(tekst objavljen u Progressive magazinu br.37, jun 2007.)
Moderan stil života radikalno menja navike savremenog čoveka, pa tako i način njegove ishrane. Živi se brzo, sve više vremena se provodi na poslu, a sve manje kod kuće. Tradicionalni ručak ili večera u krugu porodice sve je ređa pojava, dok je obrok ‘u hodu’ i poseta restoranima brze hrane sve češća pojava. Međutim, užurbani stil života ne znači da sebi moramo da uskratimo užitak izvrsnog obroka. Jedna od značajnijih tekovina industrijskog razvoja je i fenomen gotovih jela, čija konzumacija je u potpunosti prilagođena ritmu savremenosti.
Jednostavno, al’ ukusno
Na rafovima supermarketa i samousluga u svako doba dana možemo naći bogat asortiman jela od mesa i povrća pripremljenih za brzo serviranje, čime se ni u jednom trenutku ne dovodi u pitanje kvalitet ishrane. U njima se nalaze visokovredni sastojci, samo odabrani komadići mesa i povrća, koji garantuju kvalitetan i svež obrok. Reč je o vrsti proizvoda koji zadovoljavaju standarde jednostavne, ali izuzetno ukusne hrane, kako na radnom mestu, tako i u prirodi ili na terenu. Gotova jela u savremenim porodicama daju veliki doprinos raznovrsnosti i raznolikosti ishrane.
Gotova jela – brzo gotova
Takve namirnice zaista imaju brojne prednosti: higijensku ispravnost, ponudu tokom cele godine, pristupačnost i ekonomičnost. Gotova su jela već termički tretirana i prilagođena za konzumiranje uz minimalnu intervenciju. Moderna tehnologija obrade pri visokim temperaturama, višim od 120 stepeni Celzijusovih, osigurava produženu trajnost proizvoda, izvornu punoću ukusa i mirisa i potpunu sigurnost za potrošača u uslovima držanja na sobnoj temperaturi. Posebnost gotovih jela je upravo u tome što se mogu odmah konzumirati. Izabrano jelo je pripremom u mikrotalasnoj rerni gotovo za dva minuta, što je od posebnog značaja za poslovne ljude kojima zbog puno posla i obaveza treba brz i kvalitetan obrok.
I za manje spretne domaćice
Tokom zimskih meseci, kada nismo u prilici da nabavimo svežu hranu za pripremu obroka ili nismo sigurni u njeno poreklo i ispravnost, jedno od mogućih rešenja za nutritivno zaokruženu ishranu je i konzumiranje gotovih jela renomiranih proizvođača. Dobro je poznato da manje spretne domaćice uz podršku zamrznutih i gotovih jela pripremaju brže i bogatije obroke za celu porodicu. Trend savremenog individualizma, u svetu raste, pa oni uz gotova jela nisu ‘osuđeni’ isključivo na prehranu u restoranu. Zaključak je da se ovakav jelovnik pripremljen uz uštedu vremena i energije, dobija upravo zahvaljujući zamrznutim namirnicama i naravno gotovim jelima koja su sasvim prilagođena za brzo konzumiranje.
Moraju biti jeftina
Gotova jela, pre svega, moraju da zadovolje u pogledu higijenske ispravnosti, hranljive vrednosti i organoleptičkih osobina. Međutim, značajni su i neki drugi zahtevi potrošača, kao što su: funkcionalno i estetsko pakovanje, pogodnost da se obrok lako priprema i servira, da odgovara navikama u ishrani, da postoji raznovrsnost po sastavu i ukusu, da se lako čuva, a da je pri svemu tome ekonomičan, što znači sa pristupačnom cenom. Najznačajnija među njima je zdravstvena ispravnost, ultimativni pokazatelj kvaliteta, koji ne dopušta nikakva odstupanja. Gotova jela u principu moraju biti jeftina, odnosno nikako skuplja od prosečnih cena u ugostiteljstvu, nego značajno niža. Ovo se postiže primenom savremene tehnologije koja omogućuje masovnu proizvodnju i automatizaciju procesa proizvodnje. U skladu sa modernim shvatanjima dizajna i njegovog uticaja na psihologiju potrošača, ovi proizvodi su atraktivno pakovani, da bi pobudili želju kod kupaca. Prednost gotovih jela je i u pripremi: folija ili konzerva se stavi u vrelu vodu, zagreva 10 do 15 minuta nakon čega se, posle otvaranja, može odmah servirati.
Privlačna, vrhunska, raznovrsna
Da bi gotova jela bila prihvatljiva za potrošače moraju imati nekoliko važnih osobina. Moraju biti kulinarski (gastronomski) privlačna za potrošače, odnosno tako pripremljena da izgledom, ukusom i mirisom zadovolje što veći broj potencijalnih konzumenata. Gotova jela moraju biti vrhunskog kvaliteta, da bi kupac osetio potrebu da više puta kupi istu vrstu jela. Treba proizvoditi široki asortiman gotovih jela u cilju zadovoljenja što većeg broja potrošača. Budući da se neke navike teško menjaju, a one prehrambene pogotovo, asortiman treba da se sastoji većim delom od uobičajenih jela koja se pripremaju u domaćinstvima, a manjim delom od specijaliteta.
‘Naša topla preporuka’
Ali, da zaključimo priču. Gotova jela su postala nezaobilazan i sve prisutniji sastojak na našim trpezama. Žestok ritam savremenog života tera nas da prihvatimo tekovine industrijsko-tehnološkog razvoja, pa i na području ishrane. Jer, priznajmo, modernom čoveku koji je u u permanentnoj žurbi ili ima samo polusatnu pauzu za ručak, mnogo znači kada za samo deset minuta pripremi kompletan obrok prefinjenog ukusa i vrhunskog kvaliteta na kome bi mu pozavidela i najbolja kuvarica. Fali još samo čaša dobrog vina i kompletan ugođaj je tu. Prijatno!
Sektor marketinga
Yuhor A.D