Rezultati uvođenja novog koncepta već se vide u povećanju korpe, broju artikala u korpi i broju novih potrošača, a u Aksi su posebno ponosni što raste broj njihovih lojalnih kupaca – broj članova Aksa kluba uskoro će biti veći od 100.000.
Razgovarao: Ivan Filipović
Maloprodajni lanac Aksa prodavnica, namenjenih zadovoljenju potreba roditelja i dece od rođenja do školskog uzrasta, danas je prisutan u 17 gradova širom Srbije i Bosne i Hercegovine. Pored 350 zaposlenih, za koje u ovoj kompaniji kažu da su njihova najveća snaga, ponosni su na 27 godina dugu tradiciju i poverenje koje su im ukazali potrošači. Početkom ove godine, Aksa je otvorila on-line prodavnicu u Bosni i Hercegovini, dok u Srbiji već čitavu deceniju nudi mogućnost on-line prodaje svojim potrošačima.
Aksa je u prethodnom periodu započela sa uvođenjem novog koncepta uređenja svojih radnji što je jedan od razloga za intervju sa Sinišom Starčevićem, generalnim direktorom kompanije.
Možete li nam reći nešto o poslovnoj filozofiji Akse?
Želimo da dobrom uslugom, najširom ponudom, poznatim brendovima, kvalitetom i pristupačnim cenama zadovoljimo sva očekivanja potrošača. Oni su uvek na prvom mestu kao glavni podsticaj i vodilja za dalji napredak i razvoj.
Kreiranjem takvog ambijenta radimo na tome da Aksa brend postane prva adresa za roditelje i decu, a da sa druge strane bude poželjan poslodavac zaposlenima, koje smatramo svojom pokretačkom snagom. Brend Aksa teži da bude uvažavan i poželjan partner, poznat po odabiru najkvalitetnijih proizvoda, koji brižno negovanim odnosima štiti interese kupaca, radnika i poslovnih partnera.
Kakvi su rezultati poslovanja trgovinskog lanca Aksa u 2020. u odnosu na prethodne godine? Da li ste zadovoljni postignutim?
Aksa je 2020. godinu uspešno završila, sa rastom prometa od 18,35% u odnosu na prethodnu godinu.
Najveće dostignuće, zbog koga smo zadovoljni, je što smo u protekloj godini koja je sa sobom donela puno izazova uspeli da se prilagodimo i opravdamo naše brend obećanje ‘U Aksi sam pronašla sve’. Ceo Aksa tim radio je na tome da potrošačima u svakom trenutku omogući najširu ponudu, dobre cene, savete i uslugu, kao i brzu dostavu na kućnu adresu.
Da li su pandemija korona virusa i prateće mere uticali na poslovanje i rezultate tokom prethodne godine i na koji način?
Pandemija korona virusa i prateće mere uticali su na celo tržište. Godinu su obeležile promene radnog vremena, navika u kupovinama, razmišljanju potrošača i visok rast on-line prodaje. Aksa je radila na unapređenju procesa i osluškivanju potreba potrošača kako bi brzo i efikasno mogla da odgovori na potrebe i ostane prva adresa za roditelje i decu do školskog uzrasta.
Kakve promene ste primetili kada je reč o ponašanju i navikama potrošača?
Digitalizacija već godinama unazad utiče na promene u navikama i očekivanjima potrošača. Prošla godina je samo još više ubrzala potrebu za on-line kupovinama, brzim i kratkim kupovinama kada su u pitanju proizvodi koji se obnavljaju. Potrošačima je važno da na jednom mestu mogu da pronađu sve proizvode koji su im potrebni i da mogu da dobiju savet u kupovini kada nisu sigurni u izbor.
Molim da nam predstavite Aksa New Concept uređenja radnji. Po čemu se razlikuje od dosadašnjeg i koji su glavni benefiti za potrošače?
Novi koncept uređenja Aksa radnji od dosadašnjeg se razlikuje po novoj opremi, nameštaju, rasporedu i obeležavanju kategorija, prezentaciji proizvoda ali i široj ponudi.
Glavni benefiti koje smo omogućili potrošačima su ugodnija kupovina ali i prisustvo interaktivnih delova radnje za mališane koj mogu da uživaju u smehu i zabavi. Pored toga obezbedili smo kutak za prvu bebinu sobicu koji uz spisak potrebnih stvari za porodilište roditeljima olakšava pripremu za bebin dolazak kući i prve bebine dane. Mame koje obavljaju kupovinu sa bebom će imati priliku da u sobi za dojenje nahrane ili presvuku svoju bebu bez potrebe da prekinu kupovinu.
Pored svega navedenog, potrudili smo se da boljom navigacijom i jasnim obeležavanjem kategorija i proizvoda uštedimo vreme koje je danas najdragoceniji resurs, da potrošačima omogućimo bržu kupovinu.
Po reakcijama i komentarima potrošača novi koncept je odlično prihvaćen.
Koja je bila ideja vodilja prilikom planiranja novog koncepta uređenja Aksinih radnji?
Prilikom planiranja novog koncepta uređenja Aksinih prodavnica fokus je bio na tome da našim potrošačima omogućimo potpuno novi i personalizovani doživljaj kupovine u prijatnijem i lepšem ambijentu. Vizija ovog projekta je da Aksa na tržište Srbije i Bosne i Hercegovine potrošačima donese ugođaj u kupovini koji je po svet-skim standardima. Ovo je bio naš način da se zahvalimo svim vernim potrošačima koji se vraćaju u Aksu, kao i da maksimalno odgovorimo na njihove potrebe.
Koji su novi segmenti u radnji i da li su uticali na proširenje ili optimizaciju postojećeg asortimana?
Jedinstveni doživljaj kupovine omogućili su i novi segmenti – Zeleni kutak, odeljak Sezona, soba za dojenje i kutak za bebinu prvu sobicu osmišljeni tako da zadovolje sve potrebe kupaca.
Roditelji, budući roditelji, bake, deke, tetke, ujaci, kumovi i svi ostali će u novom konceptu Aksa prodavnice moći, u širokom asortimanu proizvoda, da pronađu inspiraciju kako da urede ili oplemene dečiju sobu ili kupe idealan poklon za svoje najdraže.
Šta je Aksi doneo Zeleni kutak? Da li je grupno pozicioniranje ‘zelenih artikala’ dovelo do značajnijeg rasta potrošnje istih?
Zeleni kutak je omogućio da potrošači lako i jednostavno na jednom mestu mogu da pronađu ponudu organske hrane, kozmetike, pelena za bebe, ali i suplementacije za decu i mame. Deo ponude organskih proizvoda namenjen je i trudnicama. Aksa će i u narednom periodu širiti ponudu organskih proizvoda sa ciljem da mame i tate za sebe i svoje najdraže mogu da pronađu sve proizvode na jednom mestu. Organski proizvodi imaju visok trend rasta na svetskom nivou, što se primećuje i u Aksi, a mi ćemo i na dalje pratiti ove trendove svojom ponudom.
Koje su aktivnosti ‘Centra za roditeljstvo’ i koliko ljudi je angažovano?
‘Centar za roditeljstvo’ namenjen dodatnim sadržajima za roditelje u cilju edukacija na različite teme. Ideja je bila da roditeljima omogućimo predavanja o ishrani, vežbanju, da organizujemo škole za trudnice. Zbog pandemije i ograničenih okupljanja u ovom periodu ‘Centar za roditeljstvo’ imaće naknadno svoje veliko otvaranje.
Koliko vremena je bilo potrebno od ideje do početka radova na preuređenju prve radnje?
Od ideje do početka radova na preuređenju prve radnje bilo je potrebno šest meseci.
Ko je sve učestvovao u izradi novog koncepta i da li ste upošljavali konsultante van kompanije za ovaj projekat?
U projektu je učestvovao veliki deo Aksa tima iz sektora category managementa, marketinga, razvoja, prodaje, kao i svih sektora podrške biznisu. Pored toga veliku podršku pružila je kompanija Speccon koja nam je bila konsultant i saradnik na ovom projektu sa ciljem da sve naše ideje i zahteve što brže i preciznije pretoči u realnost.
Da li je pandemija usporila ovaj proces? Da li ste i jednog trenutka pomislili da odložite projekat do završetka pandemije?
Vizija ovog projekta vodila nas je čak i za vreme pandemije, nije bilo razmišljanja da planove menjamo.
Da li sada, pola godine nakon lansiranja novog koncepta, možete da navedete postignute rezultate unapređivanja prodajnog prostora?
Mogu slobodno da kažem da su postignuti rezultati pozitivni i da se vide u povećanju korpe, broju artikala u korpi i broju novih potrošača. Ipak, posebno smo ponosni što raste broj naših lojalnih kupaca. Možemo da se pohvalimo da će Aksina baza uskoro premašiti broj od 100.000. vernih članova Aksa kluba.
Koliko radnji je do sada preuređeno i koliko je u planu do kraja godine?
Do sada su u Srbiji preuređene dve radnje. Aksa na Novom Beogradu, u Jurija Gagarina, i Aksa u Nišu. Ove godine, u planu je primena novog koncepta u našim radnjama u Beogradu, u Mihajla Pupina i Novom Sadu u Novom naselju.
Da li će novi koncept biti primenjen i na tržištu Bosne i Hercegovine?
U skladu sa novim konceptom u februaru mesecu otvorena je Aksa u Mostaru, a novi koncept primenjen je i u prodavnicama Aksa Banja Luka i Sarajevo, koje su dobile potpuno novi izgled.
Da li su, osim renoviranja, u planu i nova otvaranja za ovu godinu?
U martu nas čeka otvaranje nove Akse u tržnom centru Stadion. U aprilu premeštamo našu prodavnicu u Novom Sadu, u tržnom centru Big, u novo krilo sa više prostora. Biće takođe prilagođena novom konceptu.
Planovi do kraja godine uključuju još dva nova objekta.
Šta očekujete od 2021, da li se već zapažaju neki trendovi?
U 2021. očekujemo nastavak trenda rasta poslovnih rezultata, u skladu sa planovima, kao i nastavak širenja Aksa maloprodajne mreže.
Nadam se da ćemo našim projektom ‘Baby paketi’, kao društveno odgovorna kompanija koja želi da pokaže brigu o najmlađima, uspeti da do kraja 2021. obradujemo veći broj roditelja u odnosu na prethodnu godinu.
Kakva je vaša vizija budućeg razvoja Akse?
Vizija budućeg razvoja Akse podrazumeva unapređenja u svim segmentima sa posebnim fokusom na on-line prodaju, novim kategorijama, brendovima, još boljom uslugom i benefitima koje ćemo omogućiti potrošačima. Aksa će širiti svoju mrežu sa ciljem da na postojećim i novim tržištima koja su u planu, omogući trenutnim i budućim roditeljima bezbrižan period roditeljstva, a deci još više osmeha, jer to je ono što nas pokreće.
(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 185, mart 2021)