Raffi Benlian, Kozmetik Plus

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 82, mart 2011.)

 

Raffi Benlian, direktor Kozmetik Plusa

 

NOVI NAČIN UŽIVANJA U HRANI

 

Iskreno verujemo da srpski potrošači ne zaostaju za ostalim razvijenim svetom, gde je zdrav život najveća garancija uspeha. Mi smo pioniri jednog novog sektora proizvodnje, koji se zasniva na ekspandiranju, gde su isključeni štetni efekti prženja i dodavanja masnoća. Veoma smo optimistični u pogledu toga da će dobar deo potrošača prepoznati prednosti ovog načina ishrane, gde kompletno uživate u svojim navikama, a istovremeno unosite u organizam manje količine hrane.

 

Firmu Kozmetik Plus osnovao je Raffi Benlian u junu 2001. godine, u Nišu. Na početku poslovanja, januara 2002. godine, Kozmetik Plus je zapošljavao pet radnika. S obzirom na to da je firma još uvek u razvoju, trenutno zapošljavamo više od 130 radnika, sa tendencijom porasta broja zaposlenih. Ostvarujemo godišnji promet veći od 8.000.000 evra, sa zaradom od oko dva odsto.

Osnovni slogan Kozmetik Plusa i brenda K plus je zdrava i prirodna hrana. Šta se pod tim podrazumeva? Iz kog razloga ste se opredelili za proizvodnju takvih, zdravih artikala?
Opredelili smo se za promociju zdrave hrane kao prirodnog načina ishrane. Osnovni akcenat u našoj proizvodnji je na jednoj od najpopularnijih namirnica, pirinču. Isuviše je velika ponuda hrane na tržištu, te iz tog razloga smatramo da smo mi, kao firma koja je uspela da kontroliše kretanje sirovina, najbolje poizicionirani da odaberemo paletu proizvoda koja će pokrenuti percepciju zdrave ishrane.

Da li se za taj segment u Srbiji može reći da je profitabilan? U kojoj meri su domaći potrošači prihvatili ovaj koncept?
Osnovni razlog da se opredelimo za takve proizvode je inovacija. Iskreno verujemo da srpski potrošači ne zaostaju za ostalim razvijenim svetom, gde je zdrav život najveća garancija uspeha. Mi smo pioniri jednog novog sektora proizvodnje, koji se zasniva na ekspandiranju, gde su isključeni štetni efekti prženja i dodavanja masnoća. Veoma smo optimistični u pogledu toga da će dobar deo potrošača prepoznati prednosti ovog načina ishrane, gde kompletno uživate u svojim navikama, a istovremeno unosite u organizam manje količine hrane.

Da li ste vi zadovoljni postignutim rezultatima na tržištu Srbije? Kako se to odražava na vaše prodajne rezultate?
Svaki početak je težak. Ovo nije naša misija da bismo se obogatili, već je naše najveće zadovoljstvo činjenica da naši stalni partneri sa oduševljenjem prihvataju naše nove ideje.

Da li su vaši proizvodi cenovno dostupni široj kategoriji potrošača?
Pogrešno je mišljenje da je zdrava hrana skuplja od tradicionalne, tako da su naši proizvodi dostupni po veoma popularnim cenama. Ovo nije kategorija proizvoda za određenu klasu potrošača, već novi način uživanja u hrani.

Pokušavate li i na koji način da kupce edukujete kada je u pitanju zdrava ishrana?
Naše brojne promocije i degustacije, organizovane u maloprodajnim objektima, pokazatelj su odličnog prihvatanja proizvoda od strane krajnjih potrošača.

U poređenju sa inostranstvom, u kojoj meri je segment zdrave hrane zastupljen u Srbiji?
Mi verujemo da je zdrava hrana segment koji je još uvek u razvoju na tržištu Srbije. Trenutno je dovoljno zastupljena u prodajnoj mreži.

Šta bi trebalo učiniti kako bi se zdrava hrana popularizovala?
Koncept zdrave hrane se najviše popularizuje kroz zdravstvene i školske ustanove, mi kao proizvođači možemo samo da obogatimo ponudu na tržištu.

Prema Vašim saznanjima, da li je kriza i na koji način uticala na segment zdrave hrane, u svetu i kod nas? Kako se to odrazilo na poslovanje Kozmetik Plusa? Da li ste osetili negativne posledice krize?
Svetska kriza je zasigurno uticala na sve segmente našeg društva. Vreme je da se ljudi zapitaju koje im promene mogu doneti bolji život u budućnosti. Ja verujem da su, upravo, promene u načinu ishrane jedan od sigurnih načina da se čovek oseća bolje. Odluka da se bavim proizvodnjom zdrave hrane je mene lično učinila srećnim. Tako da, ja na ‘krizu’ gledam kao na termin.

Šta trenutno obuhvata portfolio Kozmetik Plusa?
Firma Kozmetik Plus ima veoma širok portfolio. Naša osnovna delatnost je uvoz i pakovanje pirinča. Osim toga imamo i sektor konditorije, pasterizovane hrane, kečap, sušeno mahunasto povrće i musli.

Kada je u pitanju lansiranje novih proizvoda, da li pratite svetske trendove ili ih prilagođavate ukusima domaćih potrošača?
Naša firma je deo jedne međunarodne grupacije koja posluje na području centralne Evrope i Balkana i na taj način smo u koraku sa svetskim trendovima, koje pokušavamo da na najbolji način prenesemo na domaće tržište.

U kojoj meri se navike domaćih potrošača razlikuju od navika potrošača na drugim tržištima, kada su u pitanju zdravi i dijetetski proizvodi?
Srbija je veoma zahvalno podneblje za ostvarenje projekata iz oblasti prehrambene industrije, te proizvodi ‘made in Serbia’ mogu da se nađu u celom svetu.

Da li svoje proizvode izvozite i na neka druga tržišta i koja?
Naše izvozne ambicije nisu nimalo ograničene. Kompletan asortiman konditorije i ekspandirani program ozbiljan su konkurent ostalim svetskim proizvođačima. Naši proizvodi se već nalaze na tržištima susednih zemalja, a ove godine planiramo i izvoz na američki kontinent i u zemlje zapadne Evrope.

Da li imate u planu proširenje proizvodnje i kojim artiklima? Da li bi to podrazumevalo greenfield investiciju ili kupovinu već postojeće fabrike?
U planu nam je izgradnja nove fabrike za proizvodnju (greenfield investicija), a takođe smo otvoreni za širenje naših kapaciteta u nekim od postojećih proizvodnih pogona.

Kozmetik Plus se takođe bavi i uvozom i distribucijom. Recite nam nešto više o tom segmentu poslovanja. Koje sve proizvode distribuirate? Na koji način ste organizovali distribuciju?
Kozmetik Plus je najveći uvoznik pirinča u Srbiji poslednjih nekoliko godina, a osim toga je i prvi promoter ‘rolata’ na tržištu Srbije. Poslednjih šest godina uspešno distribuiramo brend Vincini iz Makedonije, a naš brend Biser sinonim je za kvalitetan pirinač po najpovoljnijoj ceni. Imamo široku paletu pakovanog pirinča (Sant Andrea, Kočanski, Basmati, Rizi…), pasulja (Tetovac, Gradištanac, Pinto…), uspešno distribuiramo sočivo (leću) i u odličnoj saradnji sa domaćim poljoprivrednim proizvođačima nudimo pšenicu beliju po najpovoljnijoj ceni. Najprodavaniji proizvod iz našeg portfolia je krem bananica Banos Bananos.

Da li se proizvodi koje distribuirate i koje proizvodite mogu naći u celoj Srbiji?
Naši proizvodi mogu se naći u trgovačkoj mreži od Subotice do Preševa. Naši distributivni centri u Novom Sadu, Beogradu, Čačku i Nišu uspešno pokrivaju i najudaljenije maloprodajne objekte.

Kakvu saradnju imate sa trgovcima?
Kao i u svakoj zemlji u tranziciji, i na našem tržištu je sasvim neizvestan ishod saradnje sa potencijalnim partnerima. Za sve ove godine, naučili smo da izađemo jači iz teških finansijskih kriza i gubitaka. Mislim da je najjači adut jednog uspešnog preduzeća – jasan plan za budućnost.

Ako izuzmemo krizu, šta vam generalno predstavlja najveći problem za poslovanje na tržištu Srbije? Šta očekujete od 2011. godine? Kada biste bili u mogućnosti, koje biste tri stvari prvo promenili u cilju stvaranja povoljnijih uslova za poslovanje u Srbiji?
Nedovoljna finansijska sredstva i loše funkcionisanje pravosudnog sistema u Srbiji najviše utiču na spori razvoj trgovine. Svako tržište ima svoje specifičnosti, te je veoma važno dobro poznavanje potencijalnih prilika, kako bi jedan projekat postao uspešan. Kao strani investitor, generalno, sam veoma zadovoljan prilikama koje sam imao do sada, tako da ću i u budućnosti biti veliki optimista. Smatram da kriza najveću šansu daje malim firmama da pronađu svoje mesto i bolje ostvare poslovne ciljeve. Po mom mišljenju, najveći uspeh u poslovnom životu imaju oni koji ostvaruju sopstvene ideje. Liberalizam, konkurentnost i jasna pravila, stubovi su svakog zdravog društva.

Ana Filipović