Pavlaka

ZA SVE UKUSE I RAZNE PRILIKE

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.9, februar 2005.)

Prvo mesto u proizvodnji pavlake ubedljivo pripada Imleku. Slede Novosadska mlekara i Mlekara Subotica. Mlekoprodukt je na četvrtom mestu, dok petu poziciju dele mlekare iz Šapca i Pančeva.

Pavlaka je jedan od mlečnih proizvoda koji relativno lako može da zadovolji veliki broj najraznovrsnijih ukusa i da se iskoristi na najrazličitije načine. Ako i niste neki ljubitelj ovog proizvoda u njegovom ‘izvornom’ obliku, sigurno postoji neko jelo na Vašem meniju koje spremate sa dodatkom pavlake. Dobar prilog sendvičima i salatama, gotovo nezamenljiva u pripremanju soseva za paste kao i dodatak raznim jelima. Salate od hladne testenine i raznih drugih dodataka, prosto je nemoguće zamisliti bez pavlake. U zavisnosti od ukusa, mnogi je koriste i samostalno u ishrani, svežu. Neki od proizvođača imaju različite varijante ovog proizvoda, tako da ste u mogućnosti da birate da li ćete da konzumirate pavlaku sa manjim ili većim procentom mlečnih masti. Sve u svemu, nije baš kao začin C, ali ‘gde god nađeš zgodno jelo – pavlaku ubaci’.

Imlek
Prema podacima mlekare Imlek, oni svojim proizvodima pokrivaju između 50 i 60 odsto tržišta Srbije i Crne Gore, i njihov finansijski i fizički udeo na njemu je u stalnom porastu. Najpoznatiji brendovi mlekare Imlek, kada su u pitanju ovi proizvodi, su kisele pavlake u čašama, sa 12 i 20 odsto mlečne masti, zatim slatka pavlaka za šlag, brikpak sa 36 odsto mlečne masti, kao i slatka pavlaka za kafu sa deset odsto mlečne masti, u brikpaku. Kako ističu iz mlekare, najpopularnija i najprodavanija pakovanja su čaše i brikpak. Za ovu godinu u Imleku ne planiraju novitete na domaćem tržištu. Imlek manje količine svojih proizvoda i izvozi, a najveći konkurenti su mu strani proizvođači.

Novosadska mlekara
Na drugom mestu prema količinskom tržišnom učešću je Novosadska mlekara, sa 11,6 odsto. Kisela pavlaka ovog proizvođača, kako ističe Danica Momčilović, menadžer prodaje, najprodavanija je na području Novog Sada i okoline, zatim šire u Vojvodini, a tek jedva prisutna na beogradskom tržištu. Ako se uzme u obzir činjenica da se radi o uvek svežem proizvodu, koji ne sadrži aditive koji bi produžili rok upotrebe, razumljivo je što ovaj proizvod nije prisutan na stranom tržištu, kaže Momčilović. Ona dodaje da na domaćem tržištu, prodaja kisele pavlake beleži stalan rast, što je posledica standardnog kvaliteta proizvoda i kontinuirane proizvodnje. Kisela pasterizovana pavlaka sadrži 20 odsto mlečne masti i pakovana je u čaše od 0,18 litara. U istoj grupi proizvoda nalazi se još jedan artikal Novosadske mlekare – mileram, pavlaka sa jačom masnoćom, 30 odsto, težina 180 grama, a u planu je i novo, veće, porodično pakovanje ovog proizvoda koje će težiti 500 grama.

Mlekara Subotica
Pavlaka subotičke mlekare zauzima čak 90 odsto tržišta u Subotici, oko 30 odsto tržišta u Vojvodini, i 15 odsto beogradskog tržišta. Višestruki je dobitnik Velikih zlatnih medalja za vrhunski kvalitet na Novosadskom poljoprivrednom sajmu. Kako navode iz marketinga Mlekare, proizvodi se pod posebnim tehnološkim uslovima i od posebno odabranog mleka, kao i za to potrebnih kiselo-mlečnih kultura. Pakovanje u plastične čaše od 2dl obavlja se pri ‘ultra clean’ uslovima, čime je postignut rok trajanja od 15 dana. Svojom čvrstom konzistencijom i blagim ukusom ova pavlaka osvojila je važno mesto na brojnim trpezama domaćinstava na teritoriji Srbije i Crne Gore, ističu iz mlekare u Subotici.
Kako kažu u marketingu, tržišni udeo Mlekare Subotica je u stalnom porastu, na primer u poređenju sa 2001. godinom, on je veći čak za 47 odsto. Najpopularnija pakovanja su u plastičnim čašama od 2dl. U mlekari za ovu godinu, na domaćem tržištu, planiraju redizajn pakovanja, plasman Subotičke pavlake u plastičnim čašama od 450ml, kao i jaču marketinšku podršku. Kao neke od glavnih konkurenata u marketingu su naveli kompanije Lura – Somboled, Mlekara Šabac, Kuč kompani. Mlekara Subotica je, kako ističu iz marketinga, bila prva u svojoj branši u bivšoj Jugoslaviji, koja je početkom šezdesetih godina počela da pakuje kiselo-mlečne proizvode u plastične čaše. Kvalitetom proizvoda nije osvajala samo potrošače, nego i značajna priznanja.

Mlekoprodukt
Mlekoprodukt svojim proizvodima pokriva pretežno lokalno tržište Zrenjanina i Kikinde, jer prema rečima Đura Jarića, komercijalnog direktora, kratak rok trajanja pavlake od pet do sedam dana ne dozvoljava duži transport. U segmentu pavlake, finansijski i fizički udeo ove mlekare na domaćem tržištu je u stalnom porastu. Mlekoprodukt ne planira, međutim, da dalje širi proizvodnju pavlake, jer je njihovo opredeljenje unapređenje proizvodnje sireva. Kisela pavlaka Mlekoprodukta ima 20 odsto mlečne masti i pakuje se u ambalažu od 2dl. Kako kaže Jarić, oni ne koriste stabilizatore da bi produžili rok upotrebe, kao što to čine pojedine zemlje na zapadu. Ova mlekara proizvodi i mileram, mlečni proizvod između slatke i kisele pavlake, sa malo tečnijom strukturom i sa 35 odsto mlečne masti, u pakovanju od 0,5 litara. U prošloj godini proizvodnja kisele pavlake bila je 500 tona, a milerama 50 tona. Kao najveće konkurente Jarić je naveo Salford grupaciju, ali je i dodao da je njihovo područje delovanja dnevni program mleka i mlečnih proizvoda, dok će Mlekoprodukt dalji razvoj usmeriti ka proizvodnji sireva.

Prijatna iznenađenja iz Pančeva
Vlada Čardaklija, direktor Mlekare Pančevo kaže da oni svim svojim proizvodima pokrivaju tržište Beograda i južnog Banata, što je slučaj i sa pavlakama. Na srpsko-crnogorskom tržištu, najpoznatiji brendovi Mlekare Pančevo su, osim pavlaka, i Kefir, Tamiški sir, Jogurt, Lajt jogurt sa 0,1 odsto mlečne masti, a prisutna su i redizajnirana pakovanja pasterizovanog mleka grupacije United Dairy pod nazivom Stellate. Najpopularnija pakovanja su pure-pak, ali kako ističe Čardaklija, veoma je važan i lean-pak, takozvani bokal, koji je jedino ekološko pakovanje na tržištu, gde je udeo kalcijum karbonata između 50 i 55 odsto, što ambalažu čini biorazgradivom. Prema najavama iz mlekare, za ovu godinu planirana su prijatna iznenađenja za potrošače, ali njen direktor još uvek ne želi da otkriva detalje. Glavni konkurenti na tržištu su im, kako ističe Čardaklija, upravo proizvođači obuhvaćeni rezultatima istraživanja agencije GfK o udelu pavlaka na našem tržištu. Mlekara Pančevo za sada ne izvozi svoje proizvode, a njen direktor izražava nadu da će tokom 2005. godine povećati učešće na tržištu cele zemlje, a kao razlog za to navodi članstvo u grupaciji mlekara United Dairy, čiji su sastavni deo osim Mlekare Pančevo, i Kragujevac, Senta i Niš.

Pripremio: Ivan Filipović