Dodaci jelima

FokusDodaciJelima

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 154, decembar 2017)

ČAROBNA POMOĆ U KUHUNJI

U posmatranom periodu od oktobra 2016. do septembra 2017, ukupna potrošnja dodataka jelima u domaćinstvima je količinski porasla za oko 7% u odnosu na isti period godinu dana ranije, pokazuju podaci GfK.

GfK analiza tržišta

Dalibor Minić, Research Consultant, Consumer Panel Services:

Analiza tržišta dodataka jelima u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od oktobra 2016. do septembra 2017. godine. Kategorija proizvoda obuhvaćena ovom analizom uključuje specijalne mešavine za pripremu kuvanih jela, ali ne i univerzalne dodatke jelima.
U posmatranom periodu, ukupna potrošnja dodataka jelima u domaćinstvima je količinski porasla za oko 7% u odnosu na isti period godinu dana ranije. Pritom, broj domaćinstava koja su makar jednom u tom periodu kupila neki proizvod iz kategorije blago je opao na nešto više od 40% od ukupnog broja domaćinstava u zemlji.

•Na domaćem tržištu prisutno je oko 25 brendova iz kategorije dodataka jelima. Među njima, tri vodeća ‘pokrivaju’ preko 80% ukupnih količina dodataka jelima koje završeu domaćinstvima. Vodeći brendovi u ovoj kategoriji su, abecednim redosledom: Aleva, C Ideja Za i Vitamin.

Dodaci jelima se najviše kupuju u minimarketima – količinsko učešće U posmatranom periodu od oktobra 2016. do septembra 2017, ukupna potrošnja dodataka jelima u domaćinstvima je količinski porasla za oko 7% u odnosu na isti period godinu dana ranije, pokazuju podaci GfK. c˘arobna pomoc´ u kuhinji ovog prodajnog formata u kategoriji iznosi čak 44%. Nešto slabije su zastupljeni supermarketi sa 29% i tradicionalne prodavnice sa 20% količinskog učešća, dok nešto više od 6% ukupnih količina domaćinstva kupuju u velikim formatima – hiper marketima i cash&carry objektima. Trgovačke marke su prosečno zastupljene u kategoriji dodataka jelima, sa oko 5% količinskog učešća u ukupnim kupovinama kategorije. S druge strane, iako u porastu, kupovina dodataka jelima na promocijama i akcijama je niža od tržišnog proseka, i u posmatranom periodu oko 11% svih količina kategorije kupljeno je kroz neki vid promocije. Domaćinstva najviše kupuju mešavine za pripremu kuvanih jela, koje čine 56% svih kupljenih količina kategorije. Mešavine za pripremu jela od ribe zastupljene su sa 22% količinskog učešća, a za jela od mesa sa 19%. Među kupcima kategorije, najveću bazu kupaca ima brend C Ideja Za, dok najlojalnije kupce ima brend Aleva.

Aleva

Zorana Kepčija Popović, direktor marketinga:

U asortimanu Aleve nalaze se dodaci za pripremu tradicionalnih jela koja su deo redovnog obroka, a u danima posta i deo svečane trpeze. Mnogi potrošači nas prepoznaju po nekima od proizvoda iz ove kategorije, pre svega Dodatku za riblju čorbu i Dodatku za gulaš. Ovo su ujedno i prvi dehidrisani proizvodi koje su početkom 70-tih godina osmislili tehnolozi u Alevi. Oslanjajući se na tradicionalne recepte i prilagodivši ih modernim tehnološkim procesima, odredili su nov pravac razvoja fabrike koja se do tog trenutka bavila isključivo preradom i proizvodnjom začinske paprike i drugog povrća. U godini kada proslavljamo sedam decenija postojanja tržištu smo ponudili nekoliko novih proizvoda. Prvi od njih je Dodatak za riblji paprikaš – tradicionalno jelo prilagođeno i za dane posta, čijem kreiranju su doprinele recepture i iskustva alasa sa Dunava i Tise. U poslednjem kvartalu, u okviru nove linije Internacional predstavljena su 4 nova dodatka jelima – za špagete Milaneze, za špagete Bolonjeze, za Lazanju i za Piletinu sa šampinjonima. U pitanju su jela sa testeninom ili piletinom koja se brzo i jednostavno pripremaju, veoma popularna kod potrošača i cela porodica ih rado jede. Ukusu i kvalitetu ovih dodataka posebno doprinosi visok sadržaj povrća i začina, 50-60%. Našim potrošačima koji vole pikantne ukuse ponudili smo već dobro poznati Sos za špagete u fino ljutoj varijanti. Proverena receptura je u novom proizvodu obogaćena čili paprikom u prahu. Sos za špagete i drugu testeninu - pikant dizajnom ambalaže najavljuje redizajn ‘klasičnog’ sosa za špagete. Svi dodaci jelima i sosevi namenjeni su za 4 porcije. Pored kategorije ‘fikseva’, Aleva zauzima značajno mesto i u kategoriji začinskih mešavina ‘mikseva’ koji su lansirani pod brendom Aleva Natur. Prilagođeni zahtevima modernog potrošača i aktuelnim trendovima, Aleva Natur dodaci za pečenje piletine, svinjetine i ribe su bez aditiva i pripremljeni od začina i biranog povrća gajenog na vojvođanskim poljima. Planirali smo dalja ulaganja u razvoj ove kategorije proizvoda jer verujemo da će ona kod naših korisnika tek u narednim godinama zaživeti na pravi način. Razvoj novih proizvoda uz permanentnu kontrolu obezbediće da do kupaca i ubuduće iz Aleve dolaze kvalitetni proizvodi po prihvatljivim i tržištu prilagođenim cenama.

Nestlé Adriatic

Milica Gajić, Brand Manager Culinary:

Kompanija Nestlé je u kategoriji mešavina za pripremu jela zastupljena u Adriatik regionu sa robnim markama C i Maggi upraktičnim  pakovanjima sličnih gramaža. Veoma smo ponosni što možemo da ažemo da naši proizvodi sadrže samo sastojke koje potrošači dobro poznaju i vole. Kako bismo to postigli, kompanija Nestlé, zahvaljući stalnim istraživanjima koje redovno sprovodi, teži da u skladu sa ukusima i preferencijama lokalnih pojedinaca i porodica kreira i lansira proizvode najboljih receptura na tržišta ovog regiona koji su u potpunosti po njihovoj meri. Samo u Adriatik regionu sproveli smo istraživanje na više od 2.200 pojedinaca kako bismo saznali u kojoj meri čitaju deklaracije i koliko su im razumljive, a sa namerom da sastojke koji su potrošačima nerazumljivi zamenimo poznatim, poput začina i povrća. Nestlé Adriatic portfolio kulinarskih proizvoda razvijamo kroz dva segmenta - recepti za tradicionalna i moderna jela. Najveći prodajni značaj imaju veliki trgovinski objekti u kojima se može pronaći celokupan Nestlé kulinarski asortiman proizvoda, poput C, Maggi i Thomy robnih marki.
Dodatno, prema podacima agencije Nielsen, C i Maggi mešavine za pripremu jela po vrednosnom učešću u periodu MAT TY AS zauzimaju prvo mesto sa 50% tržišnog učešća u Srbiji*. Inovacije su uvek u fokusu strategije poslovanja kompanije Nestlé Adriatic. Svake godine ovu kategoriju unapređujemo novim recepturama, što ćemo nastaviti i ubuduće. Redizajn pakovanja smo uradili ove godine, čime smo omogućili potrošačima da lakše prepoznaju segmente u okviru ove kategorije, pa tako imamo mešavine za jela iz tiganja, rerne, kao i mešavine za paste. Rast tržišnog učešća osiguravamo kroz besprekornu distribuciju, kao i kroz aktivnosti usmerene prema kupcima, uvek imajući u vidu potrebe lokalnih pojedinaca i porodica. Motiv koji nas pokreće je svakako zadovoljstvo naših kupaca, ali i praćenje svetskih trendova zbog čega konstantno radimo na unapređenju postojećih i razvoju novih proizvoda. * Prema podacima iz panela maloprodaje koje ACNielsen prati u Srbiji na reprezentativnom uzorku maloprodajnih objekata za grupu prehrambenih kategorija, kojoj pripada i kategorija Fixes (deo kategorije Herbs/Spices) izveštavano vrednosno učešće proizvođača Nestlé Adriatic S d.o.o. u kategoriji Fixes u periodu MAT TY – zaključno sa periodom AS17 jeste 50%. MAT – kumulativ poslednjih šest dvomesečnih perioda, zaključno sa AS17.

Vitamin Horgoš

Ljubiša Lukić, menadžer marketinga:

Na tržištu smo prisutni sa 5 dodataka jelima: Alas dodatak za riblju čorbu, Italiano sos za špagete, Roštilj, Gulaš, kao i dodatak Paprika i sarma. U maloprodajnim objektima dodaci jelima Vitamin Horgoš su dostupni u kesicama 50-90g u zavisnosti od dodatka, a takođe dodatke jelima plasiramo i kroz HoReCa kanale u pakovanjima 1-5kg. Ono što je karakteristično za naše dodatke jeste receptura i dizajn pakovanja. Sva pakovanja karakteriše zaštitna crvena boja, prate istu liniju, kao i kvalitetni sastojci. Iz ove kategorije proizvoda najprodavaniji je Alas, prati ga Italiano, a za njima ravnopravno mesta po prodaji dele i ostali dodaci. Prodaju vršimo kroz sve formate (KA, LKA i TT kanal), a najbolje ide kroz KA kanale. Najbolju prodaju beležimo u pakovanjima kesica 50-90g u zavisnosti od dodatka, a svakako je vodeći dodatak za riblju čorbu Alas u kesici od 90g neto mase. Prodaja je u blagom porastu, dosta pažnje posvećujemo ovim proizvodima kada je marketing u pitanju. Ne tako davno redizajnirali smo dodatke jelima i maksimalno se potrudili da nova pakovanja približimo kupcima. Ove godine obeležavamo 70 godina rada i ponudićemo tržištu novitete u ovom segmentu. Spremni smo da lansiramo nove dodatke jelima, najmanje 4-5 novih ukusa. Aktivno radimo na novom dizajnu, ambalaži. Pakovanja će biti u kesicama, a dizajn u skladu sa domaćim i svetskim trendovima. Spremamo i marketing kampanje koje će pratiti plasman novih proizvoda i pomoći im da, pored kvaliteta i tradicije koje poseduje naša kompanija, lakše zauzmu vodeću  poziciju na policama i u prodaji. U stalnom smo kontaktu sa kupcima, kao i sa prodajnim objektima. Kupcima smo od pre godinu i po dana pružili mogućnost stalne komunikacije sa kompanijom putem digitalnih kanala komunikacije. Pored socijalnih mreža gde se kupci mogu informisati o našim prozvodima, postavljati pitanja, pokrenuli smo i veći broj digitalnih platformi gde kupci interaktivno mogu učestvovati. Tu su portali Vitaminova kuhinja, gde svi mogu da postave svoje recepte koje su skuvali sa našim dodacima, Moderne domaćice, portal Dodaci jelima Vitamin Horgoš gde se mogu pronaći recepti pripremljeni sa našim dodacima. Takođe, stalna prisutnost u tradicionalnim marketing kanalima ima za cilj da naši proizvodi dođu do krajnih kupaca. Poboljšavamo prodaju integrisanim kanalima komunikacije, multiplatform pristup pokazao se kao efikasno marketing oruđe. Sa druge strane u stalnom smo kontaktu sa prodajnim objektima i trudimo se da pozicije budu što bolje. Tu su i naši merchandiseri koji brinu o tome da police uvek budu pune. Organizujemo i promocije na mestu prodaje i sve više parazit pozicija i paletnih mesta.