Milica Milanović, Nestlé Adriatic South Hub

16112019-IntervjuNestle

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 173, novembar 2019)

 

USPEŠNA POSLOVNA GODINA

Naši brendovi dele korporativne vrednosti kompanije Nestlé i implementiraju ih u svoje poslovanje, a svi zajedno se trudimo da dobrim primerom utičemo na celokupnu industriju.

Razgovarale: Dragana Vraneš i Marija F. Šmit

 

O poslovanju kompanije Nestlé na srpskom i globalnom tržištu i planovima za naredni period razgovarali smo sa Milicom Milanović, Corporate Affairs Managerom, Nestlé Adriatic South Hub.

Kakve rezultate je Nestlé postigao u Srbiji u 2019. i da li ste njima zadovoljni?
Kompanija Nestlé beleži još jednu uspešnu poslovnu godinu: u prvih devet meseci 2019. organski rast iznosio je 3,7%. Pozitivan trend osećamo i u centralnoj i istočnoj Evropi, kao i u Srbiji i Adriatik regionu gde Nestlé beleži rast od oko 5%.
Ovu godinu obeležilo je i to što smo dostigli brojne zacrtane ciljeve u vezi sa ekološki održivim poslovanjem i proizvodnjom, što je naročito važno jer Nestlé ima fabriku u Srbiji, u beogradskoj opštini Surčin. Nastavljamo sa prilagođavanjem naših proizvoda potrebama i željama pojedinaca i porodica, i stalno poboljšavamo kvalitet i širinu asortimana. Imajući u vidu i da smo ove godine lansirali nekoliko novih proizvoda iz asortimana brendova koji su u našoj zemlji već dobro poznati i voljeni, izuzetno smo zadovoljni postignutim rezultatima.

Koje kategorije i proizvodi su zabeležili najbolju prodaju/rezultate u tekućoj godini?
Veoma smo zadovoljni time što celokupan asortiman Nestlé proizvoda u Srbiji beleži odlične rezultate, a ako bismo izdvojili nekoliko najprodavanijih, to bi bili proizvodi brendova Nescafé, Thomy, Začin C i Purina, kao i konditorski proizvodi.
U skladu sa svetskim trendom vraćanja prirodnom, znamo da Nestlé poslednjih godina radi na tome da iz svojih proizvoda izbaci veštačke sastojke i da ostavi samo one koji su prirodni i dobro poznati potrošačima – dokle se stiglo na ovom polju i koji su naredni koraci?
Prehrambena industrija ima veliku ulogu u stvaranju svakodnevnih navika, i Nestlé kao najveći svetski proizvođač hrane ovu odgovornost shvata veoma ozbiljno. Navike potrošača su se znatno promenile, oni više ne kupuju hranu samo da bi napunili frižider, već pažljivo biraju proizvode sa smanjenim udelom šećera, soli i zasićenih masti, a većom količinom vlakana, voća i povrća, vitamina i minerala. Jedan od naših najvažnijih zadataka je da konstantno unapređujemo proizvode u tom smeru. Osim toga, uklanjamo sastojke koji su potrošačima nedovoljno poznati, a zamenjujemo ih onim koje znaju i mogu da pronađu u svojim kuhinjama. Baš po kuhinjskom ormariću, ovaj princip nazvali smo ‘Kitchen cupboard’.
Kako bismo doprineli zdravijoj ishrani porodica i pojedinaca, uklonili smo više od 40.000 tona šećera i 6.200 tona zasićenih masti iz proizvoda od 2014, zatim više od 15.000 tona soli od 2012, a ponosno možemo da kažemo da je 99,8% našeg portfolija u potpunosti oslobođeno transmasnih kiselina.

Koliko su takvi trendovi zastupljeni na srpskom i regionalnom tržištu i da li su ovakve promene kod Nestlé proizvoda naišle na pozitivne reakcije kupaca?
Građani u celom regionu, pa tako i u Srbiji, sve više shvataju kako samo zdrave životne navike vode dobrom zdravlju, a to ne uključuje samo ishranu, već i kretanje, sportske aktivnosti i brigu o životnoj sredini. Ovi trendovi se na našem podneblju ne razvijaju prevelikom brzinom, ali su vidljivi i pre svega se odnose na porast broja potrošača koji su vegani, vegetarijanci ili fleksitarijanci, a u Srbiji je veliki porast praktikovanja posta koji pored religijskog značenja ima uticaja i na kvalitet naše ishrane. Označavanje i važnost proizvoda bez glutena je takođe vrlo snažan trend u Srbiji. Mi smo se svemu tome ne samo prilagodili već smo sve te trendove unapred predvideli i krenuli u tom smeru prilikom reformulacije i renovacije naših proizvoda. Isto tako važno je i označavanje alergena na proizvodima zbog porasta alergija među stanovništvom.
Neki kupci dobro prihvataju promene, neki ne, a sve zavisi od njihove informisanosti i osvešćenosti. Ipak, ono što znamo zasigurno je da ako kupac ima transparentnu informaciju o proizvodu, pre će prihvatiti izmenjeni proizvod za koji zna da je kvalitetniji i bolji za njega.
Do sada smo renovirali 80% asortimana dostupnog u regionu, i obavezali se da će do 2020. svi naši Maggi i C proizvodi, osim smanjenja udela soli, šećera i zasićenih masnih kiselina, biti bez veštačkih boja, a sa povećanom količinom celih žitarica, povrća, mahunarki i semenki. Što se tiče narednih koraka, jedna od javnih obaveza kompanije je da do 2020. celokupan kulinarski asortiman uskladi sa konceptom ‘Jednostavno dobro’, koji podrazumeva da proizvodi sadrže samo jednostavne sastojke koje potrošači prepoznaju i vole.

Da li su takve težnje kompanije Nestlé rezultirale i povećanjem prodaje?
Kupci naših proizvoda već znaju da Nestlé koristi isključivo zdrave i proverene sastojke, a svaki naš dodatni pomak i napredak u ovoj oblasti prepoznaju i rado prihvataju, što najčešće rezultira i povećanjem prodaje.

Da li se mogu očekivati i neki novi proizvodi u skladu sa ovakvim tendencijama?
Novine u našoj proizvodnji su svakodnevne, a jedna od najznačajnijih je novi Začin C iz Bašte, prirodan, ukusan i u skladu sa svim gore navedenim trendovima. Izdvojila bih takođe i odlično prihvaćen Thomy Delight majonez, zatim Nesquik žitarice sa celim zrnom, ili omiljen nama ženama Fitness sa značajno manje šećera (-40%), kao i Lion to Go čokoladice sa celim komadima kikirikija, brusnice i suvog grožđa.

Možete li da nam kažete nešto više o Institutu za ambalažu i pakovanje koji je nedavno počeo sa radom? Kakve će biti ambalaže Nestlé proizvoda u budućnosti?
Novi Nestlé Institut za ambalažu i pakovanje koji je počeo sa radom u Švajcarskoj, prvi ove vrste u prehrambenoj industriji, važan je zato što će nam pomoći da uvedemo funkcionalna, sigurna i ekološka rešenja za ambalažu, i tako dodatno doprinesemo rešavanju globalnog problema plastičnog ambalažnog otpada. Konkretno, uvodimo ambalažu za višekratnu upotrebu, kao i ekološki prihvatljive materijale: one na bazi papira, kao i biorazgradivu i kompostabilnu ambalažu. Sve ove akcije usmerene su na kreiranje budućnosti bez otpada.
U tom smislu, Nestlé je već lansirao neka nova rešenja – primera radi, stručnjaci i dobavljači kompanije su razvili Nesquik All Natural i Yes! proizvode, koristeći se inovativnim papirnim materijalom za pakovanje koji ne sadrži plastiku i može se u potpunosti reciklirati. U Srbiji, Nestlé je uložio oko 15.000 evra u infrastrukturu za razvrstavanje i transport otpada, kao i za opremanje reciklažnog dvorišta u fabrici u Surčinu.

Na koji način kompanija planira da postigne da u budućnosti nijedna Nestlé ambalaža ne završi na deponiji ili kao smeće?
Nestlé je ekološki osvešćena kompanija koju čine ekološki osvešćeni pojedinci. Svesni smo razmera ekoloških problema sa kojima se suočavaju kako svet, tako i Srbija i region, i u okviru svog poslovanja tražimo najbolje načine da u borbi protiv njih damo svoj doprinos. Kako bismo postigli da što manje ambalaža završi na deponijama, obavezali smo se da će do 2025. sva pakovanja naših proizvoda biti napravljena od 100% materijala pogodnih za reciklažu. Do iste te godine, nastojimo da u našoj PET ambalaži bude najmanje 25% reciklirane plastike.
Nestlé fabrika u Srbiji koristi materijale i resurse više puta u misiji da tokom 2020. godine dostigne nulto odlaganje smeća na deponije. Smanjenje komunalnog otpada fabrike iznosi 80% – od 15 tona mesečno na samo tri – dok kompanija sarađuje i sa više od 10 reciklažnih postrojenja. Do sada, u renoviranje fabrike u Surčinu sa ciljem smanjenja uticaja na životnu okolinu uložili smo 1,2 miliona evra, a promenom dizajna pakovanja C i Maggi proizvoda, za samo jednu godinu, upotreba papira smanjena je za 61 tonu, a plastike za šest tona.

Kompanija na globalnom nivou sprovodi razne inicijative za zaštitu životne sredine. Koje od njih biste izdvojili kao najznačajnije? Šta se na ovom polju radi kada je o Srbiji i regionu reč?
Kao najveća svetska kompanija za proizvodnju hrane i pića, koristimo svaku priliku koju imamo da smanjimo svoj uticaj na životnu okolinu – bilo organizovanim zajedničkim akcijama ili u svakodnevnom poslovanju. Osnovna, krovna ideja je da dostignemo nivo ‘nultog’ uticaja na životnu sredinu u poslovanju do 2030. Na tom putu, postavili smo ciljeve za 2020: smanjiti upotrebu vode, smanjiti efekat staklene bašte i redukovati do nivoa ‘nultog’ otpada količinu smeća koje se odvozi na deponije u svim našim objektima, uključujući i fabriku u Surčinu.
Pod ovim krovnim nastojanjima, izdvojila bih projekat ‘Briga o vodi’ (‘Caring for Water’), koji je napravljen sa ciljem da pomogne očuvanju vodenih resursa za buduće generacije. Globalno, kompanija koristi 40% manje vode po toni proizvoda nego pre 10 godina, a lokalno smo renoviranjem fabrike u Surčinu već uštedeli 50.000 kubnih metara vode godišnje, što je jednako zapremini 20 olimpijskih bazena.
Aktivno i globalno radimo na sveukupnom smanjenju zagađenja: ipak, znamo da svaka važna akcija počiva na lokalnim inicijativama. Zato smo im veoma posvećeni – samo ove godine, u dva navrata smo organizovali akcije čišćenja i prikupljanja otpada, u okviru kojih smo zajedno sa opštinom Surčin čistili obalu Save i SC Surčin, i prikupili više od 500 kilograma otpada. Ponosna sam na to što svojim postupcima i poslovanjem promovišemo transparentnost i proaktivnu, dugoročnu angažovanost u stvaranju zdravije životne sredine.

Nestlé je započeo devetu sezonu projekta ‘Zdravo rastimo’. Možete li nam reći kakvi rezultati i pozitivni pomaci su do sada postignuti zahvaljujući ovom projektu?
‘Zdravo rastimo’ je projekat koji već devet godina sprovodimo u saradnji sa Savezom za školski sport, i on je usmeren na isticanje važnosti fizičke aktivnosti i pravilne ishrane školarcima širom Srbije. Projekat je započeo edukacijom đaka sedmih razreda, u saradnji sa nastavnicima fizičkog vaspitanja, a pretvorio se u ceo pokret – posebno uz pomoć međuvršnjačke edukacije, dela na koji smo posebno ponosni.
Do sada je u okviru projekta više od 45.500 dece prošlo kroz važne klasične i međuvršnjačke edukacije na ove teme. U novoj sezoni, projekat će obuhvatiti još više dece nego prethodne: čak 7.163 učenika sedmih i 15.314 učenika trećeg i četvrtog razreda, što je ukupno više od 22.000 đaka u 93 škole širom Srbije. Brojke su impresivne i govore mnogo, ali smo posebno ponosni na konkretne aktivnosti: organizovane kvizove, takmičenja, kroseve, predstave i izložbe, koji svake godine doprinose tome da zdraviji životni stil bude više u fokusu školaraca, pa tako i njihovih roditelja i šire sredine. Zahvaljujući tome, celi gradovi se uključuju u razne projektne aktivnosti, u nekim osnovnim školama se uvode inovacije u školske jelovnike… Ovaj program je umnogome pomogao đacima u Srbiji da od malih nogu nauče da brinu o sebi.

Kompanija se u skladu inicijative ‘Savez za mlade’ obavezala da će u Srbiji do 2020. zaposliti oko 100 ljudi i obezbediti praksu za više od 180 mladih?
Nestlé je, kako u svetu tako i u regionu, posvećen razvijanju mladih talenata i pružanju podrške onima koji su budućnost industrije u kojoj poslujemo. Zato koristimo svaku priliku da kroz svoje projekte njima pružimo mogućnosti za profesionalni razvoj. Sa evropskim partnerima u okviru inicijative ‘Savez za mlade’ (‘Alliance for YOUth’), u poslednje tri godine smo obezbedili više od 215.000 radnih mesta i programa stručnih praksi, a cilj je da se do 2020. godine ukupno obezbedi 230.000 radnih mesta i prilika za usavršavanje osobama mlađim od 30 godina.
Program funkcioniše i u Srbiji, gde smo se obavezali na brojčane ciljeve koje ste pomenuli do 2020. godine. Međutim, naša nastojanja da pomognemo mladima ogledaju se i u drugim programima – u okviru projekta Nescafé generacija, već dve godine finansijski nagrađujemo mlade talente u različitim oblastima, kako bismo ih podstakli da se dalje razvijaju. Osim toga, kroz projekte brendova Nescafé 3in1 i Nescafé 2in1, u zemljama u regionu smo prethodnih godina donirali potrebnu opremu fakultetima, bibliotekama i drugim relevantnim ustanovama, sve u cilju poboljšanja položaja mladih i njihove što bolje pripreme za tržište rada.

Kakvi su planovi i prognoze kompanije za narednu godinu? Šta će biti u fokusu?
Sledeće godine nastavljamo sa razvijanjem projekata u oblasti unapređenja zdravog života porodica i pojedinaca, zatim zapošljavanja mladih, kao i ekološki održivog poslovanja. Ponosni smo na to što smo otpočeli proces akreditacije za dualno obrazovanje, a prve učenike očekujemo upravo u narednoj godini. Naravno, svi naši brendovi dele navedene korporativne vrednosti i implementiraju ih u svoje poslovanje, a svi zajedno se trudimo da dobrim primerom utičemo na celokupnu industriju.