Čaj

Fokus-caj

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 163, novembar 2018)

 

JEDAN OD NAJPOPULARNIJIH NAPITAKA

Prema analizi GfK, u supermarketima su kupljene najveće količine čaja u osmatranom periodu, 31%. U minimarketima i tradicionalnim prodavnicama je kupljeno po 22%, dok je u hipermarketima pazareno 13% količina. Preostalih 12% količina kupljeno je u ostalim formatima, pre svega apotekama i prodavnicama zdrave hrane.

 

GfK analiza tržišta

Jelena Milutinović, Research Consultant, Consumer Panel Services:
Analiza tržišta čaja u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od februara do avgusta 2018. godine.
Iako posmatrani period obuhvata prolećne i letnje mesece, čak 59% domaćinstava u Srbiji je bar jednom kupilo čaj. Najviše se kupuju biljni čajevi, koji ‘pokrivaju’ 53% prodatih količina. Slede medicinski čajevi sa 17%, voćni sa 15% i mešavine sa 14%. Pored toga što se biljni čajevi kupuju u najvećim količinama, kupuju se i znatno češće od drugih tipova čaja.
Na tržištu se može naći više od 70 brendova čaja, a pet vodećih ‘pokriva’ 51% ukupne vrednosti kategorije. To su, abecednim redosledom: Fructus, Milford, Teekanne, Welton i Yumis. Trgovačke marke su prisutne u kategoriji sa 9% vrednosnog učešća.
U supermarketima su kupljene najveće količine čaja u posmatranom periodu, 31%. U minimarketima i tradicionalnim prodavnicama je kupljeno po 22%, dok je u hipermarketima pazareno 13% količina. Preostalih 12% količina kupljeno je u ostalim formatima, pre svega apotekama i prodavnicama zdrave hrane. Na promociji je nabavljeno 15% količina.

 

 

Fructus


Dunja Vasić, menadžer prodaje:
Tržište čajeva u Srbiji je veoma raznovrsno, a konkurencija jaka. Zato se Fructus posebno ponosi što je jedan od lidera na domaćem tržištu, jer su naši proizvodi deo svakodnevnice većine domaćinstava i pored široke ponude drugih proizvođača.
U veoma savremenim proizvodnim pogonima imamo najrazličitije mogućnosti po pitanju pakovanja čajeva, od rinfuznog, preko klasične filter kesice, ekskluzivnog pakovanja u kesicu zaštićenu aroma omotačem, do najmodernijih piramida.
Naši najprodavaniji proizvodi su iz kategorije Everyday, gde su apsolutni lideri nana, kamilica i zeleni čaj sa limunom.
Najviše čajeva se proda kroz velike markete, a Fructus iz godine u godinu od svog osnivanja beleži samo rast kada je prodaja u pitanju.
Linija Everyday je od ove sezone osvežena novim, modernim dizajnom, a neki od redizajniranih proizvoda se već nalaze na policama. U pripremi je i novi tip pakovanja čajeva sa kojim želimo da proširimo našu ponudu za HoReCa sisteme. Novo pakovanje će biti jedinstveno na tržištu i specijalno prilagođeno osetljivim potrebama ugostitelja.
Konkurencija je dosta jaka, ali Fructus definitivno ima svoje posebno mesto. Svi proizvodi kompanije Fructus razvili su se na temelju znanja i dugogodišnjeg iskustva u poznavanju lekovitog bilja, savremenih pravaca u tehnologiji i zahteva potrošača. Fructus je HACCP, ISO 9001 i FSSC 22000 sertifikovani proizvođač, što nas posebno obavezuje na to da kvalitet proizvoda i zadovoljstvo potrošača budu imperativi naše proizvodnje. Izborom samo najkvalitetnije sirovine, potpuno automatizovanim procesom proizvodnje i vrhunskom ambalažom pružamo potrošaču upravo proizvod kakav želi – kvalitetan, lepo dizajniran i pristupačan.
Trudimo se da kroz sve vidove komunikacije sa potrošačima, naročito preko društvenih mreža, promovišemo naš brend na koji smo veoma ponosni, odgovorimo na njihove sugestije i pitanja, ali i ukažemo na to koliko je čaj zdrav napitak i koliko je važna navika konzumiranja čaja, čak i leti.

 

Jadar pak
Vladan Živanović, direktor kompanije:
Kompanija Jadar pak d.o.o. iz Osečine od 1993. godine bavi se proizvodnjom čajeva. Svoje proizvode plasiramo na teritoriji Srbije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Kosova, Australije, Libije, Albanije. Na domaćem tržištu, u kategoriji čajeva zastupljeni smo sa brendom Welton. U širokoj paleti Welton proizvoda nudimo četrdesetak vrsta čajeva u pakovanju od 20 komada filter kesica. Naša firma poseduje HACCP sertifikat za proizvodnju i pakovanje čajeva sertifikovan kod TUV Srbija, u toku je implementacija IFS standarda. Trudimo se da stalnim usavršavanjem i praćenjem trendova još više poboljšamo kvalitet naših proizvoda i da pružimo našim potrošačima domaće proizvode svetskog kvaliteta. U procesu proizvodnje koristimo najkvalitetnije sirovine svetskih lidera u ovoj oblasti. Welton čajeve delimo u tri kategorije: voćni, biljni i wellness čajevi.
Najprodavaniji Welton čajevi su nana, kamilica, šumsko voće i zeleni čaj, a slede ih hibiskus, rtanjski čaj, divlja trešnja. Naši proizvodi su prisutni na celokupnoj teritoriji Srbije, a najbolju prodaju beležimo u malim nezavisnim radnjama, minimarketima i supermarketima.
Početkom godine uradili smo redizajn skoro celokupnog asortimana. Moderan i efektan izgled naših proizvoda učinio ih je uočljivijim na poličnom prostoru na mestu prodaje. To je u velikoj meri, uz predan rad našeg distributera – kompanije Veletabak d.o.o. iz Novog Sada, uticalo na dodatni rast prodaje Welton čajeva i osvajanje pozicije jednog od vodećih proizvođača na srpskom tržištu.
Trudimo se da stalnim inovacijama, modernim dizajnom, novim kombinacijama ukusa približimo naše proizvode i savremenim generacijama i na taj način dodatno uvećamo bazu naših potrošača.

 

MV sistem


Nemanja Duvnjak, marketing menadžer i Zoran Marković, komercijalni direktor:
U portfoliju imamo širok asortiman artikala, od zelenih i crnih čajeva, preko biljnih i voćnih infuzija, u različitim pakovanjima (40/28/20 kesica).
Ono što nas izdvaja je Familiy Pack (40 kesica) koji je namenjen maloprodaji, dok smo se za HoReCa kanal prilagodili kovertiranim kesicama. Svi naši artikli se pakuju i uvoze iz Nemačke, to jest nemamo situaciju da se za naše tržište roba pakuje u zemljama istočne Evrope.
Takođe, izdvojili bismo i podatak da su neki od naših artikala nosioci prestižnog UTZ sertifikata, koji u Srbiji posedujemo samo mi.
Bestseleri među našim proizvodima su, slobodno možemo reći klasici – menta, kamilica, zeleni čaj, ali i potpuno nekonvencionalni ukus jagoda-jogurt, koji su mnogi pokušali bezuspešno da kopiraju. Menta i kamilica se prodaju u porodičnim pakovanjima, ali smo zbog tražnje iz HoReCa kanala nabavili oba artikla u kovertiranim pakovanjima od 20 kesica. Ono što moramo da istaknemo kao iznenađenje je prodaja čaja od čistog đumbira (28 kesica) koji je jedinstven na tržištu.
Dominira kanal hiper i mega marketa.
Prodaja prati vremenske prilike, ali bez obzira na toplije zime u poslednjih nekoliko godina, prodaja Milforda konstantno raste.
Milford je poznat po inovacijama i trudimo se da diktiramo trendove. Svake godine se izbacuju noviteti, s tim što smo od prošle godine uveli liniju funkcionalnih čajeva, koja će se sigurno širiti. Mnogi artikli su i redizajnirani, sa oznakom porekla na kutijici (zastava Nemačke), a prilagođene su slike i za vodoravno i uspravno pozicioniranje na rafu.
Prodaju se trudimo da poboljšamo konstantnim radom na širenju numerike, uz HoReCa-u kao prioritet, ali i širenjem na TT i KA. Trudimo se i da u marketinškom smislu budemo što raznovrsniji – radio kampanja, BUS advertising, FB, Instagram, štampani mediji, sponzorstva, kao i stalne degustacije u marketima i cenovne akcije.

 

Yumis


Marina Milojević, marketing i KA koordinator:
Standardna kategorija Yumis čajeva, u varijanti sa i bez končića, beleži rast iz godine u godinu. Asortiman čini kategorija biljnih i medicinskih čajeva, počev od klasičnih ukusa nane i kamilice, zatim uve, kantariona, žalfije, rtanjskog, do mešavina biljnih čajeva i orijentalnih ukusa crnog i zelenog čaja; zatim kategorija voćnih čajeva: hibiskus, šipurak, aronija, brusnica, jagoda, šumsko voće, jabuka sa cimetom i specijalan zimski čaj. Pre tri godine imali smo ozbiljnu investiciju u potpuno novu premijum liniju čajeva pod brendom Tea Time. Premijum linija je linija čajeva urađena uz korišćenje najsavremenije tehnologije i svetskih receptura, modernog dizajna, vrećica čaja je spakovana u aroma omotač koji čuva originalan ukus čaja do momenta konzumacije. Tea Time brend čini 9 ukusa: kamilica, nana, čaj 9 biljaka, jabuka cimet, brusnica borovnica, šumsko voće, zeleni sa đumbirom i limunom, narandža sa đumbirom, miran san – mešavina biljnog čaja sa valerijanom. Za kompletan asortiman Yumis čajeva, biraju se visokokvalitetne sirovine i veći deo bilja je domaćeg porekla.
Prodaja Yumis čajeva je u stalnom porastu, kako na domaćem tako i na ino tržištu. I Yumis i Tea Time čajevi našli su svoj put do konzumenata. Kategorija čaja je bez izraženog sezonaliteta, jednako se dobro prodaju i tokom letnjih meseci, što potvrđuje da naši potrošači uživaju tokom cele godine u ispijanju Yumis čajeva. Kao favoriti, pored standardnih, izdvajaju se čajevi 9 biljaka, nana sa matičnjakom, a u kategoriji Tea Time čajeva voćni ukusi brusnica-borovnica i jabuka-cimet, zeleni sa đumbirom i limunom, Miran san. Čajevi su u punom asortimanu prisutni u svim formatima prodajnih objekata, u svim prodajnim kanalima, uključujući i distribuciju kroz apoteke.
Kategorija čaja je veoma inspirativna, i ima dosta izazova kod razvoja novih ukusa, naročito u kategoriji Tea Time. Takođe, svetski standardi i trendovi postavljaju nova pravila, pa u skladu sa tim pripremamo i nova iznenađenja.
Izlaznost sa police je najbolji pokazatelj i potvrda kvaliteta Yumis čajeva i trudimo se da pored kvaliteta, raznovrsnog asortimana, modernog pakovanja i povoljne cene, potrošačima ponudimo i ekonomy pakovanja sa gratisom, poklone na promocijama, da najvernije nagradimo poklonima kroz nagradne igre koje se organizuju na društvenim mrežama…