Statističke analize projektuju globalni rast prihoda u segmentu dostave za prosečnih 12% na godišnjem nivou, a najveći prihodi očekivani su, logično, na velikim tržištima, pre svega tržištu Kine i SAD. Ove projekcije ne predviđaju samo rast dostave gotovih obroka, već i dostave namirnica, jer podaci pokazuju da je vrednost tržišta dostave namirnica na globalnom nivou porasla sa 285,7 milijardi dolara u 2021. godini, na 354,7 milijardi dolara u 2022. Prema poslednjim procenama tržište dostave u Srbiji vredi više od 10 miliona evra.
O tome šta se najviše poručuje u Srbiji i kakvi su izgledi kretanja trendova u naručivanju i dostavi na našem tržištu, razgovarali smo sa Dariom Pantićem, suvlasnikom lokalnog novosadskog dostavljačkog preduzeća padrinodelivery.rs.
“Iz našeg višegodišnjeg iskustva, a i sada nakon što smo lansirali mobilnu aplikaciju za naručivanje i dostavu hrane, među korisnicima dostave najviše je onih koji naručuju pizzu, burgere, zatim roštilj. Takođe su popularne ručno rađene sveže paste i kineska hrana. Pokazuje se da se navike potrošača ne menjaju mnogo kada je u pitanju izbor hrane, bez obzira na to da li je naručuju preko digitalne platforme ili telefonski – uvek prednjači fast food. Međutim, ono što je specifično za telefonske porudžbine je potražnja za asortimanom supermarketa, namirnicama svakodnevno potrebnim u domaćinstvu, zatim cvećem, dodacima ishrani. Iz tog razloga, proširujemo ponudu na aplikaciji i na te segmente, pa će uskoro biti dostupna klasična prodavnica mešovite robe, cvećara, zdrava hrana i druge specijalizovane prodavnice”, rekao je Dario Pantić.
Pandemija koronavirusa i ‘zaključavanje’ dali su vetar u leđa razvoju servisa dostave. Mnogi potrošači ustalili su naviku da poručuju, a kod nekih je došlo do stvaranja takve navike. Globalno je u ’22. došlo do blagog usporavanja u određenim regionima kada je reč o dostavi gotovih obroka, što veliki igrači u ovoj industriji nastoje da kompenzuju upravo probojem na tržištu namirnica. Dario Pantić kaže da je tokom ‘zaključavanja’ njihova dostava suštinski funkcionisala kao i pre vanrednih okolnosti, ali uz povećanje potražnje za 150%, što je predstavljalo veliki izazov u operativnom i logističkom smislu. “To nas je ozbiljno nateralo na razmišljanje o automatizaciji poslovnih procesa i razvoju digitalnog rešenja koje bismo ponudili tržištu”.
Lokalni trend rasta u potražnji usluga dostave počeo je da opada jenjavanjem epidemije i povratkom normalnih životnih uslova, a to se dodatno nastavilo i početkom ekonomske krize. E-komerc sektor je u 2022. zabeležio blagi pad na evropskom nivou, ipak predviđa se godišnji rast od 12% do 2026. godine na Starom kontinentu, a Srbija se čak kotira kao zemlja koja će prednjačiti u pogledu rasta u ovom sektoru. Imajuću u vidu podatke koje je objavila Narodna banka Srbije, da je u 2022. obavljeno 42 miliona bezgotovinskih onlajn transakcija u vrednosti 1,2 milijarde evra, povoljne projekcije za e-komerc u Srbiji nisu preveliko iznenađenje. Ipak, bez obzira na usporavanje u samom segmentu dostave, Padrino je baš sada lansirao svoju platformu za naručivanje hrane, kako kažu, iz dva razloga.
“Primena savremenih tehnoloških rešenja za nas se podrazumeva, standard je u našem poslovanju, a prostor na tržištu u industriji dostave i dalje postoji bez obzira na nepovoljne ekonomske prilike i povratak starom životu nakon epidemije. Tome u prilog idu i podaci kojima raspolažemo za područje Novog Sada i okoline. Naime, poznato nam je da dostavne službe, servisi i platforme koji deluju u Novom Sadu, izvrše 10.000 – 15.000 dostava dnevno. Ako uzmemo u obzir da Novi Sad sa okolinom ima oko 500.000 stanovnika starosne strukture koja ide u prilog mlađim generacijama, s obzirom na to da je veliki univerzitetski centar i da se konstantno doseljava stanovništvo, kao i činjenicu da je životni standard u Novom Sadu među najvišima u Srbiji, smatramo da je tržište više nego povoljno za food delivery industriju”, zaključuje Pantić.
U Srbiji se gotovi obroci najčešće poručuju kada su ljudi umorni i nemaju vremena za pripremu hrane, kada se očekuju gosti u kući, ali postoje i redovne mušterije koje brigu o svojim obrocima prepuštaju restoranima i servisima za isporuku.
“Korisnici koji redovno koriste servise za dostavu hrane oduševljeni su funkcijom ‘iznenadi me’ na aplikaciji. Kada intenzivno poručujete upadate u zamku ‘obilja mnoštva’. Od tolikog izbora na kraju se vrtite u krug. Zato smo i uveli funkcionalnost koja ljude baš iznenadi, pa se na njihovoj trpezi nađu jela i ukusi o kojima možda nisu ranije razmišljali”, rekao je Pantić.
Prilika za male lokalne servise postoji, posebno ako su i kod aplikacije i servis razvijani baš na lokalu i krojeni baš u skladu sa potrebama lokalnih korisnika. Nije dovoljno da samo aplikacija perfektno funkcioniše 24/7 već to mora i sam servis dostave. “Potencijal za rast je na terenu ipak malo drugačiji nego što statistika kaže, jer tržište može biti znatno veće nego što je projektovano, ako pružite ljudima priliku da postanu deo tog tržišta, tako što ćete im biti non-stop na raspolaganju i tako što njihova adresa stanovanja neće biti ‘s one strane granice’ servisnog područja,” zaključio je Pantić.