Sredstva posle brijanja

shavging

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.25, jun 2006.)

Da koža ne bi zatezala

Vodeći proizvođači na domaćem tržištu, poređani po abecednom redu: Beiersdorf, Dahlia i Henkel Merima.
Uposlednje vreme, svedoci smo da kozmetička industrija sve više pažnje posvećuje nezi muškaraca i sve je više proizvođača koji u svoj portfolio uključuju i ove proizvode. Jedan od segmenata gde se poslednjih godina ulaže dosta marketinških napora su svakako i sredstva posle brijanja.

• GfK analiza domaćeg tržišta sredstava posle brijanja
Kako se sredstva posle brijanja ređe kupuju (jer proizvod traje dugo), ovog puta analiziramo nešto duži vremenski period i to: maj-decembar 2005.
• U SCG ima više od trideset proizvođača sa svojim robnim markama.
• Na tržištu nema izrazitog lidera, već su tri prvoplasirana brenda (po abecednom redu: Brion, Nivea i Peer 2000) prilično izjednačena i zajedno zauzimaju 40,2 odsto količinskog učešća.
• Relativna penetracija ukazuje da su Brion i Nivea privukli najveći broj kupaca. Od svih kupaca sredstava posle brijanja u posmatranom periodu, njih 18,3 odsto je kupilo bar jedan Brion, 17,2 odsto je kupilo bar jednu Niveu, a Peer 2000 je kupilo 13,4 odsto.
• Nivea ne samo što je privukla solidan broj kupaca, već su ti kupci i lojalni ovom brendu, s obzirom na to da oni skoro tri četvrtine svojih potreba za ovim proizvodima zadovoljavaju upravo Nivea brendom. Lojalnost kupaca Peer 2000 i Briona je manja (60,9 odsto, odnosno 50,3 odsto), što navodi na zaključak da njihovi kupci u znatnoj meri kupuju i druge robne marke.
• Kada je u pitanju prosečna cena proizvoda, uočljiva je razlika između domaćih i uvoznih brendova. Cena većine domaćih proizvoda je od 50 do 70 dinara za 100ml, dok je cena stranih proizvoda i pet do šest puta veća.

• Iz Nivee najpopularniji Balsami
Sonja Dozet Ivanović, Product manager Beiersdorfa, ističe da je njihov najpoznatiji brend iz ove kategorije proizvoda Nivea i da u SCG pokriva 25,5 odsto tržišta. “Najpopularnije pakovanje je Balsam posle brijanja za osetljivu kožu navodi Dozet Ivanović i dodaje da za ovu godinu nisu planirali novitete na domaćem tržištu, kada su u pitanju ovi proizvodi. Kao glavne konkurente, ona ističe Gillette i Avon.

• Brion, prisutan od 50-ih
Prema rečima Zorana Gizdovića, direktora kozmetičke industrije Dahlia, oni u svom proizvodnom programu imaju brend Brion (kolekcija za muškarce krem za brijanje i losioni i gelovi posle brijanja). “Brion se pojavio na ovom tržištu početkom 50-ih godina dvadesetog veka i postao sinonim za losion posle brijanja”, ističe Gizdović. On dodaje da je prema podacima granskog udruženja domaćih proizvođača kozmetike SIKO, objavljenim pre dve godine, Brion bio lider među losionima posle brijanja, sa 44 odsto učešća u realizaciji.”U međuvremenu su pojedini domaći proizvođači smanjili ili ugasili proizvodnju, tako da je ovo učešće verovatno poraslo, ali zbog nefunkcionisanja SIKO-a, nemamo zvanične podatke”,naglašava Gizdović i dodaje da od 2003. godine učešće u realizaciji raste, i to pre svega zahvaljujući uvođenju tri nove linije losiona – sport, senzitiv i elegant. Najpoznatiji brendovi su Brion Klasik (koji u ukupnoj realizaciji losiona Dahlia učestvuje sa 78 odsto), zatim Brion Sport (7,5 odsto), Brion Elegant (7,29 odsto) i Brion Senzitiv (6,35 odsto). Najpopularnije pakovanje je bočica od 78ml, ali kako kaže Gizdović, generalno najzastupljenija pakovanja losiona posle brijanja su od 100ml. “Za 2006. je planirano puštanje nove linije pod radnim nazivom Brion Gold (staklena bočica za losion, pena za brijanje i krem posle brijanja)”, najavljuje Gizdović i dodaje da su im na domaćem tržištu, pored Nivee i Gilletta, konkurenti i BM Boma i Poraho. Dahlia svoj program izvozi u BiH, Makedoniju i Hrvatsku.

• Modernizovani Peer
“Ne raspolažemo podacima o tržišnom učešću, ali konstantno beležimo pozitivan razvoj. Lokalni Peer kao i Solea proizvodi posle brijanja široko su distribuirani na teritoriji Srbije, a prisutni su i na teritoriji Crne Gore. Takođe, u asortimanu Schwarzkopf&Henkel proizvoda nalaze se i Fa losioni posle brijanja, namenjeni pre svega, mlađoj populaciji”, navodi Iva Zeljković, Assistent Brand Manager kompanije Henkel Merima i dodaje da je njihov finansijski i fizički udeo na tržištu u porastu. Od proizvoda za brijanje, na tržištu su prisutni sledeći brendovi i proizvodi: Peer losion posle brijanja 100ml, Solea losion posle brijanja 115ml, Fa Be free losion posle brijanja 100ml i Fa Kick off losion posle brijanja 100ml. “Potrošačima je najpoznatiji Peer losion posle brijanja koji se godinama nalazi na našem tržištu. U 2005. modernizovan je dizajn pakovanja ovog proizvoda. U Solea asortimanu, pored pasti i pena za brijanje, nalazi se i losion posle brijanja, a u okviru proizvoda Fa za muškarce postoje Be free i Kick off losioni, koji su po svom pakovanju, ali i mirisu, pre svega namenjeni mlađim potrošačima”, navodi Zeljković. Govoreći o planovima za ovu godinu, ona ističe da u kompaniji stalno rade na unapređenju kvaliteta proizvoda, redizajnu pakovanja, a da je u planu i uvođenje novih varijanti proizvoda. Od inostranih konkurenata Zeljković navodi Palmolive, Nivea Gillette, a od domaćih Brion.

Pripremila: Ana Filipović