Ivan Zeković, Carnex

5522-Ivan-Zekovic-generalni-direktor-CARNEX

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 196, april 2022)

 

KVALITET – IMPERATIV BEZ KOMPROMISA

 

U centru strategije za ovu godinu je orijentisanost na ključne segmente poslovanja, nova tržišta i nove potrošače. U fokusu je i razvoj novih kanala prodaje, a sve u cilju očuvanja brenda, koji je više decenija jedan od omiljenih u čitavom regionu.

 

Povod za razgovor sa Carnexom bila je promena u samom vrhu rukovodstva kompanije. Sa Ivanom Zekovićem, koji se odnedavno nalazi na funkciji generalnog direktora, razgovarali smo, između ostalog, o tome kako Carnex odgovara na trenutne izazove na tržištu, kakve rezultate postiže i na koji način planira da održi visoku poziciju u kategoriji mesnih prerađevina.

Ivan Zeković je u Carnexu počeo da radi 2019. na poziciji izvršnog direktora fabrika stočne hrane i stočarstva, a u decembru 2020. imenovan je za direktora novoosnovanog društva Carnex Stočarstvo. Od ove godine obavlja funkciju generalnog direktora Carnexa.

Da li smatrate da će vam prethodno iskustvo u kompaniji Carnex biti od pomoći na novoj poziciji i na koji način?

Tri godine provedene na različitim funkcijama u Carnexu donele su mi vredno iskustvo. Trudio sam se da što više doprinesem revitalizaciji farmi, automatizaciji procesa na farmama, i generalno, unapređenju poslovanja u sektoru koji je jedan od polaznih za dalju uspešnu proizvodnju. Sadašnja pozicija na neki način objedinjuje više oblasti kojima rukovodim, što je i ogromna odgovornost. Ali, imam veliku podršku saradnika i menadžmenta i siguran sam da ćemo zajedno uspeti da realizujemo sve postavljene ciljeve. Veliki deo tima sastavljen je od mladih ljudi, koji imaju raznovrsna iskustva, ali i sveže ideje, što će sigurno uticati na to da imamo dobre rezultate.

Koji su bili prvi koraci koje ste preduzeli nakon što ste ‘preuzeli kormilo’, a koji su najveći izazovi koji vas tek očekuju?

S obzirom na činjenicu da Carnex postoji više od šest decenija, naša odgovornost je da održimo poziciju lidera, zato je naš prvi korak bio da ojačamo tim, kako bismo podstakli novu energiju. Izazov je trenutno stanje tržišnih prilika i kroz definisanu kratkoročnu strategiju sprovedena je i optimizacija portfolija, kao i planske investicije koje će nam osigurati efikasno upravljanje. Sprovedene su i nove, dobre ideje i inovacije, ali posebno su zaslužni zaposleni svojim istrajnošću i posvećenošću. Timski duh je u našoj kompaniji veoma jak, to se vidi u svim oblastima – od proizvodnje, prodaje pa sve do sportskih aktivnosti, zajedničkih akcija i društvene odgovornosti.

Definisanje dugoročne strategije reflektuje naš najvažniji zadatak, koji je i naš najveći izazov – da i dalje negujemo tradiciju i kvalitet koji Carnex ima, da ostanemo originalni i da održimo vrhunski kvalitet brenda kome se veruje.

Da li planirate da uvedete neke novine kada je reč o načinu funkcionisanja i poslovanja kompanije, ili možda nastupa na tržištu?

Ne planiramo novine u organizacionom smislu, imajući u vidu da naš poslovni model predstavlja jedan zaokružen sistem – od njive do trpeze, kao i da se naš sistem kvaliteta pokazao kao veoma stabilan u izazovnim vremenima, ali nove prilike iziskuju fleksibilnost u poslovanju. Pandemija je stvorila novi svet, što od nas zahteva da otvaramo nove kanale prodaje, pa i nova tržišta.

Brend treba da ponudi personalizovana iskustva – da svaki segment brend porftolija korespondira odgovarajućem segmentu potrošača u pravo vreme – i to u vreme kada on najčešće kupuje, na pravom mestu – u omiljenoj radnji i na pravi način, odgovarajućom ponudom.

Strategija kompanija i brendova mora biti fleksibilna, kako bi odgovarala promenljivim potrebama koje dolaze od promene ponašanja potrošača. U tom smislu i Carnex postavlja svoj nastup na tržištu i komunikaciju – direktno, emotivno, inspirativno, a racionalno, sa stavom da potrošač već ima svest o brendu, čiji su pionirski poduhvati i recepture doneli nove ukuse i razvili nove navike.

Kakve rezultate je kompanija Carnex zabeležila u toku prethodne godine, a kakva su očekivanja od ove godine i rezultati prvog kvartala 2022?

U prethodnoj godini smo zabeležili stabilan, organski rast i još jednom potvrdili da je naš kvalitet prepoznat kod potrošača, te da u tom aspektu za nas ne postoje izazovi. Na temelju tih rezultata definisan je akcioni plan koji je doneo rast od 18% u prvom kvartalu 2022. u odnosu na isti period prošle godine. Carnex postiže izuzetne rezultate u kategorijama pašteta, gotovih jela, mesnih narezaka, gril kobasica, gde zauzima prvo mesto među proizvođačima i predstavlja sinonim za navedene kategorije. Rast prodaje beležimo u svim formatima prodajnih objekata zbog targetiranog fokusa na mesto prodaje, kao i sinergije brend komunikacije i egzekucije na terenu.

Dakle, rezultati poslovanja pokazuju da dobra strategija i fokus na ono što tržište traži donosi stabilnost i progresiju.

Da li ste zadovoljni pozicijom koju Carnex trenutno zauzima na veoma konkurentnom domaćem tržištu mesnih prerađevina i na koji način planirate da tu poziciju ojačate i unapredite?

Carnex je lider u mesnoj industriji po proizvodnji mesnih prerađevina, što nas dovodi do potvrde da je sve ove godine za nas kvalitet imperativ bez kompromisa. To je i najvažniji razlog zašto smo omiljeni brend potrošača – vrhunski kvalitet proizvoda.

Carnex je jedan od najbolje ocenjenih brendova od strane potrošača. Prema poslednjem zvaničnom istraživanju, čak 86% ispitanika ima pozitivno mišljenje o Carnex brendu.

Posebno smo ponosni na lojalnost naših potrošača, što nas takođe izdvaja i daje nam snagu za dalje poduhvate.

U kojim kategorijama smatrate da ima najviše potencijala za dalji rast?

Novo vreme i nove navike, svest o tome koliko je važno znati kakva je hrana koju jedete, kao i njeno poreklo, opredelili su većinu naše ponude. Sa porastom značaja nutritivnog aspekta ishrane, ali i rastućih očekivanja potrošača, trudićemo se da konstantno odgovaramo obogaćivanjem ponude na ključnim segmentima našeg portfolija, poput pašteta i gotovih jela.

Na čemu će biti fokus u narednom periodu, da li tržište može očekivati neke novitete?

U centru strategije za ovu godinu je orijentisanost na ključne segmente poslovanja, nova tržišta i nove potrošače. U fokusu je i razvoj novih kanala prodaje, a sve u cilju očuvanja brenda, koji je više decenija jedan od omiljenih u čitavom regionu.

U aprilu je plasirana nova kampanja za Carnex pašete, koja će uticati na podizanje svesti o našoj novoj pilećoj pašteti, ali i potvrdu vrednosti naših neprikosnovenih jetrenih pašteta. Kroz interesantnu kreativnu izvedbu prikazana je jedinstvena kombinacija ukusa hleba i naše paštete, koja je decenijama sastavni deo naših života, te ćemo još jednom podsetiti potrošače na vrednosti brenda uz koji su mnogi odrastali, kroz snažnu dugogodišnju ljubav, povezanost i bliskost. U narednom periodu nastavićemo sa inspirišućom podrškom korporativnom brendu i ostalim kategorijama našeg portfolija.

Kao jedan od najvećih proizvođača hrane, i ove godine ćemo nastaviti da pomažemo svima kojima je to neophodno, posebno u borbi protiv siromaštva i gladi. Naša saradnja sa lokalnom zajednicom, a i šire, uvek je bila jaka u svim oblastima, zdravstvu, edukaciji, sportskim aktivnostima, ali i u oblasti energetske efikasnosti i zaštite životne sredine, što će se nastaviti i ubuduće.

Da li nova kriza izazvana ratom u Ukrajini utiče na poslovanje Carnexa i u kom segmentu? Kako trenutno stoje stvari kada je reč o izvozu?

Danas se suočavamo sa globalnim promenama, koje nam donose nove izazove u različitim aspektima, a pre svega kroz uticaj na inflaciju, nekontrolisani rast inputa, energije i sirovina. Sukobi u Ukrajini su svima promenili planove, zato i mi tražimo alternativna rešenja u EU, ka novim izvoznim tržištima.

Ali, naučili smo i još jednu važnu lekciju – da više brinemo o sebi, svojim najbližima, saradnicima i prirodi. Našu stvarnost čine okolina i ljudi oko nas, posebno oni koji su nam posle porodice najvažniji, naše kolege, oni nas čine boljima i jačima, zato treba uvek iznova da ih podržavamo, pomažemo i čuvamo.

Da li smatrate da i vremena krize mogu biti prilika za poslovni rast? Kako se to može postići?

Snaga brenda nam definitivno obezbeđuje povoljniji položaj. Uvek kada postoji kriza, ona predstavlja i šansu za one koji su brzi, fleksibilni i one koji su pouzdani partneri. Carnex ima izgrađene dobre odnose i sa dobavljačima i potrošačima, a više nego ikada je važno održavati poverenje potrošača na svim poljima delovanja, kako relevantnosti ponude, tako i pružanja sve bogatijeg iskustva.

Nakon pandemije, ljudima je potrebno zbližavanje i brendovi prema kojima osećaju snažnu bliskost. Carnex je brend koji ima naročito izražen ovaj atribut usled snažnog poverenja, duge tradicije i visoko percipiranog kvaliteta.

U poslednje vreme se dosta razvijaju alternative mesu i suhomesnatom i zapadnoevropske zemlje su najavile da će se truditi da potrošače više usmere ka ‘bezmesnim’ varijantama. Da li smatrate da će ove tendencije imati većeg uticaja na naše tržište?

Faktički je značajno veći procenat konzumenata mesa, imajući u vidu da je meso osnovni izvor animalnih proteina koji sadrže sve esencijalne aminokiseline neophodne za normalan razvoj mladih ljudi. Naš cilj je da zadržimo relevantnost portfolija, kao i da podignemo svest o visokom nutritivnom aspektu, koji je naročito značajan za mlade i za one koji traže proizvode za izbalansiranu životnu energiju.

Svakako, postoje i novi trendovi, i nama je važno da odgovorimo na potrebe i zahteve potrošača koji vode računa o vege načinu ishrane. Carnex uvek ide u pravcu toga da i najzahtevnijem potrošaču ponudi očekivani nutritivni profil i rešenje.

Kakvi su planovi Carnexa do kraja ove godine, da li imate u vidu neke nove investicije u modernizaciju proizvodnje ili neki drugi segment poslovanja?

Naš trajni cilj su investicije u automatizaciju proizvodnje i poboljšanje procesa proizvodnje, za nas je to preduslov za unapređenje poslovanja. Nastavićemo ulaganje u finalnu proizvodnju i nove tehnologije. Takođe, za nas su značajna i ulaganja u oblasti energetske efikasnosti, digitalizacije i automatizacije delova proizvodnje. Svake godine Carnex opredeljuje oko četiri milona evra u ove svrhe.

Kakva je vaša vizija kompanije Carnex za 10 godina?

Činjenica je da su mnoge oblasti poslovanja u Carnexu na veoma visokom nivou, i to ne samo u poređenju sa standardima industrije Srbije, i činjenica je da je Carnex društveno-odgovorna kompanija koja posluje u skladu sa etičkim normama, na šta sam posebno ponosan. Nadam se da ću svojim znanjem, iskustvom i energijom, doprineti daljem razvoju i uspesima Carnexa, koji je svoju poziciju lidera zasnovao još pre više od šest decenija.