Hristivoje Milošević, Aleva

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 74,  jul 2010.)

 

Hristivoje Milošević, vlasnik kompanije Aleva

 

PUNE RUKE POSLA

 

“Samo edukovan potrošač zna da prepozna pravi kvalitet. Mi smo tako i zadržali potrošače – isključivo kvalitetom svojih proizvoda. To je nešto što u Alevi nikada ne sme da se promeni.”

 

Prehrambena industrija Aleva Novi Kneževac osnovana je 1947. godine pod nazivom ‘Obilić mlin za papriku u Novom Kneževcu’ a kasnije ‘Sušara u Novom Kneževcu’ u sklopu industrije za preradu i mlevenje paprike u Horgošu. Ime Aleva prvi put se javlja u toku 1952. godine. Tada se iz industrije za preradu i mlevenje paprike Horgoš izdvajaju pogonske jedinice Novi Kneževac i Ostojićevo i stvaraju samostalno preduzeće pod imenom Aleva. Sve do 1960. godine osnovna delatnost bila je prerada i mlevenje začinske paprike, a tada je uveden program prerade voća i povrća. Vremenom, asortiman je postajao sve širi i danas Aleva u svom portfoliju ima više od 160 proizvoda, u nekoliko grupa. Tokom 2005, Aleva prolazi kroz vlasničku transformaciju, postajući deo grupacije Flory trading. Godišnja proizvodnja Aleve premašuje cifru od 4.000 tona raznih proizvoda, što je zasluga 300 zaposlenih. Kompanija ostvaruje 20 miliona evra godišnjeg obrta, od čega je 14 miliona evra iz domaće prodaje, a šest miliona iz izvoza. “Više od 60 godina napornog rada i razvoja stvorili su od Aleve modernu prehrambenu industriju. Naš osnovni motiv je da zadovoljimo potrebe potrošača na najefikasniji način“, kaže za Progressive magazin Hristivoje Milošević, vlasnik kompanije.

U godini krize, Aleva ne odustaje od ulaganja. Najavljena je izgradnja nove fabrike u Novom Kneževcu. Kako je došlo do te odluke?
Izgradnja fabrike još nije počela, ali su u toku intenzivne razrade projekata koji prethode samom startu gradnje. Što se tiče odluke o ulaganju u novu fabriku, ona je nametnuta tržišnim zahtevima domaćeg i eksportnog tržišta. Tržište se permanentno širi, pogotovo kroz izvoz i lansiranje novih proizvoda, ali i potrošači svakog dana imaju nove zahteve, tako da se podmirenje ovih zahteva može realizovati samo kroz osavremenjivanje i proširenje proizvodnje.

Šta očekujete od otvaranja nove fabrike?
Otvaranjem nove fabrike doći će do povećanja proizvodnih kapaciteta, a izborom kvalitetne proizvodne opreme i primenom novih tehnoloških rešenja, proizvodni proces će se osavremeniti. Fabrika će biti izgrađena po najstrožim zahtevima i omogućiće maksimalnu uštedu energenata, kao i optimizaciju svih faza rada. Sve će biti u funkciji povećanja produktivnosti, ne zapostavljajući nijednog momenta kvalitet i bezbednost proizvoda.

Da li su uposleni svi kapaciteti postojeće fabrike?
Aleva danas radi punim kapacitetom i za sada može da odgovori svim zahtevima na domaćem i ino tržištu, što se tiče finalnih proizvoda iz našeg asortimana. Prema pokazateljima na pojedinim tržištima i trendovima plasmana naših proizvoda, zaključili smo da ovaj nivo proizvodnje uskoro neće biti dovoljan. Zbog toga smo, idući promenama u susret, i doneli odluke o gradnji i proširenju kapaciteta.

Aleva je napravila i značajan iskorak na strana tržišta. Koji deo proizvodnje se izvozi i u koje zemlje?
Poslednjih nekoliko godina Aleva je napravila veliki iskorak u redizajnu asortimana, kvalitetnoj dopuni pojedinih grupa proizvoda, ulaganju u svoje brendove, ali i u izvoznim poslovima. Tradicionalno, kao i veliki broj proizvođača iz Srbije, i Aleva je prisutna najduže u zemljama u regionu Balkana. Tu su naši brendovi već poznati potrošačima, a imamo i razvijenu distribuciju, u skladu sa stepenom razvoja tržišta. Veliki izazov za nas je bio start izvoza na teritoriju Ruske Federacije i baltičkih zemalja. Moje iskustvo od više od 20 godina rada na tržištu Rusije rukovodilo me je u odluci da počnemo sa plasmanom Alevinih proizvoda na ovom veoma zahtevnom tržištu, koje je pretrpelo najviše promena poslednjih godina. Što se tiče izvoza, on od početka godine permanentno raste i u ovom momentu iznosi više od 50 odsto ukupne proizvodnje.

Da li je u planu proširenje izvoza, u kom obimu i na koja tržišta?
U ovoj godini ne planiramo otvaranje novih tržišta, iz čega ne treba zaključiti da nemamo ambicije u izvozu. Prevashodno želimo da kvalitetno pozicioniramo svoje brendove na postojećim i otvorenim novim eksportnim tržištima koja razvijamo i u tom pravcu su usmerene sve naše izvozne aktivnosti. Naravno, ovo će dovesti do povećanja volumena u izvozu, jer konstantno širimo asortiman brendova onako kako raste njihov tržišni udeo na tržištu.

Da li na sva tržišta izvozite isti program, ili to zavisi od zemlje u koju se izvozi? Na koji način odlučujete o asortimanu koji ćete izvoziti na neko određeno tržište?
Navike u ishrani potrošača diktiraju ponudu prehrambenih proizvoda. One se stalno menjaju, jer potrošač postaje sve probirljiviji, a naš osnovni cilj je zadovoljenje njegovih potreba. Na novim tržištima, kao što su Rusija i zemlje severne Afrike, svoju ponudu smo zasnovali na tržišnim istraživanjima, što je imalo za ishod izbor asortimana, promene u sastavu, kao i načinu pakovanja proizvoda. Bez ovakve fleksibilnosti nema uspeha u izvoznim poslovima, pa zbog toga naš razvojni tim danas ima pune ruke posla.

Koji artikli, generalno, najbolje prolaze na stranim tržištima? Kako to objašnjavate?
Najbolje na tržištu prolaze proizvodi čiji je brend najviše izgrađen. Naravno, kategorije proizvoda su na različitim tržištima različite. Što se tiče generalnog plasmana na tržištima, gde se već iskristalisao naš potrfolio proizvoda, najbolji plasman imaju kategorija začina i supa.

Inače, šta sve obuhvata portfolio Aleve?
Portfolio Aleve sadrži proizvode na bazi sušenog povrća – crvenu mlevenu začinsku papriku, najpoznatiju u našem asortimanu, univerzalne i namenske dodatke jelima, supe – klasične i instant, monokomponentne začine, dodatke za pečenje, konzerviranje i desertne dodatke, deserte u prahu (šlag pene i kreme, praškaste sladolede i pudinge), čajeve, priloge i prelive (ren i senf) i konzervirano povrće.

Da li u proizvodnji koristite domaće ili uvozne sirovine?
Aleva je veliki prerađivač povrća i povrće koje se preradi u našim pogonima koristi se kao sirovina u procesu proizvodnje mnogih proizvoda. Razvili smo kvalitetne višedecenijske kooperantne odnose sa proizvođačima iz Vojvodine, tako da danas imamo već treću generaciju proizvođača od kojih obavljamo otkup. Svima pružamo savetodavnu i stručnu pomoć tokom uzgoja, tako da smo kontrolom rasta povrća na njivama i preradom u sopstvenim pogonima zaokružili proces monitoringa i bezbednosti od njive do trpeze. To je ključ našeg uspeha i kvaliteta naših proizvoda.

Da li imate problema sa uvozom sirovina i koji su najčešći? Na koji način ih prevazilazite?
Jedno od naših preduzeća Arimpex iz Beograda zastupa renomirane proizvođače sirovina za prehrambenu i farmaceutsku industriju već više od dvadeset godina. Reč je o švajcarskim proizvođačima koji su poznati po svojim proizvodima u celom svetu. Na ovaj način smo obezbedili kvalitetan izvor uvoznih sirovina i informacija o najnovijim saznanjima i kretanjima u proizvodnji hrane. Međutim, vrlo često smo zbog neusklađenosti naše, sa regulativom EU, u situaciji da plaćamo visoke carine na proizvode za koje ne postoje proizvođači u Srbiji. Najbolji primer za to je fabrika dečije hrane Flory, koja posluje u našem sastavu, i zbog specifičnosti proizvodnog procesa i strogih zahteva u ishrani beba uvozi specijalno adaptirano mleko i plaća veoma visoku carinu. Zbog navedenog, veoma često smo cenovno manje konkurentni.

Kako se Aleva pozicionira na domaćem tržištu i da li ste zadovoljni? Koliki je tržišni udeo?
Aleva je fabrika koja je prepoznatljiva po kvalitetnom proizvodnom asortimanu i tako nas doživljavaju potrošači. Pozicionirana je kao lider u mnogim kategorijama, ali pozicija je nešto u šta se mora ulagati i na čemu se mora stalno raditi. Svoju poziciju smo ove godine ojačali izborom kvalitetnog distributera na domaćem tržištu. Reč je o MD Internationalu, koji će naše proizvode plasirati na celom tržištu Srbije, čime ćemo značajno osnažiti svoju tržišnu poziciju kroz rast numeričke distribucije i kroz širenje asortimana, pogotovo u regionima gde smo bili nezadovoljni plasmanom i u kanalima prodaje gde smo bili nedovoljno zastupljeni. Iako smo na samom početku, nema razloga da ne pokažem zadovoljstvo tom našom saradnjom i prvim rezultatima.

Kako je kriza uticala na vaše poslovanje? Koje mere primenjujete u borbi protiv nje?
Krizu smo shvatili kao momenat za optimizaciju na svim nivoima i preispitivanje svih faktora koji utiču na poslovanje – optimizacija i upravljanje troškovima, nabavkom, lagerima i slično. Kriza se reflektovala i na otežanu naplatu kod naših kupaca, valute plaćanja se uglavnom ne poštuju i mali je broj onih koji uredno servisiraju svoje obaveze.

Kakve ste promene uočili u kupovnim navikama potrošača? Na koji način se prilagođavate tim promenama?
Kupovne navike potrošača reflektuju njihov standard i način života. Danas, u vreme krize, prema svim istraživanjima, potrošač sve veći deo svog budžeta izdvaja za kupovinu hrane i kupuje samo ono što mu je neophodno, na najbližem mestu kupovine. Aleva, bez obzira na rast imputa i promenu kursa, nije menjala svoje cene upravo želeći da ublaži pad kupovne moći potrošača, održavajući tradicionalno dobar kvalitet proizvoda.

Da li su inovacije u asortimanu bile deo te strategije prilagođavanja i koje ste sve novitete imali?
Inovacije u asortimanu su pratile promene trenda životnog stila potrošača. S obzirom na to da se danas ubrzano živi i da potrošač ima malo vremena, razvili smo paletu instant supa Quik sa namerom da ponudimo topao obrok i onima koji ne mogu uvek da uđu u kuhinju i pripreme ga. U sledećoj fazi razvoja ovog brenda razvili smo i supe sa funkcionalnim dodacima uzimajući u obzir sve manjkavosti brzog života i nepravilne ishrane. Supe Quik Vita+ pomažu kod dugog gledanja u kompjuter, nedovoljnog kretanja i slično. Takođe, želim da kažem da je Aleva još pre nekoliko godina razvila potpuno prirodan univerzalni začin Kulinat finesse, pomažući svima koji žele da se zdravo hrane i da ne oskudevaju u dobrom ukusu hrane.

Kakva je situacija sa marketinškim aktivnostima? Da li ste ih ukinuli, ili su ostale na istom nivou, ili ste ih pojačali?
Marketinške aktivnosti permanentno jačamo. Krajem prošle godine smo, osim klasičnog oglašavanja, pojačali svoje PR aktivnosti i dalje ih razvijamo i u ovoj godini. Želja nam je da upoznamo potrošača sa svim benefitima našeg asortimana. Potrošačima smo ponudili i mogućnost da razviju sopstvenu kreativnost, pa smo zbog toga putem sajta otvorili mogućnost proaktivne komunikacije.

Kakvog su efekta imale sve te mere? Šta je, po Vašem mišljenju, najviše uticalo na potrošače da ostanu verni vašim proizvodima, odnosno da se preorjentišu na njih?
Samo edukovan potrošač zna da prepozna pravi kvalitet. Mi smo tako i zadržali potrošače – isključivo kvalitetom svojih proizvoda. To je nešto što u Alevi nikada ne sme da se promeni.

Da li mislite da je cena presudna u odabiru proizvoda?
Ne, mislim da je kvalitet presudan. Cena uvek mora da bude usklađena sa kvalitetom i naš odnos je tu apsolutno usklađen. Kriza neće trajati večno i životni vek proizvoda sa niskom cenom i lošim kvalitetom je kratak.

Kako gledate na aktuelni ‘rat cenama’ među trgovcima? Da li u dogovoru sa njima i Aleva primenjuje srategije spuštanja cena? Ako da, kakvi su efekti?
Mi ne učestvujemo u ratu cenama između trgovaca, ali aktivno učestvujemo u akcionim prodajama koje organizuju trgovački lanci, želeći da na ovaj način olakšamo potrošačima koji su cenovno osetljivi da kupe proizvode Aleve.

Kakvu saradnju inače imate sa trgovcima? Da li nailazite na razumevanje za vaše zahteve u vezi sa posebnim pozicioniranjem, promocijama i tome slično?
Saradnja sa trgovcima je zadovoljavajuća, uz uvažavanje svega što je već navedeno. Mislim da i trgovci i država moraju da imaju više sluha za domaće proizvođače. Akcije na brendiranju domaćeg proizvoda, nažalost, kod nas nisu imale tako snažan efekat kao u mnogim zemljama u okruženju. To je zajednički zadatak i proizvođača i trgovaca i države. Iskreno se nadam da će do jačanja brenda domaćeg proizvoda doći u budućnosti.

Da li trgovci redovno izmiruju svoje obaveze prema vama?
Obaveze se izmiruju uz kašnjenja, kao što sam naveo. Naravno da postoje i uredne platiše.

A da li vi uredno izmirujete obaveze prema vašim dobavljačima?
Ovo pitanje treba postaviti našim dobavljačima. Aleva je poznata po svojoj urednosti u plaćanju. Zahvaljujući tome zadržali smo, prvenstveno, svoje kooperante od kojih otkupljujemo sveže povrće. Naravno i svi ostali od kojih realizujemo nabavku ne mogu se požaliti na dugovanja sa naše strane.

U kojim sve objektima se mogu kupiti vaši proizvodi?
Naš proizvodni asortiman je prisutan u svim maloprodajnim lancima moderne tgovine, a takođe i u malim radnjama, gde trenutno jačamo svoje pozicije.

Osim problema koje ste već naveli, sa kojim se poteškoćama, generalno, susrećete u poslovanju?
Problem malog ulaganja u poljoprivredu je, generalno, problem svih nas koji imamo proizvodnju zasnovanu na preradi poljoprivrednih proizvoda. Ne postoje subvencije države koje bi osnažile i poljoprivrednike i industriju. Region u kojem je locirana fabrika poznat je po uzgoju crvene začinske paprike i da bi se održao uzgoj ove kulture, od koje živi ceo kraj, država mora da preduzme određene mere. Cene energenata i agro-tehničkih sredstava imaju stalnu tendenciju rasta, što se reflektuje i na cene povrća u otkupu koje su svake godine sve veće. Na ovaj način smo na mnogim eksportnim tržištima dovedeni u neravnopravan položaj u odnosu na ponudu proizvoda iz Španije ili Izraela. Za sada je sve prepušteno nama, da sami finansiramo kampanje otkupa iz sopstvenih sredstava.

Kada očekujete poboljšanje celokupne ekonomske situacije? Koliko će vremena trebati za oporavak privrede u Srbiji?
Drugi bi možda bolje mogli da procene kada će se poboljšati i kojim tempom celokupna ekonomska situacija u svetu. Pošto je za oporavak privrede u Srbiji najvažniji izvoz, od njegovog rasta će u velikoj meri zavisiti i privredni rast Srbije. A mi smo se, kao što sam već napomenuo, uveliko angažovali baš u tom pravcu. Uspeh više preduzeća u izvozu, biće i uspeh ukupne ekonomije, a sa tim i standarda građana.

Šta očekujete od ove godine i kakvi su planovi Aleve?
Važno je da se u ovoj godini zapaža zaokret na bolje i u Srbiji. Naš plan je rast proizvodnje i prodaje na svim tržištima, u skladu sa već objašnjenom vizijom i strategijom.

Ana Filipović