlečne masti, kako bismo i na ovaj način izašli u susret zahtevima naših potrošača i savremenim trendovima zdrave ishrane”, najavljuje Jovanović. Kada je u pitanju konkurencija on naglašava da je Imlek, bez dileme, vodeći domaći proizvođač mleka i mlečnih proizvoda sa tradicijom dugom preko 50 godina. “Lideri smo na tržištu pre svega zbog vrhunskog kvaliteta naših proizvoda. Mlekarska industrija prolazi kroz proces konsolidacije i ukrupnjavanja, što je pozitivno i očekujemo da u doglednoj budućnosti na tržištu opstane manji broj kvalitetno opremljenih i konkurentno sposobnih proizvođača”, objašnjava Jovanović. On dodaje da su Imlekovi proizvodi najvišeg kvaliteta, sveži i ne sadrže konzervanse, da je ukus prilagođen domaćem potrošaču, a cena usklađena sa standardom prosečnog kupca. “Naša preporuka je da ne treba rizikovati kada su u pitanju mleko i mlečni proizvodi, već treba kupovati samo provereno, a to su Imlekovi proizvodi”, ističe Jovanović.

Unimilk (United Dairy)
Goran Ljubičić, generalni direktor Unimilka navodi da ta kompanija, prema poslednjim rezultatima istraživanja tržišnog učešća, svojim bogatim proizvodnim programom u domenu mleka i mlečnih proizvoda, pokriva oko 20,5 odsto domaćeg tržišta (agencija ACNielsen, 2005). Unimilk u svom sastavu obuhvata pet mlekara na teritoriji Srbije (Senta, Pančevo, Kragujevac, Niš i Pirot), tako da su zahvaljujući i samoj geografskoj dislociranosti proizvodnih pogona, ali i efikasnoj i razgranatoj distributivnoj mreži, Unirnilkovi proizvodi potrošačima dostupni na teritoriji cele naše države. “Po svom značaju, rastu prodaje i imidžu, u proizvodnom programu Unimilka naročito se izdvaja naš novi brend mlečnih i kiselomlečnih proizvoda – Stellate. Već duži niz meseci potrošači širom naše zemlje mogu da uživaju u kvalitetu Stellate proizvoda, između ostalog i Stellate svežeg mleka. Iako je ovaj brend u poređenju sa ostalima u branši još relativno nov na tržištu, izuzetno je dobro prihvaćen, što potvrđuju simpatije i velika prepoznatljivost brenda u krugu potrošača. U skladu sa tim, naš fizički i finansijski udeo na tržištu u stalnom je porastu. Proširivanjem proizvodnog asortimana i konstantnim unapređenjem distributivnog sistema svih mlekara u sklopu Unimilka, trudimo se da svim potrošačima svakoga dana obezbedimo sveže, kvalitetne i zdrave Stellate proizvode”, naglašava Ljubičić.
“Generalno posmatrano, tržište mleka podeljeno je na dva velika segmenta – pasterizovano (sveže) i sterilizovano (dugotrajno) mleko. Prateći zahteve tržišta, Stellate sveže mleko potrošačima je dostupno u dve vrste litarske ambalaže – u elopaku (karton) i u PVC kesi. Na pitanje koje je od te dve vrste pakovanja popularnije, teško je odgovoriti. Cilj nam je da izađemo u susret željama i mogućnostima potrošača, pa u skladu sa tim definišemo i našu poslovnu, a u okviru toga i cenovnu politiku. U lancima hipermarketa popularnije je mleko u elopaku, dok je opet u tradicionalnim, lokalnim prodavnicama izuzetno traženo mleko u PVC kesi koje je naravno istog izuzetnog kvaliteta, ali spada u niži cenovni razred zbog jeftinije ambalaže. Proizvodni program Unimilka obuhvata i Stellate dugotrajno mleko, koje je stoga i atraktivnije za izvoz. U kvalitetu Stellate trajnog mleka, ali i ostalih Stellate kiselomlečnih proizvoda, od sredine ove godine mogu da uživaju i potrošači u Hrvatskoj i u Makedoniji. Na tim tržištima takođe beležimo vrlo lep rast tržišnog učešća”, kaže generalni direktor Unimilka. Prema njegovim rečima, kompanija Unimilk kao inicijator novih ideja planira uvođenje noviteta tokom narednog perioda. “Ali s obzirom da je reč o projektima koji se nalaze u fazi razvoja, za sada još ne bih otkrivao detalje. U svakom slučaju, kao i do sada, i dalje ćemo se rukovoditi željom da potrošačima ponudimo isključivo proizvode vrhunskog kvaliteta, i tako doprinesemo zadovoljstvu zdravog načina života”, najavljuje Ljubičić.

Mlekara Subotica
Iz AD Mlekara Subotica, članice Danube Foods Group sistema, navode da su jedan od lidera u proizvodnji mleka i mlečnih proizvoda, u čijoj proizvodnji postoje dve vrste pasterizovanog mleka – sa 2,8 odsto mlečne masti (1l, pure pak) i 2,2 odsto mlečne masti (1l, pure pak sa čepom), sa rokom trajanja od pet dana. Prema njihovim podacima, u prošlogodišnjem ispitivanju Pokreta za zaštitu potrošača – Beograd, sveže mleko sa 2,8 odsto mlečne masti Mlekare Subotica, ocenjeno je kao najbolje. Oni takođe ističu da je među deset uzoraka pasterizovanog mleka, njihovo mleko dobilo najveći broj bodova – čak 85,5, a da je ispitivanje izvršeno u Institutu za higijenu i tehnologiju mesa i mleka, kao i u laboratorijama Fakulteta veterinarske medicine i Gradskog zavoda za zaštitu zdravlja. Ovom prilikom je iz postupka ocenjivanja kvaliteta eliminisano čak 80 odsto uzoraka mleka sa beogradskog tržišta. Pored ovog priznanja, iz Subotice navode i to da je njihova mlekara prva i za sada jedina velika mlekara u Srbiji i Crnoj Gori, koja poseduje dva značajna međunarodna sertifikata – HACCP i ISO 9001:2000.
U Mlekari naročitu pažnju poklanjaju kvalitetu sirovog mleka, jer kako ističu ‘visok kvalitet sirovog mleka preduslov je vrhunskog kvaliteta svežeg mleka’. Tako se, od polovine prošle godine, subotičkoj Mlekari isporučuje mleko po visokim, evropskim standardima. Prema rezultatima najnovijih analiza, više od polovine sirovog mleka koje ulazi u Mlekaru odgovara visokim zahtevima standarda Evropske Unije. Subotičani takođe navode da su uspeli da obezbede deset puta bolji kvalitet sirovog mleka. Sveže mleko 2,8 odsto mm i Sveže mleko 2,2 odsto mm zauzimaju desetak procenata tržišnog kolača. Uz to dodaju da njihovo sveže mleko ne sadrži konzervans i gluten. Ovi proizvodi su najbolje prihvaćeni u Vojvodini, kao i u Beogradu, gde se, prema rečima prodavaca u beogradskim marketima, u jutarnjim časovima najpre traži ‘Subotičko’. Kamioni subotičke Mlekare svakodnevno sa severa Vojvodine na beogradsko tržište dovoze oko 40.000 litara svežeg mleka i jogurta, što je oko 40 odsto ukupne produkcije.

Impaz AD Zaječar
Prema rečima Svete Živkovića, iz Sektora za uvoz-izvoz, marketing i prodaju dečije hrane Impaza AD Zaječar, ta kompanija pokriva konzumnim proizvodima Timočku krajinu do Paraćina i Ćuprije na zapadu, a zastupljenost na ovom području je prema njihovoj proceni između 70 i 80 odsto. “Finansijski udeo na tržištu je povećan u periodu od 2004. do 2005. godine za pet odsto kod pasterizovanog mleka i 10 odsto kod kiselo-mlečnih proizvoda”, navodi Živković. On dodaje da se njihovo sveže pasterizovano mleko, sa 2,8 odsto mlečne masti puni u elopak ambalažu od 1l, sa rokom trajanja od četiri dana. Pored ovog proizvoda, Impaz proizvodi i jogurt u čaši 0,2l, sa rokom trajanja od sedam dana, 2,8%mm, zatim kiselo mleko u čaši 0,2l, rok trajanja 10 dana, ekstra kiselo mleko u čaši 0,2 l, rok trajanja 10 dana, probiotic jogurt u elopak ambalaži od 0,5 i 1l, rok trajanja 15 dana, i termizirana kisela pavlaka u čaši 0,2 l, rok trajanja 60 dana. Kada je reč o konkurenciji na domaćem tržištu Živković ističe da je ona velika, ali i dodaje da je uglavnom nelojalna od strane četrdesetak mini mlekara. “Planiramo uvoz nove linije za punjenje pavlake u plastične čaše i kofice od 0,5 i 1l po zahtevu partnera iz Makedonije i BIH. Što se tiče izvoza, izvozimo kiselu pavlaku u Makedoniju i u prošloj godini izvezeno je 210 tona, a ukupno proizvedeno 444 tona, što navodi na zaključak da je 50 odsto proizvodnje izvezeno. Sa izvoznom stimulacijom je bila veća profitabilnost nego na domaćem tržištu”, naglašava Živković.

Pripremila: Ana Filipović