SLATKI ZALOGAJ
(tekst objavljen u Progressive magazinu br.11, april 2005.)
Eurocrem apsolutni lider na tržištu čokoladnih namaza, sa 58,2 odsto učešća. Slede Finetti, Veki cream, Cipiripi i Wunder duo.
Čokoladni namazi – veoma zgodna i praktična ‘stvarčica’. Omogućava Vam da bez velike muke i za relativno kratko vreme pripremite sebi i svojim ukućanima hranljiv obrok. Rado viđeni i na palačinkama, u kolačima, krofnama, pecivima… Proizvedeni po različitim recepturama zadovoljavaju najraznovrsnije potrebe sladokusaea. Neko više voli kremove sa povećanim procentom mleka, drugi sa većom količinom lešnika, ili kakaa, ali nesumljivo se za svaki ukus pronađe i odgovarajuća vrsta. Izuzetno se dobro prilagođava svim uzrastima i polovima, a naročitu popularnost, bez sumnje, ima kod najmlađih i onih malo starijih. Mnoge generacije ‘odrasle su zdravo’ uz Euroerem iz Gornjeg Milanovca, i za njih je to sinonim za dobar čokoladni namaz. Zahvaljujući tome, postao je veoma upečatljiv brend, koji traje. I pored pojave mnogih novih proizvoda, kako stranih tako i domaćih, u ovom segmentu uspeo je da ostane najtraženiji.
Swisslion Takovo
Snežana Lauš, potpredsednik Koncerna Swisslion Takovo za oblast tržišta i marketinga, ističe da je celokupan asortiman njihovih proizvoda, pa samim tim i glavni brend Eurocrem, prisutan na čitavom tržištu Srbije i Crne Gore. „Sva moguća prodajna mesta za nas su predmet interesovanja i tržišne obrade. Sarađujemo i razvijamo dobre poslove veze i odnose sa svim velikim trgovačkim sistemima u zemlji i na osnovu naših istraživanja dobro smo pozicionirani“, kaže Lauš. Prema njenim rečima, kompanija sarađuje i sa privatnim prodavnicama, pa čak i sa kioscima, kao i sa ugostiteljskim objektima, a veliki deo prometa obavljaju i preko sopstvene maloprodajne mreže• Slatke kuće Lions, kojih je 25 u Srbiji. U Crnoj Gori imaju preduzeće koje se bavi distribucijom proizvoda, četiri poddistributera po regionima i četiri maloprodajna objekta Slatke kuće. Lauš ističe da njihova saznanja govore o tome da je od ukupne potrošnje proizvoda iz kategorije čokoladnih namaza u Srbiji i Crnoj Gori, preko 60 odsto potrošnja Eurocrema i dodaje da je njihov finansijski i fizički udeo na tržištu u stalnom rastu.
Kako ističe Lauš, primenom savremenih metoda organizacije rada i poboljšanja koja su uveli već u prvim mesecima, nakon privatizacije, obezbedili su povećanje kapaciteta i produktivnosti za preko 35 odsto. „Danas pogoni za proizvodnju Eurocrema i Eurobloka rade konstantno, u tri smene, a proizvoda na lageru ima za manje od prosečne mesečne prodaje“, kaže Lauš i dodaje da svi maloprodajni objekti koji vode računa o svojoj tržišnoj perspektivi u ponudi imaju Eurocrem, jer je to ‘jedan od većih brendova u Srbiji i kultni proizvod’. Najpopularnija pakovanja ovog proizvoda su od 50g i 100g za takozvanu brzu potrošnju ‘s nogu’, zatim pakovanja od 800g za kućnu upotrebu, kao i pakovanja u kanticama od 1kg i 2,5kg. U kompaniji Swisslion Takovo najavljuju mnogo noviteta za ovu godinu, koji se odnose i na grupu kremova. Reč je, pre svega, o modernizaciji pakovanja postojeće palete Eurocrema, a zatim i o proizvodnji novih vrsta namaza ovog tipa u kategoriji light i u kategoriji proizvoda tipa Nutela, sa povećanim udelom lešnika, a spremaju se i da dobro odrade letnju crnogorsku sezonu.
Kompanija Swisslion Takovo, prema rečima njenog potpredsednika, skoro da i nema konkurenciju na domaćem tržištu kada je u pitanju proizvodnja namaza, a ako se posmatra ceo proizvodni asortiman onda imaju puno konkurenata, ali samo u određenim segmentima, odnosno delovima proizvodnog asortimana. Lauš dodaje da je godinama unazad Swisslion jedan od većih izvoznika finalnih prehrambenih proizvoda, tako da su njegove pozicije na stranim tržištima omogućile i izvoz Takovo programa. „Dobro smo pozicionirani u svim republikama bivše jugoslavije, a robu izvozimo i na tržišta Slovačke, Češke, Mađarske, Nemačke Bugarske, Estonije, Portugalije, Francuske, Amerike, Australije, Kanade i Izraela“, kaže Lauš i dodaje da je u ukupnom plasmanu u 2004. godini, izvoz iznosio oko 40 odsto.
Cream Line
Rezultati istraživanja agencije GfK pokazuju da je na drugom mestu, sa učešćem od 14 odsto, krem Finetti, čiji je uvoznik firma Cream line iz Beograda. Prema rečima Miše Pavićevića, regionalnog direktora firme za Chipita i Finetti program, oni kremom pokrivaju 28 odsto tržišta Srbije i Crne Gore, a njihov finansijski i fizički udeo na njemu stalno raste. Na srpskocrnogorskom tržištu najpozantiji brendovi su im, pored Finetti creama, Finetti sticks i Finetti block. Najpopularnija pakovanja Finetti krema su od 200 grama, 400 grama i jednog kilograma. Kao glavnog konkurenta na domaćem tržištu Pavićević navodi kompaniju Swisslion Takovo. On dodaje da se 40 odsto Finetti programa izvozi i to na tržište Evropske unije, zatim u Koreju, japan, SAD i Ganu.
Vekić Chocolate
Prema istraživanju GfK, na trećem mestu nalazi se Veki cream, koji proizvodi firma Vekić Chocolate iz Temerina, vlasnika Željka Vekića. Proizvodi ove fabrike poznati su i zastupljeni u svim značajnim lancima trgovine, a kako ističu iz firme, njihovim mrežama prodaje pokrivaju kompletno tržište Srbije i Crne Gore. Podaci firme ukazuju na to da su nova moderna fabrika i nove proizvodne linije dovele do značajnog povećanja proizvodnje. „Naši proizvodi se sve više traže i nalaze mesto na rafovima kako modernih mega-marketa tako i malih prodavnica“, ističu iz firme i dodaju da je u 2004. godini nekoliko proizvoda pokazalo da su nosioci prodaje na tržištu, pre svega Veki – mešavina u pakovanjima od 100 grama i jednog kilograma. U proizvodnji krema, kako ističu iz fabrike, konkurenti su im Takovo i Finetti, ali kako ocenjuju, njihovo vreme tek dolazi. U Vekić Chocolate očekuju da će njihov udeo na domaćem tržištu, kada je u pitanju proizvodnja konditorskih proizvoda, biti daleko značajniji od dosadašnjeg. Prisutni su na tržištima svih bivših republika SFRJ, a u Bosni imaju fabriku marmelada i džemova. „Trgovinske kuće kao što su Mercator, Bila, Interey, Euro-Milk, Karpona i mnoge druge već odavno imaju naše proizvode u svom programu“, navode iz firme i dodaju da Mađarska i Slovačka već uzimaju određene količine njihovih proizvoda, i da je Ukrajina takođe zainteresovana za njihov asortiman. Iz Vekić Chocolate ističu da su oni firma u ekspanziji i da novoizgrađena fabrika sa preko 5.000 metara kvadratnih ima predispozicije za uključenje u red velikih i značajnih proizvođača hrane. „Do sada smo bili poznati po proizvodnji kremova i marmelada, a sada i po proizvodnji keksa“, ističu iz firme i izražavaju nadu da će novom tehnologijom, lepim rešenjima ambalaže i posebnim osvrtom na standarde kvaliteta, njihovi kremovi postati značajan učesnik u pridobijanju ljubitelja ovih poslastica i dodaju da je velika potrošnja i proizvoda Milki, u pakovanjima od 100 grama i jednog kilograma, krema koji sa Nutinom spada u sam vrh kada je u pitanju kvalitet kremova na domaćem tržištu.
Centroproizvod
Cipiripi krem pokriva 15 odsto tržišta Srbije i Crne Gore i u laganom je rastu u poslednjoj poslovnoj godini. Kako ističe Dragan Vitomirović, direktor prodaje kompanije Centroproizvoda, specifičnost njihovog krema u poređenju sa konkurencijom je u tome što Cipiripi sadrži čist, mleveni lešnik, a ne aromu lešnika. Najpopularnija pakovanja su Cipiripi krem neto mase 100g, a pakovanja su i od 25 i 50 grama. Vitomirović za ovu godinu najavljuje i novitete u svom celokupnom proizvodnom programu. Prema njegovim rečima, najveći konkurenti Centroproizvodu, kada su u pitanju čokoladni namazi su Swisslion-Takovo, sa Eurocremom, zatim Finetti i Ferrero sa kremom Nutella. Vitomirović dodaje da proizvode izvoze na tržište Republike Makedonije, Bosne i Hercegovine, USA, Kanade, Australije i Velike Britanije, i da će uskoro da ga prošire i na Sloveniju.
Pripremila: Ana Filipović