Povratak Nevene Leskovac na tržište Srbije i regiona je bio veliki izazov. Ipak, sve je prošlo bez značajnijih poteškoća. Može se reći da nema problema za dobro poznate, kvalitetne domaće proizvode. Kada je reč o Simki, planiramo da ove godine pokrenemo proizvodnju, ako ne bude većih promena, možda i pre četvrtog kvartala.
Razgovarao: Ivan Filipović
RIM Group osnovan je 2002. godine kao distributivna kompanija i za svojih 19 godina poslovanja postao je značajan učesnik srpskog tržišta robe široke potrošnje. Krajem 2007. godine u okviru grupe, uz ispunjavanje najzahtevnijih standarda, u Šapcu se otvara konditorsko proizvodno preduzeće Candy Rush koje vrlo brzo zauzima stabilno mesto na tržištu. Širu prepoznatljivost kompanija dobija nakon akvizicije HI Nevene Leskovac pre dve godine i Simke iz Vranja početkom ove godine. O tome kako napreduje revitalizacija Nevene, kakvi su planovi sa Simkom i sa kakvim rezultatima posluje grupa u doba pandemije, razgovarali smo sa Milošem Radovićem, regionalnim KA menadžerom RIM Groupa.
Za početak, recite nam nešto o kompaniji RIM Group.
Kompanija RIM Group je prvobitno nastala kao distributer inostranih brendova. U narednoj godini će se proslaviti dve pune decenije rada. Vlasnici i direktori su dva brata, pa se može reći da je u pitanju porodični biznis. Tokom godina uspešnog poslovanja, asortiman je rastao i danas su kod nas neki od najvećih svetskih i domaćih brendova (Haribo, Nevena, Zdravo Ogranic, ETI, Bebeto, Elvian, Candy Rush, Mellitta itd..).
Koje su najznačajnije investicije grupe u prethodnom periodu?
U protekle dve godine od distributera i vlasništva nad konditorskom fabrikom Candy Rush, RIM grupa je značajno proširena postavši i vlasnik fabrike HI Nevena iz Leskovca, ali i konditorske fabrike Simka iz Vranja. Sada su tu, pored distributerskog dela, i tri veoma značajne domaće fabrike, svaka dobro poznata u svojoj kategoriji.
Recite nam nešto o kupovini HI Nevene Leskovac. Zbog čega ste se odlučili na taj korak, s obzirom na to da ste se do tada bavili prehrambenim sektorom?
Rim grupa je u početku saradnje bila distributer proizvoda HI Nevena Leskovac i na taj način se pojavilo interesovanje za tu kategoriju, ali i konkretno za fabriku i brend. Ipak je Nevena jedan od najvećih i najstarijih giganata u hemijskoj industriji u zemlji i regionu, koji radi još od 1953. godine.
Kakvo ste stanje zatekli u firmi pri njenom preuzimanju i šta ste uspeli da postignete za ove dve godine?
HI Nevena je nakon 2000. godine imala nekoliko neuspešnih privatizacija. Ipak taj gigant je toliko jak i značajan da je i nakon svega toga uspeo da se oporavi i polako, ali sigurno vraća svoje mesto među liderima u kategoriji, što je definitivno i bio neki kratkoročni ili srednjoročni plan same fabrike i RIM Groupa kao vlasnika i distributera.
Ovo je verovatno prva privatizacija leskovačke fabrike u kojoj se ona vremenom obnavlja i osavremenjuje. Investira se u jedan po jedan proizvodni pogon, nove proizvodne linije ali i sam proizvodni prostor. Pored najnovije linije za proizvodnju čvrstih sapuna, sve postojeće linije su remontovane. Postoje i značajni planovi za proizvodne linije kada je 2021. godina u pitanju.
Gde se danas mogu pronaći proizvodi HI Nevene Leskovac i kakvi su dalji planovi kada je o ovoj kompaniji reč?
Povratak na tržište Srbije i regiona je bio veliki izazov. Ipak, sve je prošlo bez značajnijih poteškoća. Može se reći da nema problema za dobro poznate, kvalitetne domaće proizvode. Pozicioniranje je počelo pre svega preko kanala tradicionalne prodaje ili malih radnji ali i LKA (Local Key Accounts) kanala koji danas ima veliku ulogu na tržištu. Logičan i neophodan sled je bio što snažniji povratak i na police ključnih kupaca (KA kanal) što je zaista urađeno veoma uspešno i u rekordnom roku. Ahold Delhaize, Mercator, Lidl , Dis, Univerexport, dm drogerie, Lilly drogerije, Metro, Domaća trgovina (Aroma marketi) itd. su mesta gde se danas mogu pronaći proizvodi HI Nevena Leskovac. Negde su to određene kolekcije, a neretko i pun asortiman. Naše tržište je očigledno vrlo rado prihvatilo povratak Neveninih brendova.
Farma kanal je takođe oduvek bio jedan od najvažnijih kanala za Puzzle, Fresh Step, Speed Clean, Nevena Baby kolekcije, pa danas verovatno svaka apoteka na našem tržištu ima u svom asortimanu i neki od proizvoda iz Nevene.
Koji se sve proizvodi nalaze sada u portfoliju Nevene i da li se može očekivati proširenje asortimana?
Dobro poznate kolekcije/linije proizvoda Nevene Leskovac su decenijama svojim kvalitetom obezbeđivale liderske pozicije u svojim segmentima. Nevena Baby kolekcija je verovatno najpoznatija svima i u ovom trenutku čini je više od 25 proizvoda koji su usavršavani i razvijani od strane naših najboljih stručnjaka još od 1953. godine. To su upravo one baby kolekcije sa kojima su rasle bake, deke, tate i mame, ali i današnji mališani. Definitivno su retki danas proizvodi koje su vrlo rado koristile tri ili možda i četiri generacije u Srbiji i Jugoslaviji. Nevena je od samog osnivanja bila sinonim za baby kozmetiku i baby kolekcije i sa velikim zadovoljstvom ćemo u 2022/23. godini proslaviti njen 70. rođendan.
Puzzle kolekcija za negu lica mladih, ali i svih drugih sa problematičnom kožom lica je nezamenjiva ponuda svake apoteke, drogerije ili većeg marketa. Fresh Step kolekcija za negu stopala jedini je takav domaći proizvod i dobro je poznat potrošačima decenijama unazad. Ego Deo krema je nastala kao prvi takav proizvod u svom segmentu, a širenjem palete ponovo postaje lider u svojoj potkategoriji. Nega kolekcija za negu noktiju i šaka namenjena je pre svega lepšem polu i, prema našim saznanjima, ponovo je lider u svom segmentu.
Posebno bih izdvojio Speed Clean kolekciju, koja je u 2020. godini u velikoj meri uticala na suzbijanje COVID-19 virusa u Srbiji. Proizveli smo i plasirali na tržište verovatno najveći broj sredstava za dezinfekciju i higijenu ruku u Srbiji, upravo kada je bilo najpotrebnije i najteže doći do takvih artikala tj. sirovina.
Pored navedenih kolekcija tu su i Vaporub masti, Silix kreme za ruke i drugi proizvodi.
Recite nam više o poslovanju kompanije Candy Rush, koji su njeni glavni brendovi/proizvodi i kako ocenjujete njihovu poziciju u veoma konkurentnom konditorskom sektoru?
Candy Rush je u svojim kategorijama takođe postigao značajne rezultate. Ukoliko to ukrstimo sa veoma kratkim vremenom u kom prisustvuje na tržistu rezultat je još značajniji. Tu govorimo pre svega o kategorijama čoko kremova, krem bananica, krem tabli za kuvanje. U svakoj od navedenih, Candy Rush je u samom vrhu ili lider segmenta. Tačno je da je sektor konditora veoma zasićen, ali ako potražite kvalitetne proizvode po pristupačnim cenama za naše tržište, vrlo brzo se izbor svede na nekoliko proizvođača tj. brendova.
Nedavno ste kupili Simku, da li će proizvodnja ostati u Vranju ili je u planu njeno izmeštanje? Kada će početi proizvodnja, koliki će biti proizvodni kapacitet, šta će se sve proizvoditi?
Simka je veliko ime. Očekujemo da snagom brenda i našim iskustvom u kategoriji vratimo ali i prestignemo nekadašnju poziciju koju je imala na tržištu. Sigurni smo da ćemo spojem tradicije, dobrog kvalitetnog brenda, inovacijama i praćenjem današnjih potreba savremenog kupca Simku ‘oživeti’ i povratiti joj značajno mesto na tržištu. Plan je, svakako, da se u 2021. godini nastavi, odnosno počne proizvodnja, a ukoliko ne bude većih promena i pre četvrtog kvartala.
Iako snažni brendovi sa višedecenijskom prepoznatljivošću, Nevena i Simka su u prethodnom periodu zapostavljene i dovedene u nezavidne položaje. Koliko vremena procenjujete da je potrebno svakoj od njih da povrati staru poziciju na tržištu u uslovima oštre konkurencije?
HI Nevena je pokazala da uz ozbiljan pristup tako snažnom brendu nije potrebno previše vremena. Za manje od dve godine Nevena je, od kolekcije do kolekcije, ponovo postala lider ili je zauzela svoje mesto u samom vrhu liste. Naša očekivanja i planovi su vrlo optimistični, ali rekli bismo i realni, jer tržište nam tako govori. Vođeni tim iskustvom, verujemo da će i Simka imati bar podjednako dobar povratak na tržište.
Da li ste zadovoljni saradnjom sa trgovcima, kroz koje maloprodajne kanale se proizvodi RIM Groupa najbolje prodaju?
Kao sto sam pomeuo, RIM Group uskoro obeležava 20 godina rada na tržištu Srbije kao distributer. To je veoma značajan period, a sa brendovima, fabrikama, kolekcijama i proizvodima koje zastupamo, mi svakako predstavljamo značajnog partnera svim trgovcima. Trgovci su to naravno prepoznali i osim očekivanih izazova, nema nikakvih problema u poslovanju sa njima.
KA kanal je sigurno važan kao najsnažniji, LKA svakodnevno jača ali i TT, kao što vidimo, opstaje. Mi imamo i veliki udeo u drogerijama i apotekama (farma kanal) pa sa takvom raspodelom možemo reći da su svi izuzetno bitni, za ove ili one programe, kategorije tj. kolekcije.
Šta je, po vašem mišljenju, presudno za uspeh nekog brenda danas na tržištu?
Danas je na tržistu zaista širok izbor u svim kategorijama. Veliki je broj i dobrih i kvalitetnih i jeftinih proizvoda, ali samo kompletan proizvod sa dodatim vrednostima može da napravi prevagu u odluci kupca, tj. potrošača. Savremeni kupac i potrošač očekuju uvek više, a naš je posao da pratimo potrebe, trendove, želje i da adekvatno odgovorimo na vreme.
Da li se proizvodi vaših kompanija izvoze i koja su najznačajnija izvozna tržišta?
Nevena je decenijama bila regionalni brend. U staroj Jugoslaviji je imala verovatno i najveću ‘slavu’, pa je tako ostalo i danas. Tržiste BIH, CG, SMK su najznačajnija za nas, ali i kroz evopske trgovinske lance proizvode Candy Rush možete naći širom EU. Nekada su to naši brendovi, a često i private label, tj. trgovačke robne marke.
Kako ocenjujete rezultate grupe u doba pandemije, kakve rezultate očekujete do kraja godine?
Godina iza nas, iako obeležena pandemijom COVID-19, za RIM Group je bila veoma uspešna. Sve kategorije su beležile značajan planiran rast. Distributivni program, ino brendovi, domaći brendovi, ali i fabrike u vlasništvu RIM Groupa ostvarili su zaista odlične rezultate.
Da li su u planu još neke akvizicije?
Verovatno je da će naredni period proteći u pozicioniranju postojećih brendova. U ovom trenutku nemamo takve planove.
Kako vidite RIM Group i kompanije koje posluju u sastavu grupacije u narednih 10 godina?
Ukoliko pogledamo rast ostvaren u prethodnih 10 godina, bili bismo vrlo zadovoljni da tako nastavimo i u narednih 10 godina. Dakle, vrlo značajan rast i napredovanje u svakom delu poslovanja.
(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 187, maj 2021)