Slani i slatki flipsi

arfo075-flips

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 75, avgust 2010.)

 

HRSKAVI ZALOGAJI

 

Prema tržišnoj analizi GfK za period od oktobra 2009. do kraja marta 2010. godine, flipsi zauzimaju gotovo 1/3 tržišta popularnih grickalica u Srbiji. U pomenutom periodu gotovo 2/3 domaćinstava je kupilo bar jedan proizvod iz kategorije flipsa. 

 

Flipsi su slani i slatki dezerti, hrskave strukture, proizvedeni od kukuruznog griza visokog kvaliteta. Namenjeni su i deci i odraslima, pogodni u časovima odmora, razonode, sporta, na putovanjima… Takođe, odlično pristaju uz sokove, pivo i razne aperitive. Posebno ih vole deca, i zbog toga ne treba da sadrže veštačke boje, arome ni konzervanse. Neizmerna su radost i zadovoljstvo ljubiteljima slatkiša. Raznolikost pakovanja olakšava upotrebu prilikom igre, koktela, na izletima, u školi, na utakmici, bilo gde i bilo kada za velike i male.
Za ekstrudirane snek proizvode osnovna sirovina je kukuruz. Osnovni proizvodi linije flipsa dobijaju se ekstrudiranjem grizeva za dalju preradu sa ubacivanjem određenih dodataka i punila, kao što su kikiriki, biljne masti, soli, kakao krem, mlečna čokolada, lešnici, kao i suvo grožđe. Pripadaju kategoriji snek proizvoda, koji mogu da se proizvode u različitim oblicima, od okruglih do trodimenzionalnih, a ukus se dodaje nakon izrade.

MEMRB ANALIZA TRŽIŠTA
MEMRB, kao agencija koja se bavi istraživanjem tržišta robe široke potrošnje, u portfolio kategorija koje prati, uključuje i slatki i slani flips. U ovoj analizi, bavimo se praćenjem podataka na tržištu Srbije u periodu april/maj 2009 – april/maj 2010. Prema definicijama agencije MEMRB, flipsi su deo kategorije grickalica, koja obuhvata i sledeće proizvode: čips, štapići, perece, krekeri, ribice, tortilje, sitna slana peciva, kikiriki, kokice, semenke… Prema podacima agencije MEMRB, količinsko učešće flipsa u ukupnoj kategoriji grickalica se povećava tokom vremena – od 20,7 odsto u aprilu/maju 2009, do 23 odsto u apriul/maju 2010. U vrednosnom učešću, razlika za posmatranih godinu dana iznosi tri procentna poena, pa u aprilu/maju 2010 dostiže 28,4 odsto. Manji pad je zabeležen u avgustu/septembru 2009, a nakon toga slede povećanja. Flipsi su raspoloživi u različitim veličinama pakovanja – od Small do X-Large. Između ove dve krajnje je i Standard veličina koja je najprodavanija, i u aprilu/maju 2010. ostvaruje 67,1 odsto količinskog učešća, mada beleži pad od 4,2 odsto u odnosu na godinu ranije. Takođe, i Large pakovanja se dobro prodaju, pa imaju 16,2 odsto učešća u ukupnoj prodaji u poslednjem posmatranom periodu, ali i ona opadaju tokom vremena i sada imaju za 3,6 odsto manje učešće nego u aprilu/maju 2009. Pad prodaje flipsa u ovim pakovanjima je posledica pojavljivanja X-Large pakovanja, koje je već sa prvim pozicioniranjem na tržištu u oktobru/novembru 2009. ostvarilo 5,1 odsto, a u decembru/januaru 2010. čak 9,4 odsto, nakon čega sledi manji pad, pa u aprilu/maju 2010. beleže sedam odsto. Iako je pojava X-Large pakovanja uticala na Standard i Large, to s druge strane, nije imalo nikakav uticaj na Medium pakovanje, kome se nakon manjeg pada u decembru/januaru 2010. (7,9 odsto količinskog učešća) znatno uvećava prodaja i u aprilu/maju 2010. dostiže, za sada, maksimalnih 9,7 odsto. Posmatrano vrednosno, redosled je isti samo što je učešće standardnog pakovanja veće za četiri, pet procentnih poena u odnosu na količinsko, a to je gotovo jednako uticalo na sniženje vrednosnog učešća za sva ostala pakovanja. Flips je raspoloživ u plastičnim i aluminijumskim kesama, s tim što se alu pakovanja daleko više prodaju – u aprilu/maju 2010, 97 odsto količinski, a vrednosno 97,8 odsto. Kao što je već rečeno, postoje flipsi sa različitim ukusima. Ubedljivo najrasprostranjeniji su sa kikirikijem. Oni imaju 6,5 odsto količinskog učešća u aprilu/maju 2010, a beleže i najveći porast tokom posmatranog perioda – 2,6 odsto, a u junu/julu 2009. su dostigli čak i 65,2 odsto. Slede flipsi sa ukusom sira i cokoladom&kikirikijem, sa 6,8 odsto to jest 6,4 odsto u poslednjem periodu, što predstavlja izvestan pad u odnosu na period april/maj 2009. za oba ukusa. Flipsi bez dodataka ima 6,1 odsto, isto kao i godinu dana ranije, dok su u svim periodima između beležili manja učešća. Flipsi sa ukusom piletine umanjuju svoju prodaju za dva odsto i ostvaruju 3,6 odsto u aprilu/maju 2010, flipsi sa ukusom kečapa raste za 0,6 odsto i dostiže 3,5 odsto, a hot-dog flipsi nakon samo četiri perioda na tržištu dostižu 3,3 odsto u aprilu/maju tekuće godine. Posmatrano sa stanovišta tipova objekata, bilo je oscilacija u njihovom učešću u prodaji flipsi proizvoda, ali je značaj isti tokom vremena. Naime, u velikim bakalnicama prodaju se najveće količine flipsija, mada je njihovo učešće u aprilu/maju 2010, kada imaju 31,4 odsto, za 2,8 odsto manje nego u istom periodu prošle godine. Slede male bakalnice, čije učešće tokom godinu dana se takođe umanjuje i u aprilu/maju ove godine imaju 30,9 odsto. što je 1,6 odsto manje nego za taj period lane. Pad prodaje u ova dva tipa objekata dovodi do porasta u supermarketima, koji sa 25,4 odsto u aprilu/maj 2009 rastu na 30,5 odsto u aprilu/maju 2010, a takođe dostižu i čak 35,3 odsto u periodu decembar/januar 2010, kada su i velike i male bakalnice ostvarivale svoja najmanja količinska učešća, 30,6 odsto, odnosno 27,7 odsto. U periodu decembar/januar 2010. najmanju prodaju flipsa ostvaruju i kiosci, 5,5 odsto, a takođe i oni beleže pad u prodaji za poslednjih godinu dana, za 0,5 odsto, pa u periodu april/maj ove godine ostvaruju 6,3 odsto količinskog učešća. Vodeći proizvođači flipsa na teritoriji Srbije, u period jun/jul 2009. zaključno sa periodom april/maj ove godine, poređani po abecednom redu, su: Marbo, Mitrosrem, Slap Group, Swisslion&Takovo i Štark. Njihovo zbirno količinsko učešće je 91,5 odsto.

BORO SKORIĆ
Firma Boro Skorić sa svojim brendom flipsa – Flipi prisutna je na celokupnom tržištu Srbije, dok se prema rečima komercijlane direktorke Bojane Skorić – Gajić, po prodaji izdvaja južna Srbija. Pakovanja i ukusi iz ove kategorije, koje Boro Skorić nudi tržištu su: Flipi Flips Standard od 25 i od 40g, Flipi Okrugli Kikiriki 40g, Flipi Točak Sir 40g i Fllipi Okrugli Pica 40g. Najprodavaniji je standardni Flipi Flips u pakovanju od 40g. Skorić – Gajić je istakla i da pripremaju novitete za ovu kategoriju u vidu novih slanih ukusa, kao i čokoladni Flipi Flips. Osim u Srbiji, njihovi flipsi se mogu naći i u Crnoj Gori i Makedoniji. Među glavnim konkurentima Boro Skorić flipsima su, smatra Skorić – Gajić, Soko Štark i Marbo. “Na tržištu smo prisutni punih 20 godina. Za sve to vreme svakodnevno osvežavamo i osavremenjujemo tehnologiju proizvodnje, što je praćeno stalnim podizanjem kvaliteta naših proizvoda”, zaključila je ona.

SWISSLION – TAKOVO
Flipsi proizvodi se u pogonima Sl – Takova, kako je objasnila Zorica Janjić iz ove kompanije, proizvode na novoj, modernoj opremi i savremenim linijama za ekstrudiranje sirovina biljnog porekla, odnosno različitih vrsta žitarica. Na srpskom tržištu su prisutni sa paletom proizvoda: Čar na dar flips sa ukusom kakaa i meda u pakovanjima od 250g i 200g, Čarobnjaci flips sa ukusom pizze i šunke 50g i Griski flips sa ukusom kikirikija, pizze i šunke u pakovanju od 40g. Janjić je rekla da ove proizvode izvoze u sve zemlje okruženja, dok im je sveukupno najprodavaniji u ovoj kategoriji Čar na dar kakao od 250g. “Naši noviteti biće proširenje palete slanog flipsa novim ukusima pikantnih i egzotičnih nota, kao i slatki flipsi obogaćeni nutritivno vrednim sastojcima”, poručila je Janjić.

NIELSEN ANALIZA TRŽIŠTA
Retail Audit se zasniva na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima na uzorku prodajnih mesta izabranih tako da budu reprezentativni za kanale prodaje koji se prate. Ista prodajna mesta se popisuju na mesečnom ili dvomesečnom nivou, tako što obučeni popisivači fizički broje maloprodajne zalihe, beleže obavljene nabavke u proteklom periodu i beleže maloprodajne cene. Konstantno praćenje ovih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, kao i ostalim podacima značajnim za proizvođače, distributere i prodavce. Uključeni kanali prodaje: jedinice prodaje relevantne za FMCG kategorije: hipermarketi/supermarketi, velike i srednje prodavnice, male prodavnice, kiosci i paviljoni. Kanali koji nisu uključeni: ostale jedinice prodaje proizvoda (npr. pijace), velikoprodaje koje imaju prodaju i prema krajnjim kupcima, kao i cash&carry radnje (npr. Metro)
Terminologija:
Obim prodaje – količina robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u prodajnim jednicama mere (npr. kg) i količinski udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije; Vrednost prodaje – vrednost robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u lokalnoj valuti i vrednosni udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije.
Slatki i slani flipsi se mogu naći u skoro svim maloprodajnim objektima u Srbiji, koji su uključeni u Nielsenove Retail Audit podatke. Najznačajniji kanal za prodaju kategorije su male radnje u kojima se proda oko trećina kategorije, za njima slede velike i male radnje u kojima se proda po nešto manje od 30 odsto kategorije, dok ostatak odlazi u kioske. Region u kome se proda najviše flipsa je centralna Srbija, u kojoj je u periodu od juna 2009. do maja 2010. prodato nešto više od 40 odsto kategorije. Drugi po značaju region je Vojvodina, u koju je otišlo nešto više od trećine kategorije, dok je ostatak prodat u Beogradu. Većina slanih i slatkih flipsa koji se prodaju na srpskom tržištu domaćeg su porekla, tek oko 2 odsto ovih proizvoda prodatih na našem tržištu u poslednjih godinu dana imalo je strano poreklo. Ukus koji preferiraju domaći kupci je kikiriki, pa tako 2/3 kategorije predstavljaju proizvodi sa upravo ovim ukusom. Drugi segment po veličini čine proizvodi sa ukusom čokolade sa udelom od nešto više od 10 odsto, a značajne udele imaju i ukus sira (šest odsto), kao i piletine i kečapa (po tri odsto), dok ostatak tržišta zauzimaju proizvodi drugih ukusa poput nugata, pice, hot doga itd. Dominantno pakovanje na tržitu slanih i slatkih flipsa je pakovanje od 50 grama, koje zauzima oko trećine tržišta, a na drugom mestu se nalaze pakovanja od 150 i 40g sa udelima od oko 20 odsto. Top pet proizvođača predstavljaju preko 90 odsto tržišta slatkih i slanih flipsa. Top pet proizvođača u periodu jun 2009 – maj 2010. (po abecednom, a ne prema tržišnom udelu) su Boro Skorić, Droga Kolinska, Marbo Product, SL Takovo i Slap Group. Top pet robnih marki u istom periodu (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu) su Clipsy, Dini, Flipi, Max, Smoki.

ŠTARK/DROGA KOLINSKA
“Soko Štark je na tržištu flipsa prisutan već 37 godina zahvaljujući brendu Smoki koji je prvi flips proizveden u jugoistočnoj Evropi. Može se reći da je Štark pionir tržišta flipsa i da je navikao potrošače ex – yu regiona na jedinstven ukus kikirikija i flipsa, koji u kombinaciji čine Smoki“, ističe Maja Belin, brend menadžer Soko Štarka. Kako ona dodaje, u septembru 2006. godine kompanija je lansirala Čoko Smoki i na taj način se, kako smatraju, ponovo pojavljuju kao inovator na tržištu, otvarajući kategoriju slatkog flipsa. “Originalna receptura je do današnjeg dana ostala tajna uspeha Smokija, a nova tehnologija i prilagođavanje zahtevima standarda kvaliteta učinili su da ‘love mark’ Smoki bude u vrhu među liderima na tržištu, uz neprekidan trend rasta prodaje već decenijama unazad. Svaka nova godina uz Smoki za sobom ostavlja novi rekord ukupne prodaje. Čoko Smoki, sa druge strane, predstavlja začetnika novog sub segmenta – slatkog flipsa, koji je uticao da se na tržištu u kratkom periodu pojavi nekoliko konkurenata”, kaže Belin. Smoki je, trenutno, prisutan na tržištu sa pet SKU-ova, i to – Smoki, flips sa kikirikijem u pakovanjima od 50g, 150g, 250g i Čoko Smoki, flips sa mlečnom čokoladom u pakovanjima od 40g i 80g. Najprodavanije pakovanje iz Smoki asortimana je od 50g, a kako dodaju iz kompanije, iznenađujuće je i učešće novog pakovanja Smoki Party Pack. “Ovo pakovanje, koje se, kako potrošači navode‚ ‘kopča od pozadi’, je od lansiranja u oktobru 2009. zauzelo učešće u ukupnoj prodaji Smokija od 20 odsto“, kaže Belin. Od ukupne prodaje, 60 odsto Smokija se proda na tržištu Srbije, dok su ostala izvozna tržišta Crna Gora, BiH, Makedonija, Slovenija i Hrvatska, dodaje Belin, sada veoma značajna za ukupnu prodaju kao i budući rast brenda Smoki. Ona je istakla i da Smoki ima visoku tržišnu poziciju na četiri tržišta regiona, dok se kao glavni konkurent iz ove kategorije na većini tržišta pojavljuje Marbov Clipsy. “Pozitivan trend brenda Smoki će se svakako nastaviti, jer nova osveženja u portfoliju su u planu već krajem godine, za vreme udarne sezone za ovu kategoriju proizvoda, i biće adekvatno marketinški podržana“, zaključila je ona.

GFK ANALIZA TRŽIŠTA
GfK Beograd ConsumerScan – Panel Domaćinstava je istraživački projekat specifičan po svojoj kontinuiranosti, jer ispitivanje traje neprekidno. S obzirom da je metodologija standardizovana na nivou GfK grupe, svi rezultati su uporedivi i lako se mogu uočiti specifičnosti tržišta različitih država. Uzorak panel istraživanja u Srbiji čini 1.500 domaćinstava koja, putem posebnog dnevnika, prijavljuju svoje dnevne kupovine robe široke potrošnje, koja je namenjena isključivo za potrošnju unutar domaćinstva (potrošnja van domaćinstva nije uključena). Na taj način se mogu dobiti informacije o veličini tržišta, učešću proizvođača, ili uočiti promene u kupovnom ponašanju, razvoju maloprodaje, trendovima i drugo. Analiza tržišta flipsa, odnosno ekspandiranih proizvoda odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava od oktobra 2009. do kraja marta 2010. godine. Flipsi zauzimaju gotovo 1/3 tržišta popularnih grickalica u Srbiji. U pomenutom analiziranom periodu, gotovo 2/3 domaćinstava je kupilo bar jedan proizvod iz kategorije flipsa. Najveći deo ovog segmenta pripada slanim flipsima, dok je poslednjih godina počeo da se razvija i slatki segment koji u ovom periodu zauzima šest odsto tržišta flipsa. Ovaj podatak ne treba da čudi, jer je i ponuda slatkog flipsa veoma ograničena. Najrasprostranjeniji proizvodi u ovoj kategoriji su flipsi bez dodatnih ukusa i oni zauzimaju, čak, 87 odsto tržišta. Preostali deo je gotovo pravilno raspoređen na proizvode sa nekim dodatnim ukusom (sir, meso, kečap…). S obzirom da se radi o impulsivnim proizvodima, koji se veoma često koriste u različitim prilikama, ne treba da iznenađuje podatak da su tradicionalne radnje najvažniji kanal prodaje za flipse, sa 34 odsto učešća. Minimarketi i supermarketi su prilično izjednačeni i zauzimaju po četvrtinu u prometu ovog segmenta. Trgovačke marke na ovom tržišnom segmentu su veoma slabo zastupljene i zauzimaju tek nešto malo više od jedan odsto tržištnog učešća. Vodeći proizvođači su Marbo i Štark (abecednim redom), a zajedno generišu 87 odsto tržišta. Najveću bazu kupaca u ovom segmentu ima Smoki, koji je veoma dugo prisutan na našem tržištu i koji je vremenom postao generičko ime za ceo segment flipsa. Podatak da je Smoki kupilo više od 87 odsto kupaca flipsa u analiziranom periodu, govori o velikoj atraktivnosti ove marke. Sa druge strane, Clipsy je bar jednom u posmatranom periodu kupilo 32,4 odsto kupaca flipsa. Razlika između ove dve marke se javlja i kod pokazatelja lojalnosti, jer je Smoki zabeležio visoku lojalnost svojih kupaca, koji očigledno znatno manje kupuju neke druge flips proizvode. Kategorija flipsa je veoma dinamična, jer su u njoj veoma česte razne tržišne aktivnosti i kontinuirana komunikacija. Osim promocija, nagradnih igara i oglašivačkih kampanja, prisutne su inovacije na planu novih ukusa, ali i vrsta i dizajna pakovanja. S obzirom da je ovo leto ispunjeno raznim sportskim događajima, biće interesantno ispratiti koliko su oni uticali na potrošnju flipsa i ostalih segmenata grickalica.

Pripremila: Milica Petrović