(tekst je objavljen u Progressive magazinu br 166, mart 2019)
JUGOISTOČNA SRBIJA PRVA PO PRODAJI
Najveća prodaja suncokretovog ulja zabeležena je u jugoistočnoj Srbiji, gde je ostvareno 28,3% vrednosne prodaje, 28,8% količinske prodaje i 28,8% komadne prodaje. Na drugom mestu je Vojvodina sa 27,1% u sve tri kategorije prodaje.
Nielsen analiza tržišta
Jelena Despotović, Retail Services Executive:
Suncokretovo ulje se svakodnevno koristi u kuhinji i sastavni je deo gotovo svakog jela. Često se upotrebljava tokom kuvanja, pečenja, prženja, za kolače i salate. Semenke od kojih se pravi suncokretovo ulje su veoma hranljive, ali i kalorične, pa se preporučuje umerena konzumacija. U kojim prodavnicama najviše kupujemo suncokretovo ulje i u kojim regijama se ono više koristi, pokazuju nam podaci iz Nielsen RMS panela prodaje za period od decembra 2017. do novembra 2018. godine.
Prodaja suncokretovog ulja u Srbiji je opala u odnosu na isti period prethodne godine. Podaci pokazuju da je vrednosna prodaja manja za 9,9%, a količinska i komadna za 0,8%.
Prodaja po regionima
Kada su u pitanju regije Srbije, najveći pad vrednosne prodaje u odnosu na godinu ranije zabeležen je u Beogradu (10,9%) i centralno-zapadnoj Srbiji (10,4%), a nešto manji u Vojvodini (9,7%) i u jugoistočnoj Srbiji (8,9%).
Najveća prodaja suncokretovog ulja zabeležena je u jugoistočnoj Srbiji, gde je ostvareno 28,3% vrednosne prodaje, 28,8% količinske prodaje i 28,8% komadne prodaje. Na drugom mestu je Vojvodina sa 27,1% u sve tri kategorije prodaje. U Beogradu taj procenat iznosi 23,3% kada je u pitanju vrednosna prodaja, a 23,1% je ostvareni procenat količinske i komadne prodaje. Suncokretovo ulje se najmanje prodavalo u centralno-zapadnoj Srbiji (21,3% vrednosne, 21% količinske i 21% komadne prodaje).
Prodaja po kanalima
Kad je reč o kanalima prodaje, hipermarketi su pokazali trend pada vrednosne prodaje suncokretovog ulja u odnosu na prethodnu godinu za 11,8%, količinske za 1,7% i komadne prodaje za 1,7%. U velikim i srednjim prodavnicama zabeležen je neznatan rast količinske prodaje suncokretovog ulja za 0,7% i komadne prodaje za 0,8%, dok je vrednosna prodaja opala (8,1%). U malim prodavnicama prodaja je manja u sve tri kategorije – vrednosnoj 9,4%, količinskoj 1,9% i komadnoj 1,9%.
Suncokretovo ulje najviše se količinski prodaje u hiper ili super marketima (43,6%), nešto manje u velikim i srednjim prodavnicama 37,8%, a slede male prodavnice sa 18,5%.
Slična je i situacija sa vrednosnom prodajom, pri kojoj se takođe najviše ovog proizvoda proda u hiper ili super marketima (42,6%), zatim u velikim i srednjim prodavnicama (37,8%), potom u malim prodavnicama (19,5%).
Po veličini pakovanja
Posmatrajući veličinu pakovanja, glavni udeo u prodaji na tržištu ima pakovanje od 1 litra koje ostvaruje 99,7% vrednosne prodaje i 99,8% količinske prodaje, dok pakovanja od 5 litara i 0,9 litara beleže zanemarljivu vrednosnu i količinsku prodaju od svega 0,1%.
Vodeći igrači
Top pet proizvođača ‘zauzima’ 75,1% vrednosne prodaje na tržištu Srbije. Vodeći proizvođači suncokretovog ulja (poređani abecednim redom) su: Dijamant, Fabrika ulja Banat, PP Oliiar, Victoriaoil i Vital.
Dijamant
Miloš Cvetić, Brand Manager:
Dijamant ulje, osmu godinu zaredom, osvaja vredno priznanje ‘Moj izbor’ pre svega zahvaljujući kvalitetu, iskustvu i tradiciji koja traje više od osam decenija. Ulaganje u razvoj ove kategorije i širenje asortimana, kako bi se odgovorilo na potrebe potrošača, doprinelo je tome da kompanija Dijamant uspešno brani lidersku poziciju na tržištu¹.
Pored prepoznatljivog suncokretovog ulja koje karakteriše visok procenat vitamina E Dijamant potrošačima nudi Omegol ulje koje je jedinstveno na tržištu, pripada istoimenom brendu a karakteriše ga povoljan odnos omega 3 i omega 6 masnih kiselina i preporučuje se u pripremi salata i raznih hladnih jela. Takođe, u ponudi su i Mediteran ulje koje predstavlja savršenu mešavinu suncokretovog i ekstra devičanskog maslinovog ulja i ulje za prženje namenjeno pre svega za profesionalne korisnike tj. za HoReCa segment.
Da potrošači prepoznaju kvalitet i bogatstvo asortimana potvrđuju i istraživanja Nielsena za period FM18-DJ19. prema kojima je količinsko tržišno učešće Dijamant ulja 32,2%¹. Najprodavanije ulje iz asortimana je suncokretovo ulje od 1l, a pored ovog pakovanja Dijamant ulje se prodaje i u balonima od 5l.
Kvalitet i bezbednost naših proizvoda, upotreba najkvalitetnijih domaćih sirovina, kao i iskustvo i znanje su temelj dobrih poslovnih rezultata. Posebnu pažnju posvećujemo marketinškoj i komunikacijskoj platformi, kao i promotivnim aktivnostima na mestu prodaje kojima se trudimo da još bolje pozicioniramo naše proizvode.
Mnogobrojna priznanja kvaliteta nas obavezuju na ulaganje u razvoj i inovacije različitih kategorija, pa u skladu sa tim možete uskoro očekivati i novitete iz Dijamantovog asortimana.
¹ Dijamant je rangiran kao prvi proizvođač po količinskoj i vrednosnoj prodaji u kategoriji jestivih ulja na tržištu Srbije u periodu FM18-DJ19, prema podacima Nielsen maloprodajnog indeksa.
Victoriaoil
Aleksandar Jerić, direktor prodaje B2C, Victoria Group:
Kompanija Victoriaoil, članica Victoria Groupa, na tržištu je zastupljena sa brendom Iskon, ali i kroz robne marke trgovinskih lanaca u Srbiji. Dostupna su pakovanja od 1l i 5l.
Iskon je visokokvalitetno, čisto, 100% prirodno suncokretovo rafinisano jestivo ulje koje se upotrebljava za kuvanje, prženje i pečenje, kao i za salate i majoneze. Bogato je vitaminom E i polinezasićenim masnim kiselinama. U sebi nosi očuvane prirodne karakteristike zrna suncokreta od kojih nastaje, zahvaljujući procesu fizičke rafinacije koji se primenjuje u proizvodnji. Optimalne vrednosti nutritivnih sastojaka obezbedile su Iskonu prepoznatljivost ulja visokog kvaliteta na domaćem tržištu, ali i u zemljama izvoza. Osnovne karakteristike Iskon ulja su visoki sadržaj vitamina E sa antioksidativnim dejstvom i povoljan masno-kiselinski sastav. Dominiraju linolna esencijalna masna kiselina i oleinska masna kiselina, što ukazuje na visoku nutritivnu vrednost našeg proizvoda. Osim što nema štetnih transmasnih kiselina, nema ni aditiva za stabilnost – nju omogućavaju prirodno očuvani antioksidanti. I samo pakovanje obezbeđuje zaštićenu atmosferu, što dodatno osigurava trajnost ulja.
Ono što Iskon ulje razlikuje na tržištu jeste postupak fizičke rafinacije u proizvodnji, brojne nagrade i priznanja za kvalitet, među kojima posebno izdvajamo priznanje Superior Taste Award. Dokaz kvaliteta je svakako i zastupljenost naših proizvoda u 12 zemalja.
Naš najprodavaniji proizvod je Iskon ulje u boci od 1l. Treba dodati i da raste tržišno učešće PL-ova koje mi radimo. Još uvek je TT i LKA kanal prodaje dominantan, ali je izražen trend rasta maloprodajnih lanaca, posebno imajući u vidu pojavu novih igrača na tržištu. Prodaja našeg suncokretovog ulja raste, a nakon 10 godina od lansiranja našeg brenda možemo da kažemo da je Iskon ulje kod potrošača prepoznato po odličnom odnosu cene i kvaliteta.
U toku prošle godine redizajnirali smo Iskon bocu. Promenjeni su etiketa i čep, tako da na ambalaži dominira crvena boja. Time smo postigli veću prepoznatljivost proizvoda na policama maloprodajnih objekata, kao i viši stepen usaglašenosti sa brend identitetom. U ovoj godini ne planiramo promene.
Prodaju se trudimo da pospešimo konstantnim visokim kvalitetom gotovog proizvoda, cenovnom konkurentnošću, stalnim učešćem u akcijskim prodajama i sekundarnim mestima izlaganja. Client service je u fokusu naše usluge, tako da su naši kupci sigurni da će svi njihovi zahtevi biti ispunjeni u najkraćim rokovima.
Vital
Dušan Vučić, rukovodilac domaće prodaje:
Na tržištu Srbije prisutni smo kroz robnu grupu ulje sa dva artikla u različitim pakovanjima, od 1l i 5l. Pakovanje od 5l namenjeno je HoReCa kanalu, a od 1l – trgovcima i krajnjim potrošačima. Ono čime se veoma ponosimo su tradicija naših proizvoda, njihov vrhunski kvalitet i ispunjenje svih zahteva i želja naših potrošača.
Vital ulje je široko rasprostranjeno u srpskim domaćinstvima i u svakodnevnoj je upotrebi kod domaćica. Uzimajući u obzir da se tržište trgovine ukrupnjava naša roba se najviše prodaje kroz KA i LKA kanal.
Svakako da su noviteti nešto čemu težimo i pravac u kome želimo da se krećemo i razvijamo, ali u robnoj grupi ulje želimo da zadržimo tradiciju i prepoznatljivost brenda koji traje duže od 165 godina.
Uzimajući u obzir broj godina tradicije postojanja brenda Vital, i dalje smo spremni da osluškujemo tržište, ispunjavamo želje naših potrošača kako bismo zadovoljili njihove potrebe za kvalitetnim proizvodom i, na kraju krajeva, kako bismo se našli u domaćinstvima krajnjih potrošača. Naša želja i ideja vodilja nije samo da budemo prisutni u što većem broju maloprodajnih objekata, već da svaka domaćica i svaki kuvar u našoj zemlji prepoznaju brend Vital.
Vital jestivo rafinisano ulje suncokreta proizvodi se od najboljih sorti suncokretovog semena i rafiniše na najsavremeniji način. Postupcima presovanja, ekstrakcije rastvaračima i naknadnom rafinacijom dobija se ulje koje prema svim standardima predstavlja jedno od nutritivno najkvalitetnijih ulja. Bogato je vitaminom E, prirodnim antioksidansom, koji u organizmu deluje zaštitno, uklanjajući štetne produkte metabolizma, tzv. slobodne radikale. Sadrži prirodnu boju beta karotin koji u organizmu prelazi u vitamin A. Sadrži linolnu kiselinu, vrlo važnu esencijalnu masnu kiselinu, poznatiju kao omega 6 kiselina. Vital ulje upotrebljava se za kuvanje i pečenje raznih jela u domaćinstvu i ugostiteljstvu. Koristi se kao preliv za salate i za pravljenje majoneza. Hrana pripremljena na Vital ulju je veoma ukusna, zdrava i prijatna.