Renata Matusinović, Nestlé

29322_Renata-Matusinovic,-BEO-Food-Category,-Nestl_-SEM

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 195, mart 2022)

 

BILJNI BURGERI NISU SAMO ZA VEGETARIJANCE

 

Krajem februara svečano je obeležen završetak prve faze izgradnje nove Nestlé fabrike u Surčinu u kojoj će do kraja godine početi proizvodnja hrane na biljnoj osnovi, pre svega iz portfolija Garden Gourmet.

 

Prva faza izgradnje nove Nestlé fabrike u Surčinu je završena, a inicijalna investicija vredna je 67 miliona švajcarskih franaka i doprineće da se Srbija pozicionira kao važan centar proizvodnje obroka koji zamenjuju meso. To je povod da sa Renatom Matusinović, izvršnim direktorom kategorije hrane kompanije Nestlé za jugoistočni evropski region, razgovaramo o ovoj rastućoj kategoriji prehrambene industrije i održivoj proizvodnji hrane.

Kako se menjaju prehrambene navike potrošača u svetu?

Prema podacima NielsenIQ, prodaja proizvoda koji su alternativa mesu porasla je za 60% u poslednje dve godine na globalnom nivou. Pandemija je pojačala interesovanje za zdravu ishranu i u isto vreme okrenula potrošače drugačijim izborima, koji manje štete planeti. Poznato je da tradicionalna proizvodnja mesa negativno utiče na životnu sredinu, a za proizvodnju našeg biljnog burgera potrebno je 80% manje zemljišta i proizvede se 75% manje gasova sa efektom staklene bašte. Nestlé vegetarijanska i biljna hrana zabeležila je dvocifren rast prošle godine, uz prodaju od 800 miliona švajcarskih franaka. Francuska, Nemačka, Holandija, Italija, Španija i Velika Britanija, zemlje u kojima se potrošači sve više okreću održivim izborima u ishrani, biće izvozna tržišta za našu novu fabriku. Njen kapacitet biće 12.000 tona proizvoda godišnje, a izvozu će u početku biti namenjeno čak 90% proizvoda.

Da li naš region prati te trendove? Kakva je potražnja za proizvodima na biljnoj bazi?

U Hrvatskoj je Garden Gourmet lansiran krajem prošle godine i naši biljni medaljoni, ćuftice i burgeri su kvalitetom i ukusom lako našli put do potrošača. Iako se karakterišu kao ‘vege’, ovi proizvodi nisu namenjeni samo veganima i vegetarijancima, već svima koji žele da smanje potrošnju mesa a uključe više povrća u ishranu, ne praveći kompromis na račun ukusa. Kao odlična zamena za meso, ovi obroci će dobro doći i u sezoni posta. Bez obzira na to biraju li naši kupci biljnu hranu iz zdravstvenih ili etičkih razloga, ili zbog brige za životnu sredinu, naša misija je da im ponudimo proizvode superiornog ukusa i kvaliteta. Želimo da kvalitetna, održiva hrana bude jednostavna – od načina na koji dolazi od njive do trpeze do načina na koji se priprema i konzumira.

Koji sastojci će se koristiti u proizvodnji u novoj fabrici?

Proteini su ključni sastojak brojnih naših proizvoda, a najčešće koristimo sojine proteine – oni su izvor devet osnovnih aminokiselina koje naše telo ne može samostalno da proizvede. Garden Gourmet proizvodi su na bazi soje. Svi proizvodi sadrže najkvalitetnije povrće i žitarice, kao važan izvor vlakana, i nose najviše oznake A ili B na nutritivnoj skali Francuske agencije za javno zdravlje.

Kako će nova fabrika ispuniti Nestlé ciljeve održive proizvodnje?

Naša kompanija je u velikom procesu transformacije kako bi ispunila globalni cilj da do 2050. dostigne nulti uticaj na životnu sredinu. Garden Gourmet pakovanja se u potpunosti mogu reciklirati, što Nestlé približava cilju da do 2025. godine 100% ambalaže bude pogodno za reciklažu, s posebnim naglaskom na izbegavanje plastičnog otpada. U novoj fabrici upravljaćemo otpadom na isti način kao u postojećem pogonu u Surčinu, koji od 2019. ne šalje ni gram otpada na deponije i koristi isključivo struju iz obnovljivih izvora, u ovom slučaju iz hidroelektrana. Takođe, postrojenje za tretiranje otpadne vode, naša najveća investicija u Srbiji u domenu održivosti, sada će biti prošireno kako bi i naša nova fabrika u njemu tretirala svu otpadnu vodu.

 

 

Nestlé gradi novu fabriku u Srbiji

Završetak prve faze izgradnje nove Nestlé fabrike u Srbiji, obeležen je 25. februara u Surčinu u prisustvu predsednika Republike Srbije Aleksandra Vučića; Ursa Šmida, ambasadora Švajcarske u Srbiji; Gorana Vesića, zamenika gradonačelnika Beograda; Stevana Šuše, predsednika Opštine Surčin, a domaćini su bili predstavnici lokalnog i regionalnog top menadžmenta kompanije Nestlé, Marjana Davidović, generalni direktor kompanije Nestlé za region južnog Adrijatika (Srbija, Crna Gora, Severna Makedonija); Neli Angelova, direktor komunikacija kompanije Nestlé za jugoistočno evropsko tržište i Tanja Žigić, direktor Nestlé fabrike u Surčinu.

Planirani proizvodni kapacitet fabrike je 12.000 tona godišnje, a izvoz je planiran u Francusku, Nemačku, Holandiju, Italiju, Španiju i Veliku Britaniju. Nova fabrika će se prostirati na 18.440 kvadratnih metara i nalazi se nadomak postojeće Nestlé fabrike u Surčinu, koja radi od 2012. godine. Početak proizvodnje u novoj fabrici planiran je za poslednji kvartal tekuće godine.

“Izuzetno sam ponosna na to što je naša Srbija zemlja sa ne samo jednom, već dve Nestlé fabrike i da predstavlja izuzetno važnu poslovnu tačku za Nestlé u Evropi. Gradimo najmoderniju fabriku u skladu sa zelenim standardima i otvaramo vrata za novih 330 zaposlenih. Proširujemo mrežu lokalnih dobavljača u nameri da nastavimo da podržavamo lokalnu ekonomiju. Kada je Nestlé došao u Srbiju pre 17 godina bilo je jasno da je tu da bi ostao. Prihvatili smo voljeni srpski brend C i unapredili ga, proširili portfolio, i takođe u Srbiju doneli poznate Nestlé brendove”, izjavila je Marjana Davidović, generalni direktor kompanije Nestlé za region južnog Adrijatika.

Odluka Nestlé Zone Evrope da strateški investira upravo u Srbiju, zasnovana je na odličnom iskustvu sa lokalnim menadžmentom, zaposlenima i dobavljačima.

“Nakon 17 godina uspešnog poslovanja, Srbiju vidimo kao važnu destinaciju za naše dalje investicije i još jedna fabrika će biti tu za nekoliko meseci da to dokaže. Postojeća fabrika kompanije Nestlé u Srbiji pokazuje izvanredne rezultate, porast proizvodnih kapaciteta, kompetitivne operativne troškove i nizak finansijski rizik, kao i vrhunsko znanje i razvoj kadrova. Pored novih brendova i proizvodnih linija, drago nam je što donosimo i održiva rešenja”, izjavila je Neli Angelova, direktor komunikacija kompanije Nestlé za jugoistočno evropsko tržište.

Novi pogon koristiće lokalno uzgajanu soju i biće namenjen proizvodnji Garden Gourmet portfolija, čiji je cilj da u potpunosti koristi soju koja se uzgaja na evropskom zemljištu. Fabrika će koristiti obnovljivu energiju iz hidroelektrana, neće proizvoditi komunalni otpad i svu otpadnu vodu tretiraće na licu mesta u sopstvenom postrojenju za preradu otpadnih voda.

Nestlé je 2012. godine preuzeo fabriku Centroproizvod, nastavio proizvodnju omiljenog srpskog brenda C i započeo proizvodnju svetski poznatih Thomy, Maggi i Nestlé Professional proizvoda, sa izvozom u više od 40 zemalja širom sveta. U ovom trenutku, kompanija Nestlé Srbija zapošljava 550 ljudi u fabrici i korporativnom sedištu firme.